Jump to content

en eller to-polet

avsluttet

Recommended Posts

hvordan kan jeg best se om jeg har en eller to - polet elektrisk system ombord? Skal jordingsplate kun benyttes ved 2 polet system? Er det fordeler ved 2 polet system i forhold til 1 polet? Og hva bør jeg passe på hvis jeg skal installere noen nye duppedingser?

Jeg har også tenkt å rydde litt opp i sikringskapet, det er en del "spagetti" som ikke er i bruk. En annen ting er at det ser ut som det går både + og - fra hver eneste sikring. Burde det ikke holde at det går bare + fra sikringen, og - til en felles minus. Eller er jeg helt på jordet.

Jeg vet jeg bør kjøpe en bok, men hører også gjerne fra folk her på båtplassen.

For å sjekke om du har 2-polet måler du motstand mellom batteri minus og motorblokk.

Er det åpen kontakt er det 2-polet, er det forbindelse er det 1-polet.

Fordelen med 2-polet er at det ikke går strøm gjennom blokka, noe som, i allfall i teorien, kan medføre korrosjon.

Fordelen med 1-polet er rimeligere komponenter (givere, dynamo etc) samt enklere kabelopplegg.

Det der med sikringene tror jeg du må forklare nærmere.

Riviera 925 kjøpes. Aksling, fly, 2006- 

De automatsikringene jeg har nå tar stor plass, det hele er nokså rotete. Jeg har mest lyst til å fjerne alle minusledningene :lol: , men innser at det går ikke. Er på utkikk etter automatsikringer som tar liten plass, og organiserer + og - ledninger på hver sin side.

Da forstår jeg det slik at jeg har 1-polet annlegg siden f.eks føler for temperatur i våteksosen har tilkobling til pluss via en ledning, mens minus går rett i blokka? Hvis jeg skulle få gjort om til 2 polet måtte alle følere, sensorer og dynamo i motoren byttes? Er det slik at de fleste båtmotorer må bygges om til 2-polet annlegg?

Redigert av traust (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...