Jump to content

Importere båt fra Tyskland


Tom J.

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har importert båten min fra Tyskland. Min erfaring at det er noen "luringer" i bransjen der nede, men flere seriøse. En ting du MÅ være oppmerksom på er CE godkjenningen. Min båt var "godkjent", men når jeg har gått igjennom enkelte av CE kravene viser det seg at denne godkjenningen ikke er helt i hennhold til regelverket. (Små detaljer riktignok) Forhandler har selv CE godkjent denne og det er ingen tegn til at denne har gjennomgått noen kontroll av noen for for "myndighet"

 

Godkjente norske bruksanvisninger kan også bli et problem og skaffe. Jeg var heldig og fikk (kjøpte) dette av norsk forhandler som var ekstremt hyggelig selv om jeg importerte en båt fra utlandet.

 

Jeg erfarte også et enkelte båter var "godkjente" med motorer som var langt fra godkjente i henhold til nye regelverk.

 

MVH

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel ingen båter som er CE godkjent, men de er nok CE merket... i likhet med alt annet som er CE merket...

 

Det å ta inn en brukt båt som har vært i bruk innenfor EØS området kreves ikke å være CE merket med mindre de er omsatt i markedet etter 16 juni 1998.

 

Så de å ta inn en brukt Merry Fisher som er en Jeanneau(FR) båt går helt uten problemer med tanke på CE merking, det stilles heller ingen krav om denne brukte båten skal ha norsk/skandinavisk bruksanvisning slik som er tilfelle for en amerkaner eller andre som tas inn fra tredje land.

 

Så her er det bare å kjøpe båten, ta en med hjem om betale mva. pluss hk avgift om det er motor med..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...