Jump to content

For varm VP AQ145


albin73

Recommended Posts

Har en vp AQ145 som går varm/koker ved turtall over 3000 omdr. Jeg har byttet impreller, renset varmeveksler,renset oljekjøler og eksosmanifoil. Det er god vanngjennomgang til varmeveksler. ingenting hjelper.

har noen noen ideer på hva det kan være??????

Kan det være vannpumpa til fersvannet som har røket?

Link to post
Share on other sites

Kan det være oljekjøleren som er i ferd med å gå tett?

Jeg hadde en gang en AQ140, den hadde både varmeveksler for sjøvann og ferskavnn samt varmeveksler for sjøvann og olje.

Veklseren for oljekjøling hadde ganske tynne rør hvor det lett kunne begynne å sette seg små blåskjell.

Eller hva med termostaten? Når termostaten feiler blir den vel fort stående åpen, men det motsatte kan kanskje også skje. Dvs. at den struper for mye. Prøv å kjør uten termostat en tur så finner du fort ut om den var problemet.

 

På min AQ 140 varte ferskvannspumpen i 25 år før den måtte skiftes. Om din er såpass gammel og i tillegg kjørt en del er det vel på tide å forvente at den er moden for utskifting....

Om du ikke hadde sagt at du fikk plenty vann inn med sjøvannspumpen så kunne jeg foreslått at du hadde fått noe som plugget i inntaket på drevet eller inn på sjøvannspumpen, men det har du altså sjekket.

Link to post
Share on other sites

Har vært borti et samme type tilfelle.....at ting går varmt med gasspådrag. Feilen var ,etter mye feilsøk,at vannflensen (som sitter skrudd på drevet og som vannslangen sitter på) har tæret slik at når båten er i ferd med å øke farten og vannet ikke lenger er rundt flensen....drar luft igjennom slik at kjølingen avtar. Når båten igjen legges stille, vil vannet atter bli sugd inn både i bunn av drevet og gjennom eventuelle hull i flens event slange.

 

Vil skulle tro at det da er nok kjølevann (internt) på motoren og at termostat er iorden....samt at impeller er kontrollert. (Husk også sjøvannsfilteret).

 

Forøvrig er disse kjølevannpumpene på motoren så solide at hvis det skulle være noe med sirkulasjonen i denne så hadde motoren også gått varm også på tomgang. Om disse vannpumpene skulle ryke...så er det heller snakk om slakk i lageret/ulyd eller lekkasje fra pumpen som er problemet.

 

Se også min annonse her på BP: Diverse Volvo Penta deler om du skulle trenge noe. Vil tippe at 140 og 145 motoren er identiske her.

 

Lykke til.

 

Mvh Jørgen :flag:

Link to post
Share on other sites

Hei Albin73

 

Jeg har en AQ151, dvs i utgangspunktet samme motoren som deg, og jeg har også problem med tempen. Jeg har også rengjort og byttet allt, uten å komme helt i mål med problemet. Jeg kan gå 3800rpm, men ikke mer.

 

På min motor har jeg følelsen av at sjøvann og ferskvann ikke veksler skikkelig. Mitt neste steg er å ta ut vekslerelementet, og prøve å få dette renset innvendig på en eller annen måte. Har spylt det rent før, men føler det er et "belegg" på sjøvanns siden av veksleren som jeg ikke får vekk. Når jeg åpner avtappingsskruen på eksosmanifiolen, får jeg lunkent/kaldt vann ut, samtidig som motoren nesten koker.

 

Ellers har jeg funnet en del små og store skjell som har tettet div plasser på sjøvannssiden, og gradvis fått litt og litt turtall på motoren. Sansynligvis sitter resten av problemet også på sjøvannssiden.

 

Nils Ragnar

Link to post
Share on other sites

er ikke sikker på om det var nevnt i første posten men det er kjent at utløpskanalene bakerst på eksosmanifoilen gror igjen etterhvert og "struper" vannmengden som kommer ut.

det siste innlegget tyder også på noe slikt.

 

ta av gummimuffa på manifoilen og stak opp hullene om du ikke har gjort det allerede - skal vel være 3 stk.

 

har hatt 2 motorer - en nyere B230 og den originale B21 som var ekstremt herpet men ingen av de gikk varme hverken med gammelt eller nytt mariniseringsutstyr for ferskvannskjøling.

Link to post
Share on other sites

Du bruker vel en impeller med riktig stivhet i lamellene. Har opplevd at ved høyt turtall så har lamelleme ikke klart mottrykket som oppstår igjennom varmeveksler etc. med resultat at lamellene "flater ut". Dvs. lamellene kaviterer og derved ingen pumpevirkning før turtallet senkes igjen. Denne erfaring var ikke på denne motoren, men likevel....

Link to post
Share on other sites

Bilde

 

Her er en manifold som ser helt strøken ut utvendig. I hullet ved utblåsningen ser du en skillevegg som deler eksosen fra ulike sylindre. Når det går hull i denne veggen (kan skimtes på bildet) blir det stort effekt tap og varmgang p.g.a eksos strømmene slår "krøll på seg". Dette kan være en årsak til temp økning.

 

Hadde selv problem med denne manifolden. Bytet manifild - alt ok!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...