Risor23 Startet 26.Juni.2006 Del på Facebook Startet 26.Juni.2006 hei, Hva er konsekvensene av at man legger en kobling mellom D+ og utgangen for ladelampa over lengre tid? For min kjære dynamo jobber best når den er avmagnetisert, men redd dynamo/batteri vil dø av dette :( Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 26.Juni.2006 Del på Facebook Svart 26.Juni.2006 Om batteriet er bortkoblet vha hovedbryter så burde det vel ikke skje noe som helst med batteriet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Risor23 Svart 26.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2006 jeg ønsker jo mest mulig lading jeg, og det får jeg ved å legge en ledning mellom ladelampa og D+ . Da leverer den mellom 15-35 ampere (35 amp dynamo). Har prøvd å bytte regulator uten at det ble noe særlig bedre. Av og til holder det med å "jump-starte" dynamoen (avmagnetisere f.eks i 5 sekunder). Da kan dynamoen lade ordentlig resten av turen. Men ved å legge en ledning i mellom så vil vel regulatoren fungerer så jeg vil vel overlade batteriet hvis jeg ikke passer på? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 26.Juni.2006 Del på Facebook Svart 26.Juni.2006 Vet ikke hva du mener med avmagnetisering, men ladelampa SKAL være koblet til D+. Men som du sier er det kun for å starte ladeprosessen, når den først har kommet igang har det ingen betydning om ladelampa er tilkoblet eller ikke. Står mer om dette her. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Risor23 Svart 26.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2006 det ble mye lesing. får lese på det seinere, men.. Ved å legge en ledning fra D+ til der ladelampa er tilkoblet på dynamoen (altså 10cm lang ledning) så lader dynamoen som pokker (målt med amperemeter). Dette har jeg hørt heter å avmagnetisere dynamoen. Skal holde med å gjøre det noen få sekunder, men jeg må ha en "kortslutning" der hele tiden for at den skal lade skikkelig. ved å fjerne den er den så som så. Jeg vurderer å la den ledningen ligge der hele tiden, men det er kanskje ikke sundt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kurt Svart 26.Juni.2006 Del på Facebook Svart 26.Juni.2006 Ved å legge en ledning fra D+ til der ladelampa er tilkoblet på dynamoen (altså 10cm lang ledning) så lader dynamoen som pokker (målt med amperemeter). Dette har jeg hørt heter å avmagnetisere dynamoen. Skal holde med å gjøre det noen få sekunder, men jeg må ha en "kortslutning" der hele tiden for at den skal lade skikkelig. ved å fjerne den er den så som så. Jeg vurderer å la den ledningen ligge der hele tiden, men det er kanskje ikke sundt? Hvis jeg forstår deg riktig setter du en ledning fra B+ og til ladelampe tilkoblingen. Hvis du får dynamoen til å lade slik du sier tror jeg det er fordi du kjører full magnetiseringsstrøm til dynamoen. Hvis min forståelse er riktig vil dette gi lading som er vesentlig høyere enn 14,4V som batterier skal ha. Når dynamoen gir høyere spenning ut vil også stømmen ( A ) øke. Du bør måle spenningen på batteriene når du gjør dette så ser du om det er sunt for batteriene eller ikke. Andre komponenter som radio og elektronikk kan også ta skade av for høy spenning. Slik kobling som dette ble gjort før i tiden med likestrømsdynamoer. Da var det for å magnetisere disse. Det var fordi disse startet ladingen ved hjelp av restmagnetismen i feltviklingene. På vekselstrømsdynamo ( generator ) starter de ladingen ved hjelp av strømmen som blir tilført via ladelampen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.