BjarneBob Startet 28.Juni.2006 Del på Facebook Startet 28.Juni.2006 Mon tro hvordan dette eventuelt vil komme oss hobybrukerne på sjøen tilgode ? Digi.no i dag... God sommer ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lippert Svart 28.Juni.2006 Del på Facebook Svart 28.Juni.2006 Tja, du kan da få tak i rådatene fra kartverket til selvkost. Tror jeg fortsatt vil kjøpe bearbeide kart hvor vi er mange tusen som deler på kostnadene Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post Share on other sites More sharing options...
BjarneBob Svart 28.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2006 (redigert) Joda; men kan det tenkes at det er noe her som affekterer prisene på f.eks. produkter fra C-Map på kort / lang sikt ? Redigert 28.Juni.2006 av BjarneBob (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 28.Juni.2006 Del på Facebook Svart 28.Juni.2006 Jeg synes ikke de elektroniske kart er spesielt dyre... ser man på Garmin som jeg bruker så koster en kartbrikke som dekker alt fra Strømstad den nordlige Skagen og rundt kysten til Haugesund rundt 2000 kroner.... Jeg tror ikke dette er så mye dyrere enn tilsvarende papirkart for dette området.. Mulig jeg tar feil her, men det er ikke hverken første eller siste gang det hender.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 28.Juni.2006 Del på Facebook Svart 28.Juni.2006 (redigert) Det ser ikke ut for at dette vil få betydning for den enkelte av oss. Se hva VG skriver, VG Nett Redigert 28.Juni.2006 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 28.Juni.2006 Del på Facebook Svart 28.Juni.2006 Av en leverandør av kartsystemer har jeg blitt fortalt at kart over norske farvann er spesielt dyre, for eksempelt sammenlignet med engelske, fordi Statens Kartverk tar seg rått betalt for rådataene. Derfor skulle en tro at kartene til forbruker skulle kunne bli en del billigere dersom rådata blir stilt gratis til disp. På den annen side høres det betenkelig ut at Statens Kartverk skal leve bare av statlige bevilgninger. Håper det da blir nok penger til vedlikehold og utvikling etter hvert. Det blir da gjerne til at det må ulykker til for at politikerene skal forstå alvoret. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 28.Juni.2006 Del på Facebook Svart 28.Juni.2006 Jeg synes ikke de elektroniske kart er spesielt dyre...Enig, en C-Map pakke fra Limfjorden til Namsos til ca 2.700.- synes jeg ikke er ikke så ille heller. Det jeg dog synes er noe dyrt er oppdatering, koster ca 50% av full pris uansett hvor nødvendig oppdateringen er... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
landkrabbe Svart 29.Juni.2006 Del på Facebook Svart 29.Juni.2006 Slik jeg ser det, er ikke det største problemet at det koster penger, men at du ikke kan få tak kartene, selv om du er villig til å betale. Jeg lekte litt med tanken om å skrive eget kartplotterprogram (på hobbybasis, ikke komersielt), og søkte litt på mulighetene for å få tak i kart. Sjøkart lar seg bare *dekryptere av kartplottere produsert av godkjente produsenter. Og landkartene virker det som, gis bare til offentlige instanser. Dette hindrer etter min mening folk med nye ideer til å utfolde seg. Kartdataene kan sikkert brukes til mye mer enn en elektronisk variant av papirkartene. *selvfolgelig har kodene blitt knekt av en "17 åring". Krypteringa lager bare kødd uten å oppnå ønsket effekt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lotus Svart 29.Juni.2006 Del på Facebook Svart 29.Juni.2006 På den annen side høres det betenkelig ut at Statens Kartverk skal leve bare av statlige bevilgninger.Det er å snu saken på hodet. Grunnleggende statlige tjenester skal kun leve av statlige bevilgninger. Når normale basistjenester som samfunnet og den enkelte innbygger er avhengig av skal koste, er man inne på feil spor. Så baller det på seg. Et sted på veien ble det da plutselig ikke bare selvkost som skulle vidreføres, men også en grov fortjenestemargin som bidrar til at statens tilskudd kan reduseres tilsvarende. Det synes politikerene var så kjekt at det påla en enda større økning i fortjenestemarginen for å kunne redusere overføringene tilsvarende. Er det en grunn til at vi skal betale 1000 kroner for et pass som det koster 104 kroner pluss moms å produsere? Hvorfor skal et sett sjøsportkart koste 500 kroner? Tilsvarende kart for veinettet koster 100 kroner. Papir er billig. Staten har en del grunnleggende tjenester som skal være helt gratis eller kun dekke reelle kostnader. Kommunene likeså. Staten/kommunen får dekket kostnaden via skatteseddelen. Man kan ikke kreve den samme kostnaden dekket opp 2 ganger; både via skatt og ved prising av den samme tjenesten. Færre gidder å lage verdiskapende tjenester hvis staten skal selge grunnlaget svindyrt. Det er en grunn til at EU-kravet nå dukker opp. Lotus PS: Kristin Halvorsen synes det nå er ille at en barnefamilie må betale 5000 kroner for et sett med helt nødvendige pass og at staten soper inn 4000 kroner på det. Det er et par netto ukelønner for gjennomsnittsfamilien (som burde holde seg hjemme og bruke pengene i Norge av gebyret å dømme) En del statlige gebyrer skal nå justeres ned til selvksost. ( tinglysningsgebyr og dokumentavgift er selvfølgelig holdt utenom. Sikkert også rettsgebyr. ) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 29.Juni.2006 Del på Facebook Svart 29.Juni.2006 (redigert) Enig med Lotus. Syns det passer bra med dette sitatet av Steinar Bastesen: Postmannen , han ska da vel for f.. ikkje gå med overskudd, - postmannen , han ska gå med post! Redigert 29.Juni.2006 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 29.Juni.2006 Del på Facebook Svart 29.Juni.2006 Et grelt eksempel fra biltilsynet hentet fra deres hjemmeside Kontakt Biltilsynet -------------------------------------------------------------------------------- Dersom du ønsker kontakt med Biltilsynet, ring telefon 820 75 121 (13 kr/min), og vi vil hjelpe etter beste evne. Fleksibel telefontid: 09.00 - 21.00. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 29.Juni.2006 Del på Facebook Svart 29.Juni.2006 dette er er regelrett lureri Lassse. Siden er ikke til en privat luring, og ikke til dit du tror du kommer. Det heter forresten ikke Biltilsynet lengre heller, det heter Statens Vegvesen Trafikkstasjoner. Dessuten avslører han seg rimelig kjapt. Bruke Biltilsynet og fleksibel i samme setning, er nok til at alle alarmklokker bør kime rimelig høyt... Se ellers HER Smarting det der egentlig... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 29.Juni.2006 Del på Facebook Svart 29.Juni.2006 Rart ikke siden er stengt da http://www.biltilsynet.no/ Den har vært der lenge. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 29.Juni.2006 Del på Facebook Svart 29.Juni.2006 Burde vel egentlig ikke hatt no domene? Organization Name..........: BILTILSYNET A Kalveland Organization Number........: 982727251 Post Address...............: 5574 SKJOLD Postal Code................: N-5574 Postal Area................: SKJOLD Country....................: Norway Phone Number...............: +47 52 76 76 76 Fax Number.................: +47 52 76 76 70 Email Address..............: ebk@prosalg.no Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 29.Juni.2006 Del på Facebook Svart 29.Juni.2006 Dessuten avslører han seg rimelig kjapt. Bruke Biltilsynet og fleksibel i samme setning, er nok til at alle alarmklokker bør kime rimelig høyt...He he , ja jeg stusset på det jeg også. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 29.Juni.2006 Del på Facebook Svart 29.Juni.2006 Lasse; fordi han ikke er mva registrert ? Er ikkenoe krav til det. Såvidt jeg husker, er kravet et organisajonsnummer, og det har han jo.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 29.Juni.2006 Del på Facebook Svart 29.Juni.2006 Lasse; fordi han ikke er mva registrert ? Er ikkenoe krav til det. Såvidt jeg husker, er kravet et organisajonsnummer, og det har han jo.. Suzuki At han har fått tillatelse til å bruke domenet biltilsynet.no Det er regler for slikt. Jeg holdt på å ringe det nummeret en gang jeg hadde et spm om førerkort. Eneste grunnen til at jeg ikke ringte var prisen Lureri Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 29.Juni.2006 Del på Facebook Svart 29.Juni.2006 Jeg er ikke uenig med lotus i prinsippet, men finner det ganske vanskelig å forstå begreper som "gratis" og "selvkost", "reelle kostnader" i denne sammenheng. Det koster kanskje kr 104 å produsere et pass, men dersom du skal dekke omkostningene til saksbehandling, kontor etc., kommer du nok MYE høyere. På den måten defineres for eksempel mange kommunale utgifter til "selvkost". Jeg er også av den mening at dette er en form for lureri, fordi vi jo betaler skatt, og det ganske mye i dette landet. Når det gjelder båtsportkart så må det settes mye strengere krav til nøyaktighet til disse enn til vanlige bilkart i papirutgave. De siste har tydeligvis sin opprinnelse i forskjellige kilder, mens båtsportkartene i dag er basert på det samme digitale grunnmaterialet hos Statens Kartverk. Man kan da ikke så lett sammenligne prisene. Likevel er det, som jeg var inne på, indikasjoner på at vi blir flådd sammenlignet med prisene i andre land. Jeg er også fullt ut enig i at kartunderlaget fra Statens Kartverk bør finansieres av staten som andre fellesutgifter. Hittil synes jeg arbeidet med kartunderlaget i Norge har vært meget bra og håper det vil fortsett i samme spor når de skal leve bare av politikernes bevilgninger. Men det er lov å lure...! Og så til en litt annen sak: Standarder. Jeg håper EU reglene om gratis tilgjengelighet også vil omfatte EU- og nasjonale standarder. I dag er de svinedyre. Bare for å dokumentere båten min har jeg betalt nærmere 10 000 kroner for EN -standarder (=ISO). Og så får jeg dem bare som trykksaker til å sette i permer (steinalder!). I dag burde standardene være tilgjengelige digitalt på nettet. Særlig når politikerne vedtar regler om båtbygging og annet, burde reglene være gratis tilgjengelig. Dette er skammelig! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
jonsverre Svart 11.Juni.2011 Del på Facebook Svart 11.Juni.2011 Vekker til live denne tråden fra 2006, nå burde situasjonen vært endret, men er kanskje i stor grad uendret..? Et eksempel: Jeg har fått en Garmin GPSmap 421s, fin liten sak, men jeg må jo ha kart. For denne sesongen er det kun aktuelt for meg å være i Oslofjorden, men det kartet finnes ikke i Bluechart-serien, jeg må kjøpe dekning fra Oslo til Haugesund til ca 2300,- Først tenkte jeg at selv om jeg ikke trenger mye av de karta nå, så er det sikkert mye kart for penga, helt til jeg kom på at jeg hadde kjøpt kart over Oslofjorden som en iPhone-app, og kun betalt 29 kroner for både softwaren og kartet. Det må vel være ganske enkelt å være enige om at Garmin-systemet ikke er spesielt kundevennlig, og at det helt sikkert må skje noe drastisk med prisingen om de skal overleve ipad/phone-konkurransen... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.