Jump to content

Beste rute fra Oslo til Risør


sommer2006

Recommended Posts

Hei!

Vær forsiktig fra spissen av Tjøme og fram til Jomfruland /Kragerø skjærgården. Ved grov sjø er det utsatt på dette strekket. Store krefter fra Skagerak som står på her. Brottsjøer kan forekomme. Ikke mye "innasjærs" følelse. Du har Sandefjord, Kjærringvik, Stavern etc som du kan gå til i dårlig vær. Spesielt utsatt parti er forbi Stavern og Rakke båene mot Tvistein.

 

Noen ganger er det bedre å gå langt ute enn å tråkle seg rundt båer og brottsjøer nær land. Studer kart og planlegg turen. Ellers er det som Contraband skriver. Det kommer an på hvordan båt du har og hvilken smertegrense eventuelle familemedlemmer har.

 

God tur!

Link to post
Share on other sites

Med halvstor motorbåt hadde jeg gått:

 

Gjennom Drøbak-sundet, innsiden av Jeløya, merket lei gjennom Nøtterøy-skjærgården, under Vrengenbrua, ut Tønsbergfjorden, yttersiden av Svenner fyr og ytre lei til Risør derfra.

 

Lett å navigere, og fint med noen stille etapper underveis. Men dette er ikke raskeste rute, har du det travelt - kjør bil! Tønsbergfjorden foretrekker jeg å gå ut, ikke på tvers.

 

 

(Hadde jeg hatt kartene mine her - skulle jeg vært mer presis på navn og posisjoner, men det finner du av.)

Link to post
Share on other sites

Like viktig som hvor du går er når du går!

 

Beste er å starte grytidlig om morgenen da er det lite, eller kanskje ingen, vind og sjøen er roligere. Som regel dukker solgangsbrisen opp ved 10-tiden og står frem til 18-tiden. Fra ytre Oslofjord og sydover møtes strømmen og bølgene og det blir ganske ubehagelig det hele. Da er det bedre å ha funnet frem til en hyggelig (ut)havn og nyte dagen der?

 

På den tiden du skal gå så er det så mye båter utpå at du ser en skog av master foran/bak deg, nesten uansett hvor du er! Dette vil gi deg en trygghet på turen!

 

God tur og nyt det!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hei alle dere som har svart, jeg setter veldig pris på all nytting informasjon jeg har fått av dere. Der gir meg trygghet for turen. Jeg har en windy 23 med en marsfart på 20 til 25 knop. Jeg skal ha en med 10 åring, så da er det vel best og ikke ha for mye sjø. Vet dere hvor lang tid jeg skal beregne til turen avhengig av valget av rute? :sailing:

Link to post
Share on other sites

Det er helt avhengig av vær og vind! Men med rolig sjø og tenkt som en ren transportetappe så bruker du rundt seks timer inkludert en bunkring på f.eks Ormelet/Tjøme hos Seahorse Marina. Anbefaler sterkt å starte veeeeldig tidlig om morgenen for da er sjø og vind roligst.

 

God tur!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Vær oppmerksom på at når du kommer ut forbi Tønsbeg Tønne, så kommer du ut på mer åpent hav, og her er sjøen annerledes, med ofte store og tyngre bølger. Får du disse, kan du glemme å gå i 25 knop med en 23 foter. Er det flatt hav, er det jo greitt, men får du de bølgene jeg tenker på må du kanskje ned i 10 knop, og da snakker vi fort om etpar timer ekstra på turen.

 

-koh :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...