Jump to content

Demontering og montering av kjøl


hanse42

Recommended Posts

Har akkurat plukket av kjølen på min Alo 33. I den forbindelse lurer jeg på om andre har gjort liknende saker og hvilke erfaringer de har gjort seg. Sitter nå med en jernklump på 2 tonn + en haug glassfiber. Skal sette den tilbake iløpet av uken på et forsterket kjølfeste ++. har vært en meget nyttig erfaring og bare forsterket min oppfattning om at gamle seilbåter (ihvertfall fra Alo i tønsberg) ble meget solid konstruert. Det jeg lurer på er egentlig om andre har gjort denne operasjonen før meg, eller om jeg er en smule overparanoid idet jeg gjør noe slikt.

Link to post
Share on other sites

Hej Dildassen !

 

jag har plockat av en kjöl på en Maxi 77a o satt dit den igen oxo ! :wink:

 

inga problem.......

 

tror kjölen satt med 8 bult...jag skaffade 4 helgängade stänger som jag monterade en efter en

sen lossade jag dom siste 4 bulten, varefter jag med hjelp av dom helgängade stängerna senkte

kjölen ca 20-30cm så att jag kom åt att jobba!

 

enda 'cruxet' var att när jag senkte så hängde hela kjölen kvar i Sika'n, jag fikk 'såga' bågfilblad,

ståltråd o lång kniv...innan Sikan sleppte.

 

vid återmonteringen skruvade jag upp kjölen med stängerna varefter de byttes ut mot riktiga kjölbultar.

 

en sak o tenke på er att monterara kjölen rakt......när man drar bulten det siste.....

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Har vært med på en sånn jobb på en båt. Kjølen satt i limsparkel, og måtte kiles løs med økser.

Har også montert kjølen på min egen Alo. Bunnen var over to centimeter tykk der boltene gikk igjennom. Monterte den i limsparkel.

I begge tilfellene løftet vi båten opp på kjølen ved montering.

Hvorfor gjør du dette? Forlest deg på Bavariahistorier?

Link to post
Share on other sites

Vet om en lik båt som min, hvor kjølen ble tatt av, sandblåst, dekket med fiberduk og Epoxy, grunnet mye rustangrep. Jeg synes det høres ut som alvorlig komplisert jobb å gjøre, så foreløpig er jeg fornøyd med å pusse og sparkle...

 

Hvordan håndterer man en 2 tonn jernklump?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...