Jump to content

Gratis eller billigere sjøkartdata ?


BjarneBob

Recommended Posts

Jeg synes ikke de elektroniske kart er spesielt dyre... ser man på Garmin som jeg bruker så koster en kartbrikke som dekker alt fra Strømstad den nordlige Skagen og rundt kysten til Haugesund rundt 2000 kroner.... Jeg tror ikke dette er så mye dyrere enn tilsvarende papirkart for dette området..

 

 

Mulig jeg tar feil her, men det er ikke hverken første eller siste gang det hender.. :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Av en leverandør av kartsystemer har jeg blitt fortalt at kart over norske farvann er spesielt dyre, for eksempelt sammenlignet med engelske, fordi Statens Kartverk tar seg rått betalt for rådataene. Derfor skulle en tro at kartene til forbruker skulle kunne bli en del billigere dersom rådata blir stilt gratis til disp.

 

På den annen side høres det betenkelig ut at Statens Kartverk skal leve bare av statlige bevilgninger. Håper det da blir nok penger til vedlikehold og utvikling etter hvert. Det blir da gjerne til at det må ulykker til for at politikerene skal forstå alvoret.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg synes ikke de elektroniske kart er spesielt dyre...

Enig, en C-Map pakke fra Limfjorden til Namsos til ca 2.700.- synes jeg ikke er ikke så ille heller. Det jeg dog synes er noe dyrt er oppdatering, koster ca 50% av full pris uansett hvor nødvendig oppdateringen er...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Slik jeg ser det, er ikke det største problemet at det koster penger, men at du ikke kan få tak kartene, selv om du er villig til å betale.

 

Jeg lekte litt med tanken om å skrive eget kartplotterprogram (på hobbybasis, ikke komersielt), og søkte litt på mulighetene for å få tak i kart. Sjøkart lar seg bare *dekryptere av kartplottere produsert av godkjente produsenter. Og landkartene virker det som, gis bare til offentlige instanser.

 

Dette hindrer etter min mening folk med nye ideer til å utfolde seg. Kartdataene kan sikkert brukes til mye mer enn en elektronisk variant av papirkartene.

 

*selvfolgelig har kodene blitt knekt av en "17 åring". Krypteringa lager bare kødd uten å oppnå ønsket effekt.

Link to post
Share on other sites

På den annen side høres det betenkelig ut at Statens Kartverk skal leve bare av statlige bevilgninger.

Det er å snu saken på hodet. Grunnleggende statlige tjenester skal kun leve av statlige bevilgninger. Når normale basistjenester som samfunnet og den enkelte innbygger er avhengig av skal koste, er man inne på feil spor. Så baller det på seg. Et sted på veien ble det da plutselig ikke bare selvkost som skulle vidreføres, men også en grov fortjenestemargin som bidrar til at statens tilskudd kan reduseres tilsvarende. Det synes politikerene var så kjekt at det påla en enda større økning i fortjenestemarginen for å kunne redusere overføringene tilsvarende.

 

Er det en grunn til at vi skal betale 1000 kroner for et pass som det koster 104 kroner pluss moms å produsere? Hvorfor skal et sett sjøsportkart koste 500 kroner? Tilsvarende kart for veinettet koster 100 kroner. Papir er billig.

 

Staten har en del grunnleggende tjenester som skal være helt gratis eller kun dekke reelle kostnader. Kommunene likeså. Staten/kommunen får dekket kostnaden via skatteseddelen. Man kan ikke kreve den samme kostnaden dekket opp 2 ganger; både via skatt og ved prising av den samme tjenesten.

 

Færre gidder å lage verdiskapende tjenester hvis staten skal selge grunnlaget svindyrt. Det er en grunn til at EU-kravet nå dukker opp.

 

Lotus

 

PS: Kristin Halvorsen synes det nå er ille at en barnefamilie må betale 5000 kroner for et sett med helt nødvendige pass og at staten soper inn 4000 kroner på det. Det er et par netto ukelønner for gjennomsnittsfamilien (som burde holde seg hjemme og bruke pengene i Norge av gebyret å dømme)

 

En del statlige gebyrer skal nå justeres ned til selvksost. ( tinglysningsgebyr og dokumentavgift er selvfølgelig holdt utenom. Sikkert også rettsgebyr. )

Link to post
Share on other sites

Enig med Lotus.

 

Syns det passer bra med dette sitatet av Steinar Bastesen:

Postmannen , han ska da vel for f.. ikkje gå med overskudd,

- postmannen , han ska gå med post!

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Et grelt eksempel fra biltilsynet hentet fra deres hjemmeside

 

Kontakt Biltilsynet

--------------------------------------------------------------------------------

Dersom du ønsker kontakt med Biltilsynet, ring telefon 820 75 121 (13 kr/min), og vi vil hjelpe etter beste evne. Fleksibel telefontid: 09.00 - 21.00.

Link to post
Share on other sites

dette er er regelrett lureri Lassse. Siden er ikke til en privat luring, og ikke til dit du tror du kommer.

Det heter forresten ikke Biltilsynet lengre heller, det heter Statens Vegvesen Trafikkstasjoner.

 

Dessuten avslører han seg rimelig kjapt. Bruke Biltilsynet og fleksibel i samme setning, er nok til at alle alarmklokker bør kime rimelig høyt...

 

Se ellers HER

 

Smarting det der egentlig...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Burde vel egentlig ikke hatt no domene?

 

 

Organization Name..........: BILTILSYNET A Kalveland

Organization Number........: 982727251

Post Address...............: 5574 SKJOLD

Postal Code................: N-5574

Postal Area................: SKJOLD

Country....................: Norway

Phone Number...............: +47 52 76 76 76

Fax Number.................: +47 52 76 76 70

Email Address..............: ebk@prosalg.no

Link to post
Share on other sites

Dessuten avslører han seg rimelig kjapt. Bruke Biltilsynet og fleksibel i samme setning, er nok til at alle alarmklokker bør kime rimelig høyt...

He he , ja jeg stusset på det jeg også.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Lasse; fordi han ikke er mva registrert ?

Er ikkenoe krav til det. Såvidt jeg husker, er kravet et organisajonsnummer, og det har han jo..

 

Suzuki

At han har fått tillatelse til å bruke domenet biltilsynet.no

Det er regler for slikt. Jeg holdt på å ringe det nummeret en gang jeg hadde et spm om førerkort. Eneste grunnen til at jeg ikke ringte var prisen :headbang:

 

Lureri

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke uenig med lotus i prinsippet, men finner det ganske vanskelig å forstå begreper som "gratis" og "selvkost", "reelle kostnader" i denne sammenheng. Det koster kanskje kr 104 å produsere et pass, men dersom du skal dekke omkostningene til saksbehandling, kontor etc., kommer du nok MYE høyere. På den måten defineres for eksempel mange kommunale utgifter til "selvkost". Jeg er også av den mening at dette er en form for lureri, fordi vi jo betaler skatt, og det ganske mye i dette landet.

 

Når det gjelder båtsportkart så må det settes mye strengere krav til nøyaktighet til disse enn til vanlige bilkart i papirutgave. De siste har tydeligvis sin opprinnelse i forskjellige kilder, mens båtsportkartene i dag er basert på det samme digitale grunnmaterialet hos Statens Kartverk. Man kan da ikke så lett sammenligne prisene. Likevel er det, som jeg var inne på, indikasjoner på at vi blir flådd sammenlignet med prisene i andre land.

 

Jeg er også fullt ut enig i at kartunderlaget fra Statens Kartverk bør finansieres av staten som andre fellesutgifter. Hittil synes jeg arbeidet med kartunderlaget i Norge har vært meget bra og håper det vil fortsett i samme spor når de skal leve bare av politikernes bevilgninger. Men det er lov å lure...!

 

Og så til en litt annen sak: Standarder.

Jeg håper EU reglene om gratis tilgjengelighet også vil omfatte EU- og nasjonale standarder. I dag er de svinedyre. Bare for å dokumentere båten min har jeg betalt nærmere 10 000 kroner for EN -standarder (=ISO). Og så får jeg dem bare som trykksaker til å sette i permer (steinalder!). I dag burde standardene være tilgjengelige digitalt på nettet. Særlig når politikerne vedtar regler om båtbygging og annet, burde reglene være gratis tilgjengelig. Dette er skammelig!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Vekker til live denne tråden fra 2006, nå burde situasjonen vært endret, men er kanskje i stor grad uendret..?

Et eksempel: Jeg har fått en Garmin GPSmap 421s, fin liten sak, men jeg må jo ha kart. For denne sesongen er det kun aktuelt for meg å være i Oslofjorden, men det kartet finnes ikke i Bluechart-serien, jeg må kjøpe dekning fra Oslo til Haugesund til ca 2300,-

Først tenkte jeg at selv om jeg ikke trenger mye av de karta nå, så er det sikkert mye kart for penga, helt til jeg kom på at jeg hadde kjøpt kart over Oslofjorden som en iPhone-app, og kun betalt 29 kroner for både softwaren og kartet.

Det må vel være ganske enkelt å være enige om at Garmin-systemet ikke er spesielt kundevennlig, og at det helt sikkert må skje noe drastisk med prisingen om de skal overleve ipad/phone-konkurransen...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...