Jump to content

Hvordan legge ballast for å "trimme" båten?


Throphy 2352

Recommended Posts

Har lest et eller annet sted hvor i båten man skal legge ballast, men finner det ikke igjen.

Problemet med min båt er at etter jeg satt på flybridge på båten, bikker den selvfølgelig mere over på siden når jeg svinger.

Er det ikke noe med om man legger ballast ned i kjølen, eller om det legges i vannlinje ut på sidene så har det forskjellig effekt??

Noen som har erfaring med dette???

Hilsen Arve

Link to post
Share on other sites

For å øke stabiliteten er det veldig forenklet følgende som skal til, øke vekten under båtens tyngdepunkt = metasenter, eller miske vekten over. En flybridgen vil ofte minske båten stabilitet betraktelig både ut fra egen- + personvekt som kommer høyt oppe. Du kan avhjelpe noe ved å flytte tanker, vann-brennstoff-toa. lavere, dersom det er mulig. Det andre alternativet er å få noe tyngst og lavest ned i bunnen, bly, jern ol. Dermed øker båtens depl. og er det en semiplanende båt kan farten gå mye ned. Er det en vanlig depl.båt vil en kanskje ikke merke så mye.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar, men det har vel noe med om man legger tyngden ned i kjølen eller om man legger den ut på sidene??

Det ene ar bra for stabiliteten når man ligger stille, mens det andre er under kjøring.

Jeg mener at jeg har hørt noe om dette.

Er jeg helt på "joret"????

Hilsen Arve

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Ballast i kjølen vil gjøre at båten krenger mindre, og retter seg raskere opp. Dette kan føles ubehagelig under visse forhold, da båten vil få krappere bevegelser. Noen båter oppfører seg slik fra skapelsen av. Da kan ballast i skutesiden i vannlinjen gjøre at båten får roligere bevegelser i sjø, men den vil også krenge mer hvis du står på ripa.

 

Dette i.flg. boka "På Rett Kurs" avUlseth og Johansen

 

Siden du allerede har hevet tyngdepunktet på båten ganske mye, er det nok ballast i kjølen som må til for å gjennvinne stabiliteten. Jeg ser da bort fra andre virkninger av dette, f.eks økt drivstofforbruk / lavere fart.

 

Mvh Emil

Redigert av emilskj (see edit history)

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...