Jump to content

Varmkjørt Farymann


peer

Recommended Posts

:sad:

På vei til Drøbak på fredag ettermiddag merket jeg plutselig en rar lukt fra motor rommet. Det viste seg at kjølevannsinntaket var tett, og motoren var jæ.... varm. Ble tauet inn til hytta hvor motoren ble startet i noen sekunder, den gikk på første slaget. En frostplugg er falt ut av sylinderen antagelig pga av varmen. Spørsmålet mitt til forumet er- hvilke skader kan jeg ha fått, hva bør jeg se etter? Motoren er en to sylindret Ferrymann diesel. :sad:

Link to post
Share on other sites

Farymann har vel det meste av kjøleutstyr på utsiden, plast eller messingkjølekapper tredd utenpå sylindrene, masse vannslanger. Lekkasjer på kjølevannsiden ville jeg vært mest oppmerksom på. Motoren som sådan tåler nok en del... Det er jo også et spørsmål hvor varm den ar vært men så lenge den starter og går greit har nok den overlevd.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Takk

Ble litt roligere nå, du har rett i at det er et rottereir med slanger på denne motoren, alle slangene blir gjennomgått. Hva med stempler/stempelringer sylindre, kan de ha tatt skade selv om motoren ikke stoppet/skar seg helt? Hva er indikasjoner på skader av denne art? Takk skal du ha SveinHa, dette er andre gang du redder meg fra "hjerteinfarkt". :drink:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei

Løfter denne igjen da jeg har noen flere spørsmål i forbindelse med rep. av denne motoren. Jeg har måttet skru av dieselrørene til den ene sylinderen for å få satt på plass den nye frostpluggen. Jeg satte inn nye kobberpakkninger da jeg monterte dette sammen igjen. Når jeg starter motoren må jeg kinne mye lenger enn før jeg skrudde av dieselslangene, i tillegg reagerer den ikke på gasspådrag, kan virke som den bare går på en sylinder, men dette er det vanskelig å høre blandt all annen "ulyd". Kan det være luft i dieseltilførselen til den ene sylinderen? Jeg har luftet på dieselpumpa og det ser greit ut, har prøvd å lufte på sylinder/dyse men der kommer det mye bobler uansett hvor mye jeg pumper med hånda. :crazy: Bør jeg prøve å lufte der mens motoren går? Akkurat nå føler jeg at et stempelskjau kanskje hadde vært på sin plass, men håper i det lengste at det ikke skal være nødvendig.

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Negativt i betydnig: ødeleggende? Eller negativt i betydning: manglende effekt?

Missforstå meg rett, det er kun snakk om effekt, risting, bråk.

 

Etter hvert vil det ha en viss ødeleggende effekt, men kun etter lang tid. Du skal ikke tenke på dette i den "rep.-situasjonen" du er nå.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

:cheers:

Etter å ha stått på hue nedi et trangt motorrom i hele sommerferien, hvor jeg har ødelagt mer enn jeg har reparert;( slik har det virket på meg) har jeg endelig fått motoren i gang. Nå går den faktisk bedre en det den gjorde før den gikk varm. MEN, som vanlig har jeg spørsmål: Motoren starter lett, men når jeg gir gass litt brått, kommer det 2-3 smell, kan minne om en besinmotor som tenner i eksospotta. Er dette mulig på en dieselmotor? Hva kan dette skyldes? Jeg tror ikke jeg har gjort noe som skulle ha endres hva vi kan kalle tenningstidspunktet.

:cheers:

Link to post
Share on other sites

ja stemmer det :yesnod:

 

det er ganske vanlig på litt eldre diselmotorer att det smeller ett par ganger om du er brå på gassen

korrekt gasspådrag skal utføres pent og pyntelig med omtanke for den gamle sliteren :wink:

:sailing:

ja, til Skuddpremie på Hekksjøgeneraler !!

Det er land som er farlig, ikke vann !.

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg skal prøve å få orden på disse smellene som er nevnt over. Er det vanskelig å skru ut dyse for en visuell sjekk, rettere sagt, er det vanskelig å få disse på plass igjen ? Har en misstanke om at det er kommet noe grums inn i diesel systemet under min febrilske mekking. Eller er dette en jobb for et verksted. Grunnen til at jeg tror det kan være "grums" er at dyser er sjekke for omlag 2 år siden. Og dette fenomenet var ikke tilstede da jeg begynte å skru.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

:cheers:

Ville bare "avslutte" denne tråden med å komme med den egentlige løsningen på smellene, jeg hadde ved gaspådrag. Det var rett å slett toppen som ikke var skrudd til skikkelig. Brukte en moment nøkkel fra Biltema. Om jeg nå bare klarer å få sortert kjøle vannssystemet så går motoren en stund til. Takk for all hjelp.

:drink:

Link to post
Share on other sites

Applauderes

Avklaringer og løsninger på problemer som lagt frem på forumet er noe som flere med fordel kunne tatt seg tiden med å skrive. Det gjør jo emneregisteret mye mere komplett om tråden faktisk får med seg hva som var årsaken/problemet i den enkelte sak. Og ikke bare problemet og de enkelte forslag. :seeya:

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

:drink:

Det kunne kanskje se ut som om alle problemene mine var løst iom, mitt siste innlegg i denne tråden i fjor, men slik var/er det engang ikke. Jeg har fremdeles problemer med kjølinga. Motoren går greit, men går varm ved over 1/2 belastning. Jeg skal gå igjennom det lille som er av kjølekanaler, antagelig men noe rensegreier, i tillegg skjære ut saltvanninntaket og legge om dette. Så til sakens kjerne, har en "dobbel" Johson pump kjølevannspumpe montert helt nede i kjølsvinet, bak 2 kilereimer og en dynamo. MAO umulig å komme til.

 

Kan vannpumpa, pumpe kjølevannet gjennom 5 stk 90 graders bend, med en stigning på ca 50 cm? Total lengde på slangen+motor+ekstern varmeveksler rundt 3,0 meter? Slange dim ca 15mm.

 

Ser at Martec leverer elektriske sirkulasjonspumper på sine mariniserings sett til volvo. Har noen erfaringer med dette?, grunner er at ved bruk av en slik pumpe hadde jeg fått ryddet opp i det ormebolet jeg har av slanger?

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Det skal ikke være noe problem for pumpa å få vannet gjennom noen bend og litt slanger. Det er ikke alltid like lett å se om der sirkulerer nok kjølevann men siden du sier at vannpumpen sitter helt utilgjengelig til så er der jo stor sannsynlighet for at den er (over)moden for overhaling/impellerskift så kanskje det er rette plassen å starte....

 

El.pumpe ville jeg ikke gått for annet enn som en nødløsning. Det er jo tross alt en komponent du er 100% avhengig av for å holde motoren i drift. Slike el.pumper er jo brukbart pålitelige og vil normalt leve i en god del år men en vanndråpe på rette plassen og den tar kveld før du aner...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

HVIS DET HJALP Å SKRU TIL TOPPEN SKIKKELIG... ER DET SIKKERT TOPPAKNINGEN(E) SOM ER LEKKASJE I NÅ.. DA KAN DEN GÅ VARM

Hallo, hallo, kan du snakke litt lavere? Takk!

 

Fra Etiketten som gjelder her som på de fleste andre internett-fora: "Capslock tasten er "bannlyst" på internett-forum. - DET SER UT SOM DU ROPER! "

Link to post
Share on other sites

jeg har samme problemet med min 3 sylindrete kubota i seilbåten. Den gikk varm en gang, skikkelig varm så malingen på toppa ble misfarget. Etter det har den gått varm ved mer enn 90% pådrag. Det gjorde den aldri før. Går helt fint og med like god fart som før på 90%, men gir jeg full pinne koker den etter 15 min. Hva kan grunnen være??

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

:cheers:

Det er med lett rødmende kinn, jeg må tilstå at jeg ikke har fått orden på kjølinga mi ennå. Problemet har vært at jeg ikke har klart å finne ut av ormebolet av slanger nede i et trangt motorrom.

For å omgå dette problemet, byttet jeg fra ferskvannskjøling til saltvannskjøling i helgen. Stor var min glede da jeg på marsj fart ikke var over ca 80 grader, gleden ble brått byttet ut med fortvilelse da jeg sjekker her på forumet og finner ut at drifts temp. ikke bør overskride 65 grader på en saltvannskjølt motor.

 

Så til spørsmålene:

Etter å ha byttet kjølesystem, og eliminert en masse feilkilder, står jeg vel tilbake med innsnevringer av kjølekanaler?

Er det mulig å si noen om hvor fort sjøvann avsetter avleiringer?

Kan jeg kjøre med motoren i sommer? Og ikke bruke enda en ferie på hue i motorrommet?

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Saltvann krystalliserer ved 67-68 grader visstnok. Kan det være at du har glemt å fjerne/bytte termostaten, siden du fremdeles holder 80 grader?

 

Ellers hadde nok en omgang med Systemrens både på sjøvanns og ferskvannssiden vært på sin plass, høres det ut til...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...