Jump to content

en eller to-polet


avsluttet

Recommended Posts

hvordan kan jeg best se om jeg har en eller to - polet elektrisk system ombord? Skal jordingsplate kun benyttes ved 2 polet system? Er det fordeler ved 2 polet system i forhold til 1 polet? Og hva bør jeg passe på hvis jeg skal installere noen nye duppedingser?

 

Jeg har også tenkt å rydde litt opp i sikringskapet, det er en del "spagetti" som ikke er i bruk. En annen ting er at det ser ut som det går både + og - fra hver eneste sikring. Burde det ikke holde at det går bare + fra sikringen, og - til en felles minus. Eller er jeg helt på jordet.

 

Jeg vet jeg bør kjøpe en bok, men hører også gjerne fra folk her på båtplassen.

Link to post
Share on other sites

Hei

Har du ikke en som kan litt om strøm som du kan innvitere ombord til kaffe..

Så åpner du luken til sikringene å spør om hva som er hva??

Gamle båter er ofte et herlig kaos av elektriske vaser..og ikke helt ufarlige heller.

Husk å montere røykvarsler før du sover i båten

:cool: Go sommer...

Link to post
Share on other sites

For å sjekke om du har 2-polet måler du motstand mellom batteri minus og motorblokk.

Er det åpen kontakt er det 2-polet, er det forbindelse er det 1-polet.

Fordelen med 2-polet er at det ikke går strøm gjennom blokka, noe som, i allfall i teorien, kan medføre korrosjon.

Fordelen med 1-polet er rimeligere komponenter (givere, dynamo etc) samt enklere kabelopplegg.

Det der med sikringene tror jeg du må forklare nærmere.

Link to post
Share on other sites

De automatsikringene jeg har nå tar stor plass, det hele er nokså rotete. Jeg har mest lyst til å fjerne alle minusledningene :lol: , men innser at det går ikke. Er på utkikk etter automatsikringer som tar liten plass, og organiserer + og - ledninger på hver sin side.

 

Da forstår jeg det slik at jeg har 1-polet annlegg siden f.eks føler for temperatur i våteksosen har tilkobling til pluss via en ledning, mens minus går rett i blokka? Hvis jeg skulle få gjort om til 2 polet måtte alle følere, sensorer og dynamo i motoren byttes? Er det slik at de fleste båtmotorer må bygges om til 2-polet annlegg?

Redigert av traust (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...