blueline Svart 30.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2019 Da jeg monterte min første Webasto dieselvarmer i 1990 fulgte det med en eksosgjennomføring som i praksis var en skroggjennomføring med hette(sikkert for å ikke få inn vann). Den var ikke isolert. Den gang var eksosslangen uisolert og etpar meter samt at varmeren ga kun 2400 w. Om man har en varmer med høyere effekt og isolert eksosslange blir det en helt annen temperatur på eksosgjennomføringen. Dette må tas med i betraktningen når man velger løning. Mine eksosgjennomføringer i dag med isolert eksosslange brenner lett hull i pressenningen når jeg ligger i vinteropplag. Varmerne er på 3300 W og 5500 W. Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 30.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2019 (redigert) Hehe, ja jeg skal prøve å holde den unna presseningen når den skal testkjøres etter den er montert Modellen jeg kjøpt skal levere 5kw så jeg regner med å måtte isolere eksosslangen med «strømpe». Skal rett og slett bli gøy å montere når alt kommer ? har bestilt meg varmer, nytt gulv (syntetisk teak), MPPT regulator med batteriovervåking, 200w solceller samt at jeg monterte landstrøm og ny batterilader i helgen som var... Blir litt av en monteringshelg og ikke minst et komfort-løft til neste sesong. Gjenstår bare skifting av 3-5 skroggjennomføringer så er jeg klar for sesongen ? Redigert 30.Januar.2019 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 30.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2019 Har montert varmer i 5 båter. Anbefaler å hente friskluft til varmeren ute om du får det til. Da får du frisk tørr luft inne i båten. Kan også brukes til luftsirkulasjon(kaldluft) varme sommernetter. Støyen inne i båten blir også lavere. Bruk lyddemper på forbrenningsluft eller hent denne ute også. Om du isolerer varmluftslangene er litt valgfag. Det kommer an på hvor mye effekt du trenger. Kan dog være smart å isolere i nærheten av kjøleboks/skap. Bruker du båten i sommerhalvåret er det ikke nødvendig å isolere for å få nok effekt. 5 kw holder godt. Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 30.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2019 Hmm Ok, ja jeg har en gammel gjennomføring for innluft som var til den gamle varmeren men den er malt og uendelig mange ganger i løpet av 40-år og mest sannsynlig rimelig tett, hva slags gjennomføring kan man bruke for slikt om jeg skulle skifte den? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.