Jump to content

Forbruksbatteri som startbatteri og Sabb 2G - lading


Luke

Recommended Posts

Jeg har en snekke med Sabb 2G og kun ett Optima startbatteri. Jeg hadde tenkt å kjøpe et forbruksbatteri i tillegg da jeg har behov for flere strømbrukere enn forrige eier - men også som sikkerhet til start. På Biltema sier de at forbruksbatteriene sine blir svekket ved start. Dette er nytt for meg. Kan det stemme? Har forøvrig god erfaring med batteriene deres. Eller bør jeg kjøpe et startbatteri til som jo tar lading fortere, men ikke tåler dyputladninger så bra?

Jeg har tenkt å innstallere en batterivelger-noen forslag? (Bor i Oslo) Jeg har tenkt at velgeren kun skal styre ladingen (startbatteriet trenger jo bare en topping innimellom) og alt forbruk skal direkte på forbruksbatteri, så får jeg heller koble om hvis startbatteriet svikter. (i forrige båten min kunne begge kretsene brukes, og det førte til noen glipp !!)

Forøvrig lurer jeg på hvorfor Sabben må opp i 700 RPM før instrumentet viser lading på 10 A mens batteriet er "sulten" og aldri mer. Trodde disse motorene hadde 70 A dynamo!! Spenningen er grei og er oppe i 14,5 V på batteriet på slutten.

Takknemmelig for tips.

Link to post
Share on other sites

Ikke noen problem. Jeg har Sønnak Nautilus Freeline 115Ah forbruksbatterier til både start og forbruk (ett til start og to til forbruk) og det fungerer helt fint. I den forrige båten (med Sabb 2H) hadde jeg to Biltema 75Ah forbruksbatterier, ett til start og det andre til forbruk. Funket fint der også.

 

Når det gjelder ladingen så bruker jeg nå et BEP spenningsstyrt rele, fungerer optimalt og man slipper å tenke på noe som helst. Aternativt så kan det brukes et vanlig lysrele, ikke fullt så bra men mye billigere.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...