Jump to content

Uthavner strekningen Strømstad - Tanumstrand


`MINA'

Recommended Posts

Vi reiser østover i neste uke, og tenker oss en liten tur over til Sverige. I fjor hadde vi noen overnattinger i Havstensund, der det var mange fine plasser å legge seg. Men alltid morro å prøve nye havner, så derfor spør jeg dere som er kjent i dette området om det er andre uthavner på strekningen Strømstad - Tanumstrand som er verdt å prøve ut ?

 

Vi tenker å krysse over fra Svenner fyr til Strømstad, derfra videre mor Tanumstrand. Blir ikke lenger syd i år. Etter Tanumstarnd seiler vi til Koster å sykler litt, før vi seiler over til Stavern.

 

I fjor syklet vi rundt på syd Koster, og likte oss godt der. Er det noen god grunn til at vi heller bør velge nord Koster i år ?

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Nord Koster, er liten i forhold til Syd-koster. Flere havner på Syd-koster, men ta linje-båten over

til nord-koster. Fremkomstmiddlet er bena. Vi trives også veldig godt på Koster.

 

PS Kjøp spesialkartet for Koster, 1:15000. SØr og Vest Koster er idyll, men med mange farlige

grunner.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Om det er noen spesiell grunn til å legge seg på Norkoster framfor Sydkoster er ikke godt å si. Smaken er som baken :wink:

 

Selv foretrekker jeg Nordkoster fordi jeg synes det er mye finere der, men jeg har sluttet å dra dit i sesongen da jeg synes det er blitt litt for folksomt. Sist jeg var på N koster ankret jeg opp i sundet men det er vel nå blitt forbudt tror jeg.

Link to post
Share on other sites

det finnes ei veldig fin bok/hefte med karter og beskrivelser som jeg mener heter "Kustguiden, Marstrand til Arendal?" eller noe deromkring.

ligger i båten så jeg må ta den på hukommelsen så langt.

inneholder "alt" en båtfarende behøver og uthavner med fasiliteter er vist.

Link to post
Share on other sites

"KystGuiden fra Marstrand til Kragerø" er utgitt i et svensk-norsk samarbeid. Den inneholder kortfattede angivelser av havner og uthavner, serviceanlegg etc. Videre finnes det oversiktskart i målestokk 1:70 000 for både sjø og land.

Prcd Författare:Eriksson, Ulf G.

 

Titel: Kustguiden : från Marstrand till Kragerø / redaktion: Bo Hamrå ... ; text: Ulf G. Eriksson och Per Hörberg

 

Biuppslag:Hörberg, Per;Hamrå, Bo

 

Ämneskod: Prcd-cbk [Prcd-db Ncbk Ndb]

Ämnesord: Sjöfart. - Hamnväsen. - Rederier. - Skeppsmäkleri. - Färjetrafik. - Transportväsen. - Kommunikationer. - Teknik. - Bohuslän. - Göteborgs och Bohus län. - Götaland. - Sverige. - Norge. - Norden. - Geografi

 

Utgivning: Gävle : Kartbutiken, 1989

 

Omfång: 104 s. : ill. + bil.

 

ISBN/ISSN: 91-588-4037-0

 

Externnr: 1396846

 

Katalog-ID:0001396846

 

Språk: Svenska

 

Mediatyp: Text 1989

Link to post
Share on other sites

I tillegg til 2 veckor i Bohuslan

Den heter TRE veckor i Bohuslän, fåes kjøp hos Nautisk Forlag, se omtale,

 

En enda bedre bok er Skanör - Strömstad, den inneholder ikke bare meget detlajerte havnebeskrivelser, men også mengder av informasjon om severdigheter, aktiviteter, historie, natur, flora og fauna. Vel verdt sine NOK 395,-

 

Harald

 

Rettet opp url

Redigert av haraldk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her har jeg klødd meg godt i hue for å finne ut hvor det er fint å ligge i uthavner på denne strekningen.

 

To steder kommer jeg på:

1. Resö - akkurat ved innselingen fra Kosterfjorden mot Havstensund. Liten fiskehavn. Sist jeg var der for et par hundre år siden lå vi værfaste i 3 dager. Fant da til ogmed minigolf og en Ica butikk der.

2. Går du videre mot Havstensund og passerer fyret på babord side er det to steder du kan gå om jeg husker rett. På styrbord side på baksiden av noen øyer har jeg sett noen ligge på svai. Også tror jeg det er en lei om du i stedet for å svinge til styrbord inn mot Havstensund fortsetter rett frem. Lurer på om det er den noe omtalte indre leia fra Strømstad som kommer ut her.

 

Når dere først er kommet til Tanumstrand - kanskje en liten tur til Fjällbacka kan nås også? Et av mine barndomsparadiser der kiosken på brygga under fjellet fortsatt eksisterer

 

Koster er i mitt forskrudde hode noe oppskrytt. Trange havner, masse nordmenn og masse nyttetrafikk.

Link to post
Share on other sites

2. Går du videre mot Havstensund og passerer fyret på babord side er det to steder du kan gå om jeg husker rett. På styrbord side på baksiden av noen øyer har jeg sett noen ligge på svai. Også tror jeg det er en lei om du i stedet for å svinge til styrbord inn mot Havstensund fortsetter rett frem. Lurer på om det er den noe omtalte indre leia fra Strømstad som kommer ut her.

 

Hej Bitteliten!

 

Inre leden fra Strömstad kommer ut vid Rossö...lengre nord

 

det du tenker på 'rett fram' er en blindveg...Sannäsfjorden med lilla byn Sannäs

(det var på tal senast på 50 talet o bygga en kanal her, för att slippa gå runt Gule Humpen!)

 

o kiosken i Fjällbacka finns fortfarnade kvar om jag minns rett

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

PS Kjøp spesialkartet for Koster, 1:15000. SØr og Vest Koster er idyll, men med mange farlige

grunner.

Har vært der ja. kommer nok til å legge oss på noen av holmene ut av sundet mellom nord og syd Koster.

 

Hvis du ikke har lyst til å investere i bok og ikke har for stor båt kan du prøve Store Kløvskjær rett utenfor Tannum. Fin sandstrand i bukta, men legg deg ikke på svai.

Mener du den lille øya rett ut av gjestehavna på Tanumstrand ? Der lå vi på svai i fjor. Fikk kjempe feste på bunnen der. Men lå der kun på dagen.

 

 

Når dere først er kommet til Tanumstrand - kanskje en liten tur til Fjällbacka kan nås også? Et av mine barndomsparadiser der kiosken på brygga under fjellet fortsatt eksisterer

 

Koster er i mitt forskrudde hode noe oppskrytt. Trange havner, masse nordmenn og masse nyttetrafikk.

Fjelbacka besøkte vi i fjor. Flott plass. Men begrenser oss til Tanumstrand i år. Ungene likte seg så godt der. Håper vi kan ta hele turen fra Strømstad til Gøteborg til neste år.

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

. Men begrenser oss til Tanumstrand i år. Ungene likte seg så godt der. Håper vi kan ta hele turen fra Strømstad til Gøteborg til neste år.

Står på vår liste over "steder ungene krever å besøke". Morro med svømmebasseng, god mat og minigolf m.m. Jeg leste i fjor at badet skulle renoveres i vinter - det får vi håpe - for det trengs.
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Fordi ?

 

Suzuki

Beklager, jeg har hatt annet å gjøre i sommer. Da barna var små var vi mye ved Store Klövskjær siden det er en av de få fine sandstrendene i området. I løpet av årene har alle jeg har sett som har forsøkt å ligge på svai i den bukta drevet av. To av dem har jeg reddet med spraybokshorn før de gikk i fjellveggen på andre siden. Tror det er dårlig leire å siv i bunnen, men det er fint å ligge på akterdregg.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...