Jump to content

Koble trimflaps til vippebryter for just. av krengning.


M/Y INA II

Recommended Posts

hei

Har noen ide om hvordan jeg kan koble Bennet trimflaps til en sideveis vippebryter. Dette for å kunne krenge babord må sb flaps litt ned og bb flaps litt opp. Dette uten at trim endres. Problemet ser dere sikkert nå en vet at det kun er en hydr. pumpe og 2 magnetbrytere. Så en må legge inn en forsinkelse. Først bb ned og deretter sb opp. Men lage dette enkelt?.

 

En kan jo selvsakt handle inn automattab, men... ønsker en liten vippebryter på armlenet.

 

paul

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg kan se er dette en dårlig ide med mindre det er laget slik fra fabrikkens side. Dette pga at en hydraulikksylinder har forskjellig volum per cm lengde over og under stempelet. Med andre ord vil den sylinderen som går opp flytte seg lenger enn den som går ned når du kobler de til samme bryter og dermed kjører de like lenge. For å kjøre f eks babord flaps opp, må du holde inne knappen lenger enn for å kjøre styrbod tilsvarende ned. Dermed får du en skeiv virkning med vippebryter. Dersom du legger inn en strupeventil på slangen til den øverste delen av hydraulikksylinderen kan du kanskje jevne ut effekten, men ser for meg at det vil bli vanskelig å få det til nøyaktig. Dersom du bare kobler til en vippebryter uten å gjøre noe mer vil du nok opparbeide en skeiv trim over ganske kort tid...

Har ikke noen kompetanse på trimflaps spesielt, men med den kompetansen jeg har på hydraulikk/pneumatikk vil jeg tro det er dette som vil skje. Tar forbehold om at trimflapsannlegg kan være tilpasset dette fra fabrikkens side. Ellers synes jeg det er fint å kunne kjøre de uavhengig av hverandre, da jeg kan ta hensyn til last foran/bak i båten o.l.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...