Jump to content

Avmagnetisering


Risor23

Recommended Posts

jeg ønsker jo mest mulig lading jeg, og det får jeg ved å legge en ledning mellom ladelampa og D+ . Da leverer den mellom 15-35 ampere (35 amp dynamo). Har prøvd å bytte regulator uten at det ble noe særlig bedre.

 

Av og til holder det med å "jump-starte" dynamoen (avmagnetisere f.eks i 5 sekunder). Da kan dynamoen lade ordentlig resten av turen.

 

Men ved å legge en ledning i mellom så vil vel regulatoren fungerer så jeg vil vel overlade batteriet hvis jeg ikke passer på?

Link to post
Share on other sites

det ble mye lesing. får lese på det seinere, men..

 

Ved å legge en ledning fra D+ til der ladelampa er tilkoblet på dynamoen (altså 10cm lang ledning) så lader dynamoen som pokker (målt med amperemeter).

 

Dette har jeg hørt heter å avmagnetisere dynamoen. Skal holde med å gjøre det noen få sekunder, men jeg må ha en "kortslutning" der hele tiden for at den skal lade skikkelig.

 

 

 

ved å fjerne den er den så som så. Jeg vurderer å la den ledningen ligge der hele tiden, men det er kanskje ikke sundt?

Link to post
Share on other sites

Ved å legge en ledning fra D+ til der ladelampa er tilkoblet på dynamoen (altså 10cm lang ledning) så lader dynamoen som pokker (målt med amperemeter).

 

Dette har jeg hørt heter å avmagnetisere dynamoen. Skal holde med å gjøre det noen få sekunder, men jeg må ha en "kortslutning" der hele tiden for at den skal lade skikkelig.

ved å fjerne den er den så som så. Jeg vurderer å la den ledningen ligge der hele tiden, men det er kanskje ikke sundt?

Hvis jeg forstår deg riktig setter du en ledning fra B+ og til ladelampe tilkoblingen. Hvis du får dynamoen til å lade slik du sier tror jeg det er fordi du kjører full magnetiseringsstrøm til dynamoen. Hvis min forståelse er riktig vil dette gi lading som er vesentlig høyere enn 14,4V som batterier skal ha. Når dynamoen gir høyere spenning ut vil også stømmen ( A ) øke. Du bør måle spenningen på batteriene når du gjør dette så ser du om det er sunt for batteriene eller ikke. Andre komponenter som radio og elektronikk kan også ta skade av for høy spenning.

 

Slik kobling som dette ble gjort før i tiden med likestrømsdynamoer. Da var det for å magnetisere disse. Det var fordi disse startet ladingen ved hjelp av restmagnetismen i feltviklingene. På vekselstrømsdynamo ( generator ) starter de ladingen ved hjelp av strømmen som blir tilført via ladelampen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...