Jump to content

Hvor går båtferien denne gang?

Astor

Recommended Posts

Turen/ferien i år går fra det vakkre Vestland til det litt mer sydlige Danmark/Ebeltoft,

Så begynner turen sakte mot Nord igjen.

Da skal de forskjellige øyer besøkes, Samsø Anholdt, Læsø, muligens svenske kysten, men mest sannsynlig rett over til moderlandet. og rundt Lindesnes & Lista igjen.

Så vil vi atter en gang få det Vakkkkre Vestland i horisonten.

Planen er 3 uker + .

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Tar ferien fra 3. august - fire uker, ned i Øresund? Vind og vær får vise veien, men har sånn usannsynlig lyst til å besøke København på egen kjøl. Regner med ca. 35 - 40 timer direkte ned i Sundet fra Tjøme, eller er det kanskje vel optimistisk, bør klare snitt på 5 knop. Starter jerngenoan om vinden ikke gir nødvendig fremdrift.

Vi får se.

Ligger nå i Dyvig - som jeg betrakter som Danmarks fineste havn. Dyvig er på øya Als. Øya er kje nt for å Danfoss produktene (bl.a. kompressorene i mange kjøleskap i Norge).

Nær havna er bl.a. Danfoss Universe - et opplevelsessenter hvor man aldri går lei.

Badetemp i bassenget er nå passert 21 grader. Skyfri himmel. Fellesgrilling hver dag kl 18.00.

Turen går om 3 dager til Samsø, trolig både Ballen og Nordby med ankring i sand-lagune området. Dette er i Stavns Fjord, et eldorado for navigatører som ønsker utfordringer.

For de som liker utehavner i Danmark vil jeg anbefale

Komma's bog om Ankerplasser i Danmark. Aschehoug forlag, min er 2. utgave 1. opplag.

Boka beskriver 120 ankerplasser og naturhavner i Danmark.

Jeg har oppsøkt endel av dem både i Lillebeltet, Storebeltet, Sundet og Limfjorden. Jeg har fått forkjærlighet for Dyvig - som har likhetstrekk med Sandspollen i form, men større og med mange sosiale aktiviteter. Innseilingen til Dyvig er avbildet på s. 66 i den omtalte boken.

Redigert av roaldbj (see edit history)

God ferie til dere alle! :flag::flag_sw:

Heldig er dere at været står dere bi! Litt mye vind for motorbåtfolket kanskje?

I alle fall mange BP-vimpler i havnene nedover.

Nå har jeg endelig klart å få stablet en ferieuke klar. Uke 32 glir Astor nedover svenskekysten. En lenge etterlengtet ferieuke. Nå vil du få besøk, Lars H! Og det beste av alt sier fruen. Da er det REA!

Igjen god ferie til alle kjente nedover kysten. KOS DERE!

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

12 båter fra Horten reiser ned til Skien neste helg for og ta kanalen ,dem fleste fra byen's Mc klubb .Det er organisert kaos og blir sikkert gøy vis du har med deg noen bøtter tålmodighet .

Vi har ennå ikke bestemt noen ting , kansje blir det kanalen ,eller kansje blir det sveskekysten .En ting er sikkert Økosjefen starter ferien til fredag som kommer og da reiser vi , hit eller dit .Ikke så nøye med noen reiserute eller plan. Kan jo ta det som det kommer

GOD FERIE TIL ALLE SAMMEN FRA ALLE SAMMEN PÅ Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Så mange planer og så lite tid. Har bevilget meg inntil tre uker i båt i år, og delt ferien opp i en uke i juli med bare seiling og to uker i august med slapp loffing fra havn til havn. Rute og distanse den første uka er helt vindbasert, men med brukbar vind får vi med oss både vestfold og østfold, samt litt av västkusten. Til glede for de av båtplassens medlemmer som nyter stillheten på sjøen så skal det mye til før vi starter motoren, selv når vi går inn til havn. :lol:

I august får motoren lov til å bidra, og det blir like viktig å ligge i havn enn å seile.

en uke i juli med bare seiling og to uker i august med slapp loffing fra havn til havn

Var også mitt utgangspunkt.

Er nå redusert til 5 dager i begynnelsen av August.

Jeg vet iallefall et sted jeg ikke skal.

Myten om "Seilernes Skagen" er stein dau.

I helga var det stor overvekt av motorbåter. Kalesjecruisere og balkongbåter i hoper og horder. Med dertil hørende høyttalere ute og ghettoblastere på targabøylen.

Også to fine Scarab 20' med digre gromlydsV8ttere, og absolutt ingen hekksjø.

Vi drar fra Drammen og til Sandefjord og stopper der noen dager.

Så drar vi videre til Svenner, Kragerø, Portør, Perleporten, Risør, Lyngør og Tvedestrand. Vi gleder oss og satser på at godværet fortsetter og at fiskelykken holder oss med middag.

Er det noen som vet om en plass vi bare må innom og oppleve?

I trange sund setter vi andre pris på at motoren er i gang. :lol:

I trange sund viser vi hensyn når vi manøvrerer, men jeg kan ikke helt forstå hvorfor motoren skal brukes i den sammenhengen. :confused: Min erfaring er at det ofte er flere motorbåter som kjører for fort i trange sund enn det er seilbåter som manøvrerer på en klønete eller hensynsløs måte. Jeg skaø selvsagt innrømme at det kan være vanskelig å beregne vinden i trange sund og dermed forekommer det nok at seilbåter får for høy fart i vindkastene.

Min erfaring er at det ofte er flere motorbåter som kjører for fort i trange sund enn det er seilbåter som manøvrerer på en klønete eller hensynsløs måte.

Næmmen Sjøtummel da. Kritisere bølgekraftverkene for uhøvelig framferd ?

Neste nå, er vel at nyttetrafikken får passet sitt påskrevet... :rolleyes:

Suzuki

No boat needed..

Jeg vet iallefall et sted jeg ikke skal.

Myten om "Seilernes Skagen" er stein dau.

I helga var det stor overvekt av motorbåter. Kalesjecruisere og balkongbåter i hoper og horder. Med dertil hørende høyttalere ute og ghettoblastere på targabøylen.

Også to fine Scarab 20' med digre gromlydsV8ttere, og absolutt ingen hekksjø.

Da er vel kanskje Østerby på Læsø ett bedre alternativ for deg.

Vi ligger her nå ganske ensomme blandt horder av master. Vil tro ca. 100 seilbåter og 9-10 motorbåter.

Hvorav kun 2 med balkong.

Forrøvrig ett helt nydlig vær. Stille og roligt i havnen selv om det begynner å bli fullt.

Regner med å ligge her en ukes tid før kursen går tlbake til Svenske vestkysten.

Forrøvrig så er det lite Norske båter syd for Kungshavn. Og de få hekkbølge produsentene vi har møtt eller blitt forbikjørt av har hatt Blått skrog, produsert i Sverige og har ført Svenskt flagg.

Ett fantastiskt vær :cool: . Er det noen som har ett godt middel mot solbrenthet? :cryin:

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Mandag vis alt går som det skal med vær å vind , så setter vi kursen mot telemarkskanalen i år også .Er to båter sammen ,men reiser 11-12 båter en dag før oss herfra . Så kan jo bli livat oppi skæuen iår .

Hørte foresten på radio telemark her om dagen at det ikke er båter oppi kanalen ,var lite sist sommer og ser ut som det blir lite iår også .Snakka med han som driver Lunde gjestehavn sist sommer , han sa at dem holdt prisane ned for å få folk . Hehe kosta 70- pr natt ifjor og godt opp til 130- iår .Kansje ikke å holde prsane nede det vel .Trur dem må gjøre div ting oppover jeg for å få folk til å reise oppover . Flere å flere vil ha gjestehavn med mat og drikke , strøm og dursjannlegg . Er jo noen plasser med det oppover i kanalen da men kansje ikke nok,ikke veit jeg . Syntes det er helt topp sånn det er jeg så .Kunne kansje laga til litt bedre i slusene , litt mere skinner i veggane eller no .Men men Håper på knall ferie iår også vi så .

God ferie alle sammen

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Vi drar fra Drammen og til Sandefjord og stopper der noen dager.

Så drar vi videre til Svenner, Kragerø, Portør, Perleporten, Risør, Lyngør og Tvedestrand. Vi gleder oss og satser på at godværet fortsetter og at fiskelykken holder oss med middag.

Er det noen som vet om en plass vi bare må innom og oppleve?

Annbefaler en tur innom eidskilen på Skåtøy, videre ut til rauane og til slutt en tur innom Jomfruland.

Mvh

Pjolter på Skåtøy fra uke 30

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Ja da er det bare en dag i gjen å jobb før det er ferie. :flag:

Turen i år går nedover norskekysten og så vil været og vind avgjøre hvor langt vi kommer, men på tre uker vil vi vel komme et stykke.

Med venner på Tjøme, kona´s søster og svoger på hytte i Håkavika og venner forskjellige steder rundt i Kragerø vil vi helt sikkert komme oss ned hit.

Hvor ferden går videre vet vi ikke ennå, men håper å komme et stykke lenger.

Alle på baatplassen ønskes en riktig god og flott sommerferie med mange fine opplevelser :cheers:

fra mannskapet på Quantum

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Kunne kansje laga til litt bedre i slusene , litt mere skinner i veggane eller no .Men men Håper på knall ferie iår også vi så .

God ferie alle sammen

Tine II

Der har vi nordmenn mye og læree av ssvenskene, Der også faktisk!

Dalsland kanal som jeg har turet rundt i 3 år på rad er mer strøkent. Lagt opp for å tilfredtille turistene og ikke bare eierne av anleggene.

GOD TUR TINE II! HILS MANNSKAPET!! :flag:

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...