Jump to content

Ekkolodd! Hva er riktig?


froesak

Recommended Posts

Har stilt ett spørsmål her om jeg vil kunne se fisk/fiskestimer på feks 20 meters dyp hvis ekkoloddet mitt har mistet bunnen pga for stor dybde. De svarene jeg fikk var att det kunne jeg se. Det eneste var att dybden ville bare blinke men att loddet ville tegne på skjermen alt som var innefor rekkevidden på loddet. Stilte samme spørsmål til Belanor og fikk til svar att for og kunne få ekko fra fisk måtte loddet ha kontakt med bunnen. Hva er riktig. Jeg fisker i mjøsa hvor det er 200-300 meter dypt mange steder, men det jeg er ute etter er og se byttefisk som går på rundt 10 meters dyp. så hvis det er sånn att jeg vil få ekko av disse selv om loddet har mistet bunn så klarer jeg meg med ett lodd som bare går til en 170-180 meter For når jeg beveger meg over plasser som det er dypere så gjør det ikke noe om jeg ikke vet om det er 200 eller 500 meter dypt bare jeg kan se enkelt fisk og stimer som går like under båten. Håper noen har erfaring eller vet noe om dette som kan hjelpe meg.

Link to post
Share on other sites

Hei på deg.Har fisket i 30 år nå,å har erfart endel lodd.Har ikke vært borti et lodd der jeg måtte se bunnen for å finne fisk.Man stiller loddene på den dybde som man skal lodde i, eks 0-50m,eller 0-100m.Eventuell fisk mellom disse dybdene vil du se.Det er mulig det kan finnes noe "mikkmakk"der en må se bunnen for å lodde,men tror ikke det. :fishing:

Link to post
Share on other sites

Takker for svar. Ringte til furuno norge og fikk det samme svaret. Men hos belanor fikk jeg til svar att man måtte ha bunnkontakt for og vise fiske ekko. Jeg dorger etter ørett i mjøsa og da er det ikke noe som lever på 100 meter og dypere som er innteresant for for meg. selv om det mange plasser i mjøsa er 300 meter dypt. Den lokale forhandleren av lowrance sier også att i mjøsa må man kjøpe ett lodd som går til 400 meter for og bruke. og det er klart att hvis man vil vite hvor dypt det er så må man det. Men som jeg har sagt til han att hvorfor skal jeg vite om det er 200 eller 400 meter dypt når det vi fisker etter ikke går dypere en 50 meter. Og det er ikke før jeg kommer inn til land jeg trenger og vite dybden for ikke og sette fast ( 2-3 meter) Men det er mulig att de vil selge ett dyrere ekkolodd.

Redigert av froesak (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...