Jump to content

VP AQ145B. Feste fra oljekjøler til eksosmanifoild.


rffr

Recommended Posts

Hei.

 

Tenkte å prøve noe lurium for å renske saltvannskjøling på VP AQ145B.

 

Sliter litt med å finne ut hvordan rør fra oljekjøler til eksosmanifold er festet i oljekjøler. Ser at i manifold så er rør festet med to bolter. Mens røret virker som det er skrudd inn i, eller kun skjøvet inn i oljekjøler.

 

Skulle gjerne klart å "bendt" dette litt til siden for å koble på en slange for anledningen, uten å måtte demontere oljefilter etc.

Finnes gode bilder i verkstedsmanualen som ligger i dokumentarkivet uten at jeg blir lurere av dette.

 

Da båten snart skal på verkstedsbesøk for noe annet er jeg redd for å skru istykker noe som gjør at jeg ikke når "timen" min.

 

Noen som vet dette?

 

mvh

Redigert av rffr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Ang lurium må du være forsiktig det er som regel sterke saker. Leverte innmaten på varmeveksler til aut. Volvo mek. med det sørgelige resultat at den ble lekk etterpå.

 

Du må løsne bolten på toppen av oljekjøleren. Du bør kanskje også løsne røret til manifolden også. Da ser du tilstanden på overgangen inn i manifold. (bør ha nye pakninger og evt nye skruer klar)

 

Skru ut/løsne bolten på toppen av oljekjøler. Bolten holder topp og bunn sammen. Når dette løsner kan du fjerne lokkene og oljekjøleren kan fiskes opp eller ut nedentil. Oljekjøleren må behandles forsiktig. Det er mange fine tynne rør i kobber/messing. Pakninger bør også byttes. Tror det er 3 stk O-ringer 2 store til tetting oppe og nede og en liten til bolten.

 

Vær forberedt på olje søl. Hold et plast trau klart. Jeg er usikker på hvor stor plass du har til rådighet i båten. Sjekk før du skrur noe som helst at det er plass til å senke innmaten til kjøleren ned og ut eller opp og ut under manifolden

 

Håper dette kan være til hjelp :smash:

Link to post
Share on other sites

Fikk løsnet boltene på eksosmanifold, men klarte ikke/turde ikke å vri rør til siden.

 

Tok derfor ut impeller, og preste systemrens inn i system med pumpe på innsug. (Med nærmere ettertanke ikke det lureste jeg har gjort mht hvor "gugga" kunne endt opp). Dette stod i to døgn, hvorpå motor ble startet. Bedre ja, men ikke helt bra.

 

Tok derfor lokk fra andre motoren og satte på. Da holdt det tett.

 

Har systemrensen fikset noe. Vet ikke, men så lenge det funker er jeg happy.

 

Aldri hatt innenbords bensinmotorer før, og kommer nok til å gå for sakte fart for det meste.... Reelt forbruk i ettermiddag/kveld var 120 liter i timen sånn cirka, men gøy var det.

 

mvh.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...