`MINA' Startet 27.Juni.2006 Del på Facebook Startet 27.Juni.2006 Vi reiser østover i neste uke, og tenker oss en liten tur over til Sverige. I fjor hadde vi noen overnattinger i Havstensund, der det var mange fine plasser å legge seg. Men alltid morro å prøve nye havner, så derfor spør jeg dere som er kjent i dette området om det er andre uthavner på strekningen Strømstad - Tanumstrand som er verdt å prøve ut ? Vi tenker å krysse over fra Svenner fyr til Strømstad, derfra videre mor Tanumstrand. Blir ikke lenger syd i år. Etter Tanumstarnd seiler vi til Koster å sykler litt, før vi seiler over til Stavern. I fjor syklet vi rundt på syd Koster, og likte oss godt der. Er det noen god grunn til at vi heller bør velge nord Koster i år ? Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
baatsman Svart 27.Juni.2006 Del på Facebook Svart 27.Juni.2006 Nord Koster, er liten i forhold til Syd-koster. Flere havner på Syd-koster, men ta linje-båten over til nord-koster. Fremkomstmiddlet er bena. Vi trives også veldig godt på Koster. PS Kjøp spesialkartet for Koster, 1:15000. SØr og Vest Koster er idyll, men med mange farlige grunner. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
bliss X Svart 27.Juni.2006 Del på Facebook Svart 27.Juni.2006 Om det er noen spesiell grunn til å legge seg på Norkoster framfor Sydkoster er ikke godt å si. Smaken er som baken Selv foretrekker jeg Nordkoster fordi jeg synes det er mye finere der, men jeg har sluttet å dra dit i sesongen da jeg synes det er blitt litt for folksomt. Sist jeg var på N koster ankret jeg opp i sundet men det er vel nå blitt forbudt tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 27.Juni.2006 Del på Facebook Svart 27.Juni.2006 det finnes ei veldig fin bok/hefte med karter og beskrivelser som jeg mener heter "Kustguiden, Marstrand til Arendal?" eller noe deromkring. ligger i båten så jeg må ta den på hukommelsen så langt. inneholder "alt" en båtfarende behøver og uthavner med fasiliteter er vist. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 27.Juni.2006 Del på Facebook Svart 27.Juni.2006 "KystGuiden fra Marstrand til Kragerø" er utgitt i et svensk-norsk samarbeid. Den inneholder kortfattede angivelser av havner og uthavner, serviceanlegg etc. Videre finnes det oversiktskart i målestokk 1:70 000 for både sjø og land. Prcd Författare:Eriksson, Ulf G. Titel: Kustguiden : från Marstrand till Kragerø / redaktion: Bo Hamrå ... ; text: Ulf G. Eriksson och Per Hörberg Biuppslag:Hörberg, Per;Hamrå, Bo Ämneskod: Prcd-cbk [Prcd-db Ncbk Ndb] Ämnesord: Sjöfart. - Hamnväsen. - Rederier. - Skeppsmäkleri. - Färjetrafik. - Transportväsen. - Kommunikationer. - Teknik. - Bohuslän. - Göteborgs och Bohus län. - Götaland. - Sverige. - Norge. - Norden. - Geografi Utgivning: Gävle : Kartbutiken, 1989 Omfång: 104 s. : ill. + bil. ISBN/ISSN: 91-588-4037-0 Externnr: 1396846 Katalog-ID:0001396846 Språk: Svenska Mediatyp: Text 1989 Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 27.Juni.2006 Del på Facebook Svart 27.Juni.2006 I tillegg til 2 veckor i Bohuslan Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
haraldk Svart 27.Juni.2006 Del på Facebook Svart 27.Juni.2006 (redigert) I tillegg til 2 veckor i BohuslanDen heter TRE veckor i Bohuslän, fåes kjøp hos Nautisk Forlag, se omtale, En enda bedre bok er Skanör - Strömstad, den inneholder ikke bare meget detlajerte havnebeskrivelser, men også mengder av informasjon om severdigheter, aktiviteter, historie, natur, flora og fauna. Vel verdt sine NOK 395,- Harald Rettet opp url Redigert 27.Juni.2006 av haraldk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 27.Juni.2006 Del på Facebook Svart 27.Juni.2006 I og med at temaet er uthavner anbefaler jeg denne: http://www.sxk.se/butiken/show_vara.asp?vara=69 Sitér dette innlegget Link to post
haraldk Svart 27.Juni.2006 Del på Facebook Svart 27.Juni.2006 Bøkene jeg nevnte inneholder beskrivelse av henholdvis 200 og 150 naturhavner, den sistnevnte er bare super med all sin ekstra informasjon.... Harald Sitér dette innlegget Link to post
Sail S Svart 27.Juni.2006 Del på Facebook Svart 27.Juni.2006 Hvis du ikke har lyst til å investere i bok og ikke har for stor båt kan du prøve Store Kløvskjær rett utenfor Tannum. Fin sandstrand i bukta, men legg deg ikke på svai. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 27.Juni.2006 Del på Facebook Svart 27.Juni.2006 Fin sandstrand i bukta, men legg deg ikke på svai. Fordi ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Bitteliten Svart 27.Juni.2006 Del på Facebook Svart 27.Juni.2006 Her har jeg klødd meg godt i hue for å finne ut hvor det er fint å ligge i uthavner på denne strekningen. To steder kommer jeg på: 1. Resö - akkurat ved innselingen fra Kosterfjorden mot Havstensund. Liten fiskehavn. Sist jeg var der for et par hundre år siden lå vi værfaste i 3 dager. Fant da til ogmed minigolf og en Ica butikk der. 2. Går du videre mot Havstensund og passerer fyret på babord side er det to steder du kan gå om jeg husker rett. På styrbord side på baksiden av noen øyer har jeg sett noen ligge på svai. Også tror jeg det er en lei om du i stedet for å svinge til styrbord inn mot Havstensund fortsetter rett frem. Lurer på om det er den noe omtalte indre leia fra Strømstad som kommer ut her. Når dere først er kommet til Tanumstrand - kanskje en liten tur til Fjällbacka kan nås også? Et av mine barndomsparadiser der kiosken på brygga under fjellet fortsatt eksisterer Koster er i mitt forskrudde hode noe oppskrytt. Trange havner, masse nordmenn og masse nyttetrafikk. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 27.Juni.2006 Del på Facebook Svart 27.Juni.2006 2. Går du videre mot Havstensund og passerer fyret på babord side er det to steder du kan gå om jeg husker rett. På styrbord side på baksiden av noen øyer har jeg sett noen ligge på svai. Også tror jeg det er en lei om du i stedet for å svinge til styrbord inn mot Havstensund fortsetter rett frem. Lurer på om det er den noe omtalte indre leia fra Strømstad som kommer ut her. Hej Bitteliten! Inre leden fra Strömstad kommer ut vid Rossö...lengre nord det du tenker på 'rett fram' er en blindveg...Sannäsfjorden med lilla byn Sannäs (det var på tal senast på 50 talet o bygga en kanal her, för att slippa gå runt Gule Humpen!) o kiosken i Fjällbacka finns fortfarnade kvar om jag minns rett Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 27.Juni.2006 Del på Facebook Svart 27.Juni.2006 o kiosken i Fjällbacka finns fortfarnade kvar om jag minns rettDen var der i fjor ja. Hadde fortsatt lakris på disken. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 27.Juni.2006 Del på Facebook Svart 27.Juni.2006 Gluppø: Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Juni.2006 Del på Facebook Svart 27.Juni.2006 Ligger ikke Gluppø på utsiden av Fjällbacka? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 27.Juni.2006 Del på Facebook Svart 27.Juni.2006 Jo..... iallafall i fjor Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
baatsman Svart 27.Juni.2006 Del på Facebook Svart 27.Juni.2006 Helt korrekt Gluppo ligger på utsiden av Fjalllbacka Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Gunga Din Svart 27.Juni.2006 Del på Facebook Svart 27.Juni.2006 (redigert) Sen Lasse la in sjökartet her e Gluppö- 'spesialen' fra SXK hemsida http://www.sxk.se/kretsar/vas/naturhamnar/index.html streckad linje = 2m kurvan Redigert 27.Juni.2006 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
`MINA' Svart 27.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2006 PS Kjøp spesialkartet for Koster, 1:15000. SØr og Vest Koster er idyll, men med mange farlige grunner. Har vært der ja. kommer nok til å legge oss på noen av holmene ut av sundet mellom nord og syd Koster. Hvis du ikke har lyst til å investere i bok og ikke har for stor båt kan du prøve Store Kløvskjær rett utenfor Tannum. Fin sandstrand i bukta, men legg deg ikke på svai.Mener du den lille øya rett ut av gjestehavna på Tanumstrand ? Der lå vi på svai i fjor. Fikk kjempe feste på bunnen der. Men lå der kun på dagen. Når dere først er kommet til Tanumstrand - kanskje en liten tur til Fjällbacka kan nås også? Et av mine barndomsparadiser der kiosken på brygga under fjellet fortsatt eksisterer Koster er i mitt forskrudde hode noe oppskrytt. Trange havner, masse nordmenn og masse nyttetrafikk. Fjelbacka besøkte vi i fjor. Flott plass. Men begrenser oss til Tanumstrand i år. Ungene likte seg så godt der. Håper vi kan ta hele turen fra Strømstad til Gøteborg til neste år. Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
Bitteliten Svart 27.Juni.2006 Del på Facebook Svart 27.Juni.2006 . Men begrenser oss til Tanumstrand i år. Ungene likte seg så godt der. Håper vi kan ta hele turen fra Strømstad til Gøteborg til neste år.Står på vår liste over "steder ungene krever å besøke". Morro med svømmebasseng, god mat og minigolf m.m. Jeg leste i fjor at badet skulle renoveres i vinter - det får vi håpe - for det trengs. Sitér dette innlegget Link to post
`MINA' Svart 27.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2006 Jeg leste i fjor at badet skulle renoveres i vinter - det får vi håpe - for det trengs. Ihvertfall en vask. Var ikke delikat med den skittranden de hadde langs kanten på bassengene i fjor der Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
Gunga Din Svart 27.Juni.2006 Del på Facebook Svart 27.Juni.2006 kom o tenke på 'Käften' liten naturhamn strax söder Gule Humpen innan Grebbestad BB side på sydgående............ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sail S Svart 11.August.2006 Del på Facebook Svart 11.August.2006 Fordi ? Suzuki Beklager, jeg har hatt annet å gjøre i sommer. Da barna var små var vi mye ved Store Klövskjær siden det er en av de få fine sandstrendene i området. I løpet av årene har alle jeg har sett som har forsøkt å ligge på svai i den bukta drevet av. To av dem har jeg reddet med spraybokshorn før de gikk i fjellveggen på andre siden. Tror det er dårlig leire å siv i bunnen, men det er fint å ligge på akterdregg. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 11.August.2006 Del på Facebook Svart 11.August.2006 Sikkert svensker med tallerkenanker. Eller norrbaggar med paraplydregg. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.