Jump to content

Hjelp. Autopilot funger ikke. Simrad 12 R


At-le

Recommended Posts

Kan noen hjelp meg juster eller ny program inn. kanskje feil program? Har prøvde mange ganger og mislykket. :cryin::headbang: Det er ok elekronisk og strøm. Båten ligger i Son.

Jeg kan kjøre båt nærmer som kan autopilot ved jobb i båtutsyr-verksted feks i Moss eller Drøbak eller Horten??

:headbang: At-le :cryin: Snart ferie 10 juli båtferie uten autopilot?? :nonod:

At-le

Link to post
Share on other sites

Har du spurt der du kjøpte den da ? Kanskje noe er galt med akkurat det utstyret du har fått ?

Hei.

Ja ventet og ventet på svar fra forhandler 2 ganger e-mail sendt. Ikke svar ennå!! :headbang:

Min barn skal hjelper meg prøve ringe dem i mandag neste uke pga de er ferie og kommer tilbake i mandag.

At-le :sad:

Link to post
Share on other sites

Sjekk med Tom på Bilradio Service i Drøbak, på Sjøsenteret.

Han kan Simrad.

 

Faxen

Hei.

Skal prøve ring dem siden. Takk. :smiley:Skal til Son og be verksted i min båtplass å hjelpe meg undersøkelser autopilot om spørsmål er de er ledig for tid? men de er ofte villig hjelper meg ofte siden.

At-le

Link to post
Share on other sites

Går litt i selvstyringstanker så jeg er spent på hva du finner ut her Atle.

Uff. Stress hjemme og dårlig tid å dra til Son. Men skal til Son tidlig etter jobb i natt imorgen.

Mulig fiske-tur rolig fra Son til Drøbak(masser markeller)? :fishing: Så besøk Tom bilradio service i Drøbak. Kanskje de vil hjelpe meg?? Ikke svar ennå fra forhandler som jeg kjøpte autopilot. :sad:

At-le

Link to post
Share on other sites

Har ikke svært mye peiling på dette, men i fjor sommer holdt jeg og en kamerat på med en "rebelsk" Simrad autopilot (usikker på betegnelse, sto i hans Nord-Star 24). Den viste seg å være helt korrekt montert, men trengte følgende kur:

 

1) Trykke "reset" knapp på styrecomputer-enheten.

2) Initialisere den på nytt, ved å dreie båten 360 grader med dreiehastighet innenfor et gitt intervall (grader/sek). Dette var greit forklart i bruksanvisningen - utfordringen var å kontrollere dreiehastigheten. Det gikk med et par timer i en stille bukt. LITT slitsomt...

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

12R er vel ratt utgaven - den som har computeren bak på styreklokka. Har autopiloten fungert før, eller er den nyinstallert ? På denne er det vel bare snakk om å kople til kontrollpanel og fluxgatekompass. Er du sikker på at kompasset står langt nok fra høyttalere oa. magnetiske ting ?

Dreier piloten rattet i stby modus ?

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Hei.

Ja ventet og ventet på svar fra forhandler 2 ganger e-mail sendt. Ikke svar ennå!! :headbang:

Dette er i tråd med andre kommentarer jeg har hørt om Simrad og dårlig kundeoppfølging.

Jeg er også i markedet for autopilot. Simrad begynner å ligge tynt an!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg kjørte båten til Bilradio service i Drøbak idag. Fortalte dem at autopilot fungerer ikke. De har undersøkte den og de tror motor kan være defekt. Men jeg ba dem prøve kjøre båten rund 360 grader styrbord for å innstallere program. Men de sa nei, ikke nødvendig. De trykket på stby/auto og prøve trykke babord eller styrbord mens båten stod stille for å se om rattet vil dreie rund, men den bare stille. Skjønner det ikke?? Kanskje gammel kabelstyring, må skiftes ny kabelstyring? De sier kanskje det.

 

Feil med motor eller kabelstyring? Eller kanskje program ikke er innstallert? :cryin::headbang:

:crazy: At-le :sad:

Link to post
Share on other sites

Du kan jo styre manuellt så hvorfor skal styrekabelen være defekt da :confused:

Hei.

Du har rett den er bra manuel kabelstyring. Motor kan være defekt?

Skal send e-mail til selger om det snart. Tror det blir over båten sesong så autopilot-motor send til selger og få reparer eller bytte?Får se...ikke svar fra selger :headbang:

At-le

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Slik min Ap 14 fugerte, skal rattet dreie dersom den står i stby og du trykker på en av pilene. Er du sikker på at du har strøm tilkoplet, og at kontrollpanelet er riktig koplet ?

Fungerer ikke dette, kan jo heller ikke piloten få styrt.

 

Denne funksjonen er uavhengig av om kompasset fungerer, og alle de greiene med seastate og gain, og det som har med det vanskelige å gjøre - nemlig å kjøre rett !

 

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Sjekk med Tom på Bilradio Service i Drøbak, på Sjøsenteret.

Han kan Simrad.

 

Faxen

Helt enig. Tom er en flink og veldig positiv kar. Han har fått ordnet Simrad utstyret i båten min - noe ikke lokal Sirmad forhandler i Arendal klarte da de satte opp dette i båten for Windy. Det var ikke store problemer - bare tridata som hadde litt hikke. Det viste seg at en sensor var defekt.

 

Mitt inntrykk av Simrad forhandlere er utelukkende positivt - jeg har erfaring med Gemotech og Bilradio Service. Begge stiller opp, men Gemotech har en viss tendens til å ta på seg mye jobb.

 

at-le - hvem har du kjøpt av? Om det er Gemotech så vet jeg at Geir har vært syk de siste ukene

Link to post
Share on other sites

at-le - hvem har du kjøpt av? Om det er Gemotech så vet jeg at Geir har vært syk de siste ukene

Hei.

Jeg kjøpte hos Stavanger_seil_as før jul da autopilot var bra tilbud. Den kostet ca 13 000 kr idag. Fikk tilbud den 9900 kr av stavanger_seil-as. Skulle ha kjøpte autopilot nærmer hos forhandler i områder oslo enn stavanger_seil_as. Den må send til Bergen reperer motor sier Bilradio service. :headbang: Om en uke igjen jeg skal ha båtferie uten autopilot. Men det går bra manuelt styrekabel :wink: Takk for alt råd fra dere.

At-le :blush:

Link to post
Share on other sites

at-le - hvem har du kjøpt av? Om det er Gemotech så vet jeg at Geir har vært syk de siste ukene

Han er på jobb igjen nå, men solid gipset etter et ankelbrudd så vidt jeg forsto. Han skal i alle fall hjelpe meg med tilkobling av en AP11 til uken......

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Du trenger ikke kople styrekabelen til for å sjekke om piloten fungerer. Har du et 12v batteri, kan du teste alt hjemme på stuebordet !

 

Kople til strøm, fluxgatekompass og kontrollpanelet (via koplingsboksen) som anvist.

Trykker du stby og så ei pil, skal det klikke i styre-enheten, og så skal den dreie rorakselen samtidig som du hører elmotoren gå.

 

Skjer ikke dette - må du levere tilbake og be om rep/ny.

 

Det der med å dreie 360 grader er bare for at piloten skal lære seg hva som er av magetiske ting ellers i båten, slik at den seinere kan justerefor det, og har ikke noe med installasjon av programmer å gjøre.

 

 

Til deg som vurderer AP12, og som lurer på forskjellen til AP 14, tror jeg det bare er snakk om

kontrollenheten. På AP14 er det en håndholdt kontroll med display. MEN om du ikke allerede har handlet, vil jeg på det sterkeste anbefale deg å vurdere en pilot med rate-gyro. I allefall for de båtene jeg har erfaring med - halvplanene snekker - fungerer det som natt og dag.

 

 

 

 

-koh

Redigert av koh (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...