Jump to content

Vask under innenbordsmotor


Tom J.

Recommended Posts

varmt vann som helles med ketchup flaske ( husk hansker ) oppvaskebørste ( evt. påmontert en skikkelig solid elkabel, som kan bøyes i ulike retninger ), evt. en trykksprøyte type Hozelock eller Biltema, masse zalo og vannstøvsuger.

 

Og god tid, men det visste du vel ..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hei! som ULM på minerydderene KNM Hinnøy og KNM Oksøy hadde vi full nedvask (hovis) i maskinrommene hver fredag, i tillegg til renhold resten av uka. Vi begynte med filler og vannstøvsuger, men da vi etter hvert bare var en menig i hvert maskinrom og hadde tre motorer med flat dørk under (trangt!) i hvert maskinrom måtte vi finne andre løsninger. Vi brukte kosteskaft i korte lengder, med en spiker eller strips i i enden. Legg en haug med rene filler på gulvet, og snurr kosteskaftet rundt i filla, spikeren/stripsen vil da få feste i filla og henge fast. Da kan du bruke først våt fille med mye vann og såpe, og føre den der du vil med kosteskaftet. Etterpå bruker du tørre filler til å tørke opp. Når du har brukt opp en fille snurrer du bare andre veien og filla detter av. Anbefaler å ha minst tre forskjellig lengder på kosteskaft, hver til sitt bruk. Ett ekstra tips til slutt: Dropp de "proffe" avfetningsmidlene og bruk i stedet motorvask eller jif universal på sprayflaske. Spray rikelig på, tørk av med ren fille, og "poler" til slutt med helt tørr, ren fille. Det blir blankt og fint, renere enn rent! Har du i tillegg en tannkost med en fille utenpå til de vanskelige stedene på motoren får du en motor som ser ny ut!

Når de andre ligger på alle fire og vasker, er du ferdig og kan ta deg en :cheers:

Link to post
Share on other sites

Gjorde selv denne jobben i går kveld - vask av motoren og motorrom. Brukte noe som heter Kallavfetting i en 5 litersdunk som jeg kjørte hos Bilextra. Denne virket veldig godt. Brukte i tillegg radiatorpensler av ulik størrelse og lengde. For å få rent under motoren så tømte jeg en liter med avfetting i kjølen og herjet med radiatorpenselen under motoren slik at det skvatt avfetting rundt omkring. Spylte så med varmt vann fra hageslangen og sugde opp med vannstøvsugeren. En våtstøvsuger er nesten obligatorisk når man har båt. Avsluttet så med glovarm vann og Zalo på både motor om motorrom og sugde det opp med støvsugeren. Nå er det så rent at om jeg hadde mistet brødskiva nedi motorrommet med smørsida ned så hadde jeg ikke kvidd meg for å spise den. Det er bare så synd at enkelte små oljelekkasjer fra en gammel motor snart vil grise det til igjen.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har hatt stor suksess med Comma Hyperclean fra Bilextra. Smør på med radiatorpensel e.l. Skrubb litt ekstra der skitten ligger i tykke lag og spyl av med vann, helst lunkent. Hyperclean legger igjen en rusthindrende hinne.

 

Bilen: Om du plages med bremsestøv på felgene (sitter som bare h&¤&/¤&%) er Hyperclean minst like effektivt som Cillit Bang er i reklamen på TV. Noen dråper konsentrert Hyperclean på en fille og et enkelt drag over felgen og den er skinnende ren.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...