Jump to content

Leder rundt Tønsberg Tønne


Bitteliten

Recommended Posts

Jeg har ei fast lei lagt inn på plotteren som går fra Vrengen til innseilinga til Sandefjord. Den leia går på innsiden av Tønneskjæra. Da vi kjørte denne ruta hjem fra Arendal i pinsa var jeg litt uoppmerksom på en jernstaka syd for Tønna på innsiden av Tønneskjæra- ikke noe problem - men guffent. Dessuten sveller det en hel del på innsiden av skjæra - så en alternativ led utafor hadde vært fint

 

Er det noen som har kartskisser av leier på utsiden av Tønneskjæra? De lokalkjente jeg kjenner der sier at det er helt kurant

Link to post
Share on other sites

En generell advarsel til alle som går leia over Exellensenboen (se navn i kartet)- grønn staka. Den jernstaken som ligger nordvest for den grønne stakan og som leia går syd for er knekt - stikker opp mindre enn 1 meter på flatt vann. Den er meget vanskelig å se. Det er så vidt den gir et lite ekko på radaren min. Obs på denne!

Link to post
Share on other sites

Hvilken lei du velger er litt avhengig av vær.(Ihvertfall for min del)

Det fremtredende vindretningen er sørvest, og det mest behagelige (i hvertfall for oss med mindre båter) er å gå på vestsiden av Veierland og Hui, for deretter å "smyge" seg langs Snipa og lakskjær. Deretter langs land på innsiden av Tønneskjær, og på nordsiden av Lyngholmen og videre den leia.

 

Ett annet alternativ er å gå på østsiden av Veierland og Hui, men dersom det er en del vind, vil du møte sjøen sør for Dirhue.(Her er ofte sjøen veldig rotete pga. understrømmer )Gå sør for Nylandsboen og Nord for Mefjæren. Dersom man, når man passerer nord for Mefjæren, setter kursen rett sørover til man når Oskjær for deretter å tørne vest, går man god klar av det meste. Men pass opp for stake på Lyngholmhausen.

 

Forøvrig er det heller ikke problem å gå rett øst for Tønneskjær. Hold klar av jernstake på Ormeboen og rød stake ved Tønnskjr. Gå så rett sør for Lyngholmene.

 

Uansett er dette området karaktisert i kartet som ett område med farlige bølger.

 

Tror dette er ganske korrekt, men som man sier: All ferdsel skjer på eget ansvar :cool:

Redigert av Geir (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...