avsluttet Startet 28.Juni.2006 Del på Facebook Startet 28.Juni.2006 hvordan kan jeg best se om jeg har en eller to - polet elektrisk system ombord? Skal jordingsplate kun benyttes ved 2 polet system? Er det fordeler ved 2 polet system i forhold til 1 polet? Og hva bør jeg passe på hvis jeg skal installere noen nye duppedingser? Jeg har også tenkt å rydde litt opp i sikringskapet, det er en del "spagetti" som ikke er i bruk. En annen ting er at det ser ut som det går både + og - fra hver eneste sikring. Burde det ikke holde at det går bare + fra sikringen, og - til en felles minus. Eller er jeg helt på jordet. Jeg vet jeg bør kjøpe en bok, men hører også gjerne fra folk her på båtplassen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Keiko Svart 28.Juni.2006 Del på Facebook Svart 28.Juni.2006 Hei Har du ikke en som kan litt om strøm som du kan innvitere ombord til kaffe.. Så åpner du luken til sikringene å spør om hva som er hva?? Gamle båter er ofte et herlig kaos av elektriske vaser..og ikke helt ufarlige heller. Husk å montere røykvarsler før du sover i båten Go sommer... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 29.Juni.2006 Del på Facebook Svart 29.Juni.2006 For å sjekke om du har 2-polet måler du motstand mellom batteri minus og motorblokk. Er det åpen kontakt er det 2-polet, er det forbindelse er det 1-polet. Fordelen med 2-polet er at det ikke går strøm gjennom blokka, noe som, i allfall i teorien, kan medføre korrosjon. Fordelen med 1-polet er rimeligere komponenter (givere, dynamo etc) samt enklere kabelopplegg. Det der med sikringene tror jeg du må forklare nærmere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avsluttet Svart 29.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2006 (redigert) De automatsikringene jeg har nå tar stor plass, det hele er nokså rotete. Jeg har mest lyst til å fjerne alle minusledningene , men innser at det går ikke. Er på utkikk etter automatsikringer som tar liten plass, og organiserer + og - ledninger på hver sin side. Da forstår jeg det slik at jeg har 1-polet annlegg siden f.eks føler for temperatur i våteksosen har tilkobling til pluss via en ledning, mens minus går rett i blokka? Hvis jeg skulle få gjort om til 2 polet måtte alle følere, sensorer og dynamo i motoren byttes? Er det slik at de fleste båtmotorer må bygges om til 2-polet annlegg? Redigert 29.Juni.2006 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.