Jump to content

Nytt skip i havn, Pjolter

Pjolter

Recommended Posts

Det er et nydelig vær i Molde idag! :flag:

Håper at det ikke er noe alvorlig gale med båten da, Pjolter?

Det kunne jo vært kjekt å både hilse på og sett på båten hvis det skulle passe inn i timeplanen?

NB!

Sendte IM til Marwin med mobilnummer!

Uansett, - lykke til videre på turen, - og nyt den tilmålte tid du får i rosenes- /og jazzens by Molde! :wink:

Ship O'Hoi! :sailing::seeya:

Jada. Her er vi :cheers: Sitter i Kristiansund og har nettopp satt til livs en bedre filet mignon. en perfekt Bourdeux vin, et par kopper kaffe med tilbehør :drink: Ribb villmannen tok Hurtigbåten fra Kristiansund og har altså mønstret av. Far til Alien har mønstret på og er klar for sjarmør etappen inn til Trondhjem... Tok Hustadvika sovende på cbc dekket, i strålende sol, men liten kuling og opp til 4 meter bølger. Spennende men orker nok ikke å gjøre dette veldig ofte. Sov minimalt i natt ( ca en time) etter besøket vårt i Ålesund i natt. Møtte min søster, fikk påfyll av puleverkaffe og sjokoladekae :puke: ( Var ikke akkurat admirillens nei) Fikk vibrasjoner rett etter Ålesund, gikk sakte mot Hustavika mens vi sjekket værrapporter fra Bergen værtjeneste og Kystpatruljen. Fant ikke ut av det selv med påfylling av gearolje( Jeg sov timen min da). Våknet men sol rett i ansiktet. Rådførte meg med med Alien og sammen fant vi ut at Molde var rett plass til å sjekke "vibben". Kl 0730 ankom vi Molde i praktfullt vær. Hadde en god prat med Alien om hva vi skulle gjøre mens Rib-villmannen sov. Fant ut at jeg ( Alien fant ut!) at jeg skulle dykke å se etter propellene. Tok på en truse som kunne forvekslinsvis forbindes med en badebukse. Snakket med mange nabobåter om lån av dykkemaske ( Og helst tørrdrakt) Fikk lånt en dykkemaske, Tok sats og hoppet uti det deilige Moldevannet :rolleyes: .. Trakk pusten et par ganger og dykke tunder, og joda, j**la tau i propellen på stybord side :headbang: . Mannen med masken tilbød seg å dykke siden han hadde våtdrakt osv.. Vi takke ja og bort kom tauet. Takket så mye og dro avgårde mot Hustavika. Fikk en hyggelig telefon fra Seastar som innviterte oss til hans hjemmehavn. men tiden vår og Ribb-villmannen tillot ikke det dessverre. men takk for innvitten Seastar :flag: I morgen tidlig setter kursen mot Børsa.

Mvh

Pjolter / Alien

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

:flag: Tusen takk Marwin og alle dere andre. Her er siste "reisebrev"

Kristiansund 0700: Våkenet av Alien som vekket meg: Nå må vi komme oss avgårde . Og det gjorde vi. Kjørte et par runder for å finne bunkringsplass, fant det og bunkret opp. Tankmålerene er ikke helt politlige, så vi fyllte opp. Gikk ikke mer en vel 150 liter på hver tank ( tar 400) Skal bli spennende å se hvor mye diesel som har gått med på turen. ( Alien har alle kvitteringer) Gikk i overskyet vær hele trondheimsleia ( Lettere ensformig) fikk igjen vibrasjoner på styrbord motor ! så begynnte den å jage... fra 1800 til 2000. for så rett å slett ikke gå over 1800. ... så 1700..... så 1600 osv, helt til den rett og slett stoppet. Startet opp igien og da gikk den i gear og såvidt fremover. Vibrasjonen vi kjente var altså propellen fra stybord motoren som jaget litt opp og ned. Vel vi karret oss til Tjelbergodden, men da hadde vi medstrøm, så vi gikk i 10-11 knop med effekt kun på babord motor. Dette var i og for seg greit, så vi fortsatte til Brekstad hvor vi skifte grovfilteret og fin filteret. Og gjett om det var mye dritt i :puke: . jepp Hammerdown, Here I come.... Luftet systemet og broom.. alt bra.. "suste" inn den siste "sjarmør etappen" i 15 knop helt vibrasjonsfri :flag: .. Jo så sluttet pantrypumpen å virke,,Ingen vann ingen kaffe :eek: ikke bra, tenkte også jeg skulle rekke en dusj før jeg møstret av. men neida, Fant tilslutt en slage som hadde løsnet fra slangeklemmen ( Nummer 2 så langt :nono: )men den virket fremdeles ikke.... trodde pumpen hadde kjørt seg tørr. måleren stod på halv tank... fyllte allikevel. og joda, alt i sjønneste orden... kaffe og oppvaskvann var reddet :lol: Møtte Marwin utenfor Børsa. Han tok i mot oss på brygga når vi kom "hjem" En lang inspeksjons runde, litt kaffe og prat, og Skuta var visst godkjent :cool:

Ja da var vi hjemme i bar overkropp, varme og kaffe på "CBC " dekket. ( Kremt:Skipper_Worse :wink: ) Skal legge inn alle data når vi kommer så langt, har et par dager fri, med vasking av klær og være sammen med ungene før vi igjen drar på ferie. Og da er det en annen Kaptein som skal besøkes.( Snart er skatten vår). Bilder fra turen blir lagt ut etter hvert. Takk for alle som har fulgt oss . Turen har vært utolig lærerrik, spennende og morsom..

Hiv og hoi så lenger...

Mvh

Pjolter

Redigert av Pjolter (see edit history)

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Intet sett til Pjolter. Hvordan var det over Stadt ??

Ja.. det er en egen historie. Det var ganske vindstille, men med noen kraftige dønninger. Hadde en del slingring, og var helt ærlig ganske nærvøs når vi la ut. Hadde ventet til kvelden i Måløy og satte av gårde etter en telefon om været.. Skulle bli dårligere neste dag, så da var det ikke noe å vente på. Gjorde skibet sjøklart og la i veg. slingret en god del hadde følge med to andre som lå bak oss, men underveis så sviktet både plotter og vhf.. Fikk heldigvis ikke bruk for noen av de, Alt virket etterpå :eek: .. Jaja det er nå gjort,., blir nok en stund til neste gang..

Mvh

Pjolter

...Jaja det er nå gjort,., blir nok en stund til neste gang..

:rolleyes: Å jAAaaa?? Det samme sa du etter de to foregående "båt-stuntene" også!! Hva blir NESTE båt?? Eller er sykdommen kurert? (mange-fot-sjuka, vet du...) :wink:

(Kunne ikke dy meg, etter at du foreslo å henge opp båten min i davidene bak på din :cryin: )

Men for all del, denna båten er et smykke!! :smash: Forresten, Dette er et SKIP.

CBC-dekk (hv f@en er nå DET Worse??) Jeg kaller det FB. Så dansedekk over akterkabinen, et fordekk som flott rommer et dusin av Worse´s blondiner, rommelig soveplass (til de samme blondiner), "feigispropell" i baugen, 5 kW dieselagregat(!!) som nesten ikke hørtes ++++

Min første kommentar etter omvisningen: "Dette er ikke båt, dette er et flytende landsted"! :smash:

Missunnelig, JEG?? :rolleyes::cryin::headbang:

MIN trøst: Dette kan ikke fraktes på en biltilhenger!! :wink: Og ikke har han radar eller foroverseende ekkolodd heller! Så da så :smash: JA, og så gjør den bare 16 knop! Jeg går med 25!

Det var meningen å møte dem utenfor Brekstad, så jeg gikk utover på lørdag; Rundt Agdenes blåste det friskt fra SW, så jeg valgte å snu i stedet for å velte kaffekoppen i "skvakkelsjø".

Møtte dem uti fjorden søndag ettermiddag; Vi prøvde å få kontakt på VHF (L1) men DET lyktes ikke før de var 2-3 Nm unna. Skal sjekke antenna til Pjolter + min egen! Det SKAL være mulig å få kontakt på MYE lengre avstand enn dette. Dessuten er lydgjengivelsen i disse nye billige VHF-ene (som jeg har) for dårlig! (Skal komme tilbake i en annen tråd om det.)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

• 1 måned senere...

en liten oppdatering så langt: Skibet ble meget godt mottat av Admirillen & Barna. Tilogmed 15 åringen var fornøyd ! :lol: og det skal litt til.... Vi har vært på en kanonferie på sørlandet med lange båtturer og late dager ( Polaren) kom hjem. La unger og satte i gang vaskemaskineriet. ( rettelse: Kona gjorde) Nesten dag med rent tøy dro vi rett til hurtigbåten og dro ut til Brekstad der Skibet lå. Møtte Alien med famile og hadde en koselig kveld med mye båtprat og god drikke. Lå i båten med familien for første gang, var litt spent på lilleprins. Men det gikk over all forventning.

Var så i båten i en uke med hele familien før hverdagstrollet tok oss igjen og fortalte at vi igjen måtte jobbe for pengene,,!!!!! pokker, . Jaja Erfaringer så langt er at det er en herlig båt. Tett og fin. Alien har vært flink og gjort et par utbedringer som måtte gjøres. Må nok rengjøre styrbord tank i vinter. Måtte igjen rense grovfilteret på styrbord motor. Har også bestillt ny septikpumpe da den gamle ikke tømmer mer... :eek: Samt nikkepumpe .. Skal legge inn bilder fra turen så snart jeg får litt tid !!!

Mvh

Pjolter

Beklager Marwin, :blush:

På veg hjem kom vi jo på at bilen ikke stod på båtplassen siden vi hadde tatt hurtigbåten ut til Brekstad. Så Ungene + kona mønstret av i Trondheim og Marwin mønstret på som mannskap/greaser/kaffeslask/venn/stymann/navigatør/osv.. Det var "bare en ting" som måtte gjøres før vi dro. det var å fylle i grease til propell akslingene,,, Vel kort histore. Mawin brette opp armene og Greaset i veg. Jeg så på å lærte.... neste gang ringer jeg også Marwin :lol::lol::lol:

Takk igjen Marwin for hyggelig selskap og god hjelp

Mvh

Pjolter

• 2 uker senere...

fjord38borsa1.jpg

Med eldre båter er det jo bestandig ting som må gjøres, Så her er en liten liste over hva vi har gjort så langt.

Gått over alle slangeklemmer og strammet samtlige . Alle klemmer i vannsystemet var dårlig strammet !

Reset grovfilter.

Byttet septikpumpe

byttet septik tømme bryter fra trykk knapp til vippebryter.

Satt fast en del lister

Gått igjennom det elektriske og planlagt "vinterjobb"

Tettet sprekk i trekk på CBC dekket.

Byttet et dieselrør

Skal legge inn hvor langt vi har seilt så langt og se på forbruket, Regner med at det ligger litt over de 25 L/T som vi fikk oppgitt, men det er sikkert siden vi stort sett ligger i 14-15 knop og ikke 10 !

+ et par bilder fra i dag 24/9

Bilder fra turen Stavanger -Trondheim kommer. ting tar bare litt tid.

fjord38borsa2.jpg

<mvh

Pjolter

• 7 måneder senere...

Holder meg litt på denne tråden jeg. Jeg skrev at bilder fra turen vil komme, vel de ligger på hjemmesiden min. men jeg kan legge noen ut her siden jeg sa det da .. BILDE3.jpgBILDE5.jpg

BILDE8.jpgbilde18bergen.jpg

BILDE26feste.jpg

Her møtte vi Skipper Worse .. Et hyggelig møte, og en flott båt :cheers:

BILDE31askvoll.jpg

Her kom vi i land på seljefjord båtbyggeri, etter vi fant en skrue som var tæret bort i eksoskjøleren..

Bilde40seljeljefjord.jpg

Over stadt

Bilde42-stadt.jpg

Ålesund by night

Bilde46ålesund.jpg

Mot Molde i soloppgang

Bilde47motmolde.jpg

Bilde49molde.jpg

Under her. den hyggelige båtmannen som hoppet i havet i 07 tiden for å hjelpe å bli kvitt tau i en av propellene.

Bilde54molde.jpg

Hustadvika:

Bilde55-hustadvika.jpg

Ringholmen etter Krisiansund

Bilde60ringholmen.jpg

Trondheimsleia på sitt beste:

Bilde59.jpg

Det kommer mer.har ikke lagt inn resten på hjemmesiden enda, men det kommer

Nå ventes den 4 matrosen og vi skal ha sommer ferie ombord. Skal bli spennende.

Ellers fant vi ut at det slett ikke var septikkpumpen det var noe galt med. Det var kuleventilen som ikke åpnet seg. Vi fikk "skibet" på land og sjekket anodene, Skiftet 2 kuleventiler og en skrog gjennomføring. Skal fortelle at septikken fikk bein å gå på.. :lol::lol:

?? Ikke?? Ser du bilder på hjemmesiden min da? www.home.no/pjolter

Ser ok ut fra denne maskinen .... Vel ikke helt sant. oppdaterte siden og da falt alle bildene ut... må sjekke litt.... Virker bra her..

Mvh

Pjolter

Redigert av Pjolter (see edit history)

Masse fine bilder her men nettet/båtplassen er periodevis en smule tregt i dag.

Fornøyd med båten så langt Pjolter?

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Masse fine bilder her men nettet/båtplassen er periodevis en smule tregt i dag.

Fornøyd med båten så langt Pjolter?

Kanon fornøyd.. Båten er et funn. Godt holdt, god i sjøen, godt med plass til hele familien og mye utstyr som fungerer og du føler deg faktisk ganske "konge" når du kommer i havn :cool: Er ikke tvil , båten har sjel... skulle gjerne hatt bedre tid til å pusle med den. Vi har jo pusset, oljet og (snart) lakket. skiftet noen slite deler ( Slanger, kuleventiler, sikringer,nikkepumpe,filter osv.) Motorene fungerer flott. ( Spesiellt etter vi lot vær å peile oljen uten å ha motoren i gang.. ) Og generatoren er herlig. så alt er bare fryd og gammen så langt. Skal sette inn en ekstra automatisk lensepumpe, Og etter vi kjøpte en ny septikpumpe ( som ikke var ødelagt, var kuleventilen) skal vi sette den inn som lensepumpe i dusjen. Noen ekstra lys skal vi også sette inn, Har funnet 24 volt LED som var "varme" samt bytte "bryterpanelet" som var 12 V :eek: til 24 Volt. Eneste vi sliter litt med er å få strøm til pc i kabinen når vi ikke kjører generatoren. Da har vi en omformer til 12 volt. samt en omformer fra 12 til 230.. dette er misbruk av strøm samt at 12-230 piper.. en 24-230 løser dette problemet da. så vi får se..

Mvh

Pjolter

• 2 år senere...

Tenkte jeg skulle legge inn litt ny info her, etterhvert som vi bytter og ordner..

. Sist helg byttet vi dieselslanger på begge motorene, og åpnet ventiler.. Bunnventil på styrbord motor åpnet ikke. Stoppet etter 5 tørn.. Så vi så ingen annen råd en å planlegge et løft denne helgen så vi kunne få byttet stoppkrana. Vi hadde avtalt med kran, ordnet paller, isopor og ny stoppkran. Vi fikk tips fra en rørlegger om at de ventilene vi brukte, satt ofte litt fast i lukket stilling.. Men prøv å tør på den frem og tilbake en god del ganger, så kanskje den kommer,.

Så det var det første vi gjorde.. Og ja den løsnet !!!!! :cheers::cheers: Snakk om småbarnsglede i 2 ansikter når det skjedde he he.

Så var det å gjøre båten sjøklar,, Fjernet burka`n og dro til Råkvågen i strålende sol og vindstille. Datter til Alien badet i 13 grader .... Spiste en god middag og så dro turen til Brekstad. I Råkvågen måtte vi også et annet baatplassmedlem, Brigg.. Hen herlig tur. :cheers:

Her er den vrange ventilen

vaar_2009_181.jpg

Her fra Råkvågen sist helg, da med en Prinsess 43imag0122.jpg

Styrbord motor klar med nye diesel slanger

imag0130.jpg

Råkvågen fra sin beste side- Beklager dårlig kvalitet .. Mobil...

imag0147.jpg

Her en "fødsel" av ny arm..Har jeg faktisk ikke sett før.. Datter til Alien som fisket opp

imag0132.jpg

Mvh

Pjolter

Hyggelig å hilse på, Pjolter!

Vi ligger fremdeles i Råkvågen, men været er noe helt annet enn i går. Fra strålende sol og over 20 grader til 10 grader og regn så kraftig at man trenger hørselvern inne i båten. Mens det var helt fult i havnen i går er det mange som har dratt i dag. Vi har sjekket og dobbeltsjekket og kommet frem til at det bare er lørdag enda, så da ligger vi en natt til.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

He he Brigg. joda. det er bare Lørdag enda. Så finn frem Champisen og kos dere i regnet.. Vi dro inn til Brekstad og la oss til i "sommerhavna" Hadde en rolig tur utover, for det meste i 9 knop, med litt "utblåsing" av motorene etter en lang vinter. Alt virket som det skulle :cheers: Hyggelig å se deg igjen Brigg m/ familie

Mvh

Pjolter

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...