Jump to content

Tomgang volvo penta AQ260


jakom

Recommended Posts

Hei! Jeg har en 81 Draco 23 med volvo penta AQ260, og har problemer med å få den til å gå på sakte fart og tomgang når motoren er varm. Snakket med en som hadde greie på det. Han trodde det var kondens i tanken. Har prøvd kondensfjerner, men hjelper ikke. Prøvde også å skru opp tomgangen til 900-1000 omdr...stopper da også. Blir ikke lett å legge til med over 1500 omdreininger...og rett i brygga :cryin: Håper noen har noe tips til meg?

Link to post
Share on other sites

Kan jo være mye da. Er den vanskelig å starte etter den har stoppet? Hvis ja pleier det å komme av at flottøren ikke tetter i forgasser. De drukner lett på lavt turtall.

Andre ting som gjør motor svak på lave turtall er feil tenning og/eller en ventil som henger (motor kan nyse litt før den stopper), dårlig justerte ventiler. Falsk luft kan det også være (dusj litt startgass rundt forgasser og innsug, da øker turtallet). Har også hørt om ekstreme tilfeller hvor pill råtne manifolder gjør at motoren "drukner" på ene rekka ved lave turtall. Som sagt, det kan fortsatt være andre grunner......

Link to post
Share on other sites

Hei, takk for svar! Nei... den starter som regel med en gang igjen, men stopper like etterpå hvis jeg ikke får opp turtallet. Har nettopp skiftet manifoilene og risere på begge sider. Ja, kanskje jeg kan prøve litt startgass? Har også fått tips om å prøve redex i bensinen (skal rense opp bensinsystemet). Tenkte å prøve det neste gang jeg skal fylle tanken. Når motoren stopper "nyser" den ikke heldigvis, så jeg håper det ikke er noe ventilgreier.

Redigert av jakom (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei igjen...

var ute i helgen.. Så skjedde det igjen! Hadde kjørt i 1/2 t., så ned på 8-900 omdreinger for å legge til, og båten stopper!!! :headbang: Senere på kvelden var det knallfint vær men veldig rått ute. Da fikk jeg ikke start på den i det hele tatt. Ble tauet hjem...Dagen etter starter den som bare det. Etter at motoren var blitt varm, jaget motoren fra 750-1100 omdreininger og til slutt stoppet. Båten går som et skudd over 1500 omdreininger. Kan det ha noe med bensinfilter, bensinpumpe eller luftfilter å gjøre?

Redigert av jakom (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...