Jump to content

syrevekt


snorken

Recommended Posts

Både syrevekt og spenning sier noe om fyllingsgraden på batteriet. Dette sammen med batteriets kapasitet i Ah forteller omtrentlig hvor mange Ah som er tilgjengelig. Både spenning og syrevekt er dog noe unøyaktig da syra ikke nødvendigvis har samme egenvekt i hele batteriet og spenningen blir ikke riktig før batteriet har stått uten verken ladere eller forbruk tilkoblet i en time eller så...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Måling av syrevekt og hvilespenning sier noe om batteriets ladetilstand. Ladetilstanden kan være god uten at batteriet er godt. Hvis batteriet er nytt vil fulladet batteri gi de Ah som det skal gi. Etter som årene går vil kapasiteten ( antall Ah ) avta. Du kan fortsatt måle syrevekt og hvilespenning som om det var nytt.

 

I noen tilfeller kan man avdekke feil på batterier ved at syrevekten blir ulik på cellene eller at hvilespenningen og syrevekten ikke kommer høyt nok.

 

I år streiket ett av mine batteri. Det har normal hvilespenning og riktig syrevekt, men hva hjelper det med 140Ah når spenningen ved start faller til 6V.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...