Chrian Startet 11.September.2003 Del på Facebook Startet 11.September.2003 Skal hjelpe en venn med å kjøpe/innstalere varmer i båten, har selv erfaring med Eberspacher og Webasto. Er det noen her som har erfaring med nyeste modellen til Ardic? Jeg tenker da mest på driftsikkerhet, støy og hvor godt den varmer. Har opplevd tidligere modeller av Ardic og de laget mye støy, men har hørt at de er blitt mye mere stillegående. Varmeren jeg tenker på er denne: http://www.nettbaat.no/varmer.shtml Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post
jada Svart 12.September.2003 Del på Facebook Svart 12.September.2003 Kjenner ikke til om det er kommet en helt ny utgave, men jeg har en Ardic varmer som er lik til den du henviser til (jeg husker i farten ikke modellbetegnelse på min). Denne er to år gammel, og fungerer fint. Det er ikke inne båten jeg hører støyen, men utblåsingen i skutesiden er som en jetmotor. Det er altså verst for nabobåten. Og det er jo ille nok. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 12.September.2003 Del på Facebook Svart 12.September.2003 ...Det er ikke inne båten jeg hører støyen, men utblåsingen i skutesiden er som en jetmotor. Det er altså verst for nabobåten. Og det er jo ille nok.Et eller annet sted leste jeg at man selv kunne lage en lyddemper som hjelper ganske mye mot jetlyden. Husker ikke akkurat detaljene, men det gikk ut på å bruke en to-tre plastflasker, skjære at tuten på to av flaskene og montere disse mot hverandre inne i et rør (Eller en del av det som blir til overs fra en av flaskene) og kjøre utløpet igjennom dette. Mulig dette med tutene og detaljene ikke er helt korrekt gjengitt, men det burde la seg gjøre å bygge en lyddemper som demper støyen ganske mye. Ellers så fås det sikkert ferdige lyddempere også som kan brukes til formålet. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 12.September.2003 Del på Facebook Svart 12.September.2003 Ellers så fås det sikkert ferdige lyddempere også som kan brukes til formålet.I monteringssettene finnes lyddempere å få kjøpt, men jeg gjorde ikke noe annet enn å skifte ut den gamle varmeren som var helt gåen, og har ikke gjort noe med resten av anlegget. Det har visst noe med prioriteringer å gjøre. Det en ikke får gjort med en gang.........osv. Forøvrig blir varmeren lite brukt. Kanskje det var en dårlig investering. Den lille varmen jeg har nytt godt av har i alle fall vært knalldyr Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 12.September.2003 Del på Facebook Svart 12.September.2003 Har selv Ardic 423DL. Ville ikke kjøpt den en gang til. - Den er dårlig skrudd sammen. - Den blir til slutt ikke spesielt mye rimeligere enn konkurrentene. - Slangediameteren både på innsug og utblåsning er kun 65mm. Burde vært 85 frem til grenrøret i alle fall. - Pga liten slangediameter og høy viftehastighet er støynivået meget høyt. Spesielt når viftehastigheten passerer halv effekt. Da er man ikke i tvil om at denne er laget av flygmotordivisjonen. Dette selv om jeg har en meget stor original lyddemper montert. Monteres den andre steder enn i et støyisolert motorrom, vil jeg anta at det blir uholdbart mye støy og vibrasjoner. - Friskluftfunksjonen gir friskluft uten varme, men med max viftehastighet. Fullstendig ubrukelig pga støyen. - Eksosstøyen er behagelig lav. Det er både eksoslyddemper og brennluftlyddemper med i monteringssettet. Frem til nå har den virket upåklagelig og den brenner meget rent. Ingen sjenerende eksosrøyk eller lukt. (3. sesongen er unnagjort). Varmeeffekten er meget god. Med halv viftehastighet på det trinnløse innstillingshjulet, får man opp mot 3/4 varmeeffekt og støynivået er høyt men akseptabelt, så direkte misfornøyd er jeg ikke. Enheten er montert i moterrommet, med luftinntaksslange fra utsiden. Mesteparten av tiden brukes den på lav effekt. Da er støyen kun et lite irritasjonsmoment som fort glemmes. men det betinger at man klarer seg med 2 kW. Det gjør jeg da båten ikke brukes om vinteren. 3/4 guffe i et kvarter og så ned på min. Så av når vi legger oss. Monteringer er grei, da varmluftsuttaket kan vris trinnløst i en 360 graders sirkel. I praksis betyr det at den kan monteres akkurat der du ønsket uten av slangen får en stygg 90 graders bøy i starten. Likevel blir dessverre konklusjon: Styr unna hvis man da ikke får et rasende godt tilbud. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Chrian Svart 13.September.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2003 Takker så mye for informasjonen, det blir nok en Webasto eller Eberspacher avhengig av hvilken vi kan få best pris på. Har selv god erfaring med begge disse merkene, men Ardic så ut til å være noe rimeligere da det står en varmer i båten i dag slik at vi ikke trenger å kjøpe monteringsett, lyddemper etc. Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post
Pjolter Svart 13.September.2003 Del på Facebook Svart 13.September.2003 Hadde Ardic i forrige båt, med termostat. 3,5 Kw. samme erfaring som Lotus med høy jetlyd ute, men behagelig inne. min fungerte meget bra., Men jeg slet litt med tenningen når det var kaldt. når den tente varmet den meget bra men slokket avogtil. må innrømme at jeg aldri sjekket hvorfor. om termostaten slo inn eller hva.. Men alt i alt var jeg fornøyd med Ardic Har Eberspacher i dag , varmer meget bra denne også men bråker mer. har også mye å si hvordan den er montert, Eberspacher har hittil startet hver gang og aldri stoppet. Eberspacher`n er også helt ny da... Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
KOB Svart 13.September.2003 Del på Facebook Svart 13.September.2003 Vi har Ardic 432DL i Hannah II. Originalmontert fra Windy og levert med båten. Har ikke brukt den så veldig mye, siden overnattingsturene våre stort sett er om sommeren. Når vi har brukt den har det ikke vært noe problem. Starter alltid og varmer godt, også i cockpiten under kalesjen. Støy har vi aldri tenkt på, så det oppleves ikke som noe problem. Vi hører kun en svak susing. Har ikke erfaring med andre varmere. Selve varmeren er montert i et stuverom under dørken i cockpiten. Krøkkete montering med tanke på utnyttelse av stuverommet, men det er en annen sak. Om varmeren støyer på utsiden av båten vet jeg ikke. En fiks løsning i Hannah II er at defrosteren fra motoren har en utblåsning ved bena ved styreposisjonen (kan reguleres). Denne er i praksis støyfri, og gjør at en er god og varm på bena under fart. Om det er vanlig på andre båer vet jeg ikke, men anbefales hvis en skal legge opp defroster. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.