Jump to content

Eksosmanifold Yanmar 3QM30 - kr. 10.000,-


Knopkalle

Recommended Posts

Ser ut som om jeg må skifte eksosmanifold på min Yanmar motor (som står i en Nidelv 24)

Når motoren ikke går, kan jeg når jeg tar hånden under manifolden, kjenne fuktighet, men når motoren går kjenner jeg ingenting.

 

Hvordan kan jeg vite om det allerede er kommet vann inn i motor/sylindre?

 

Regnet med at det kom til å koste noen tusenlapper, men forbauselsen var stor da jeg stod hos Yanmar forhandleren og fikk vite prisen - kr. 10.000,-

 

 

Er det mulig å skaffe denne via andre kanaler eller er jeg prisgitt Yanmar forhandleren?

Kan evt. en brukt manifold være et alternativ?

 

 

Takk for svar..

Link to post
Share on other sites

Yanmar deler er bare lov å selge i bestemte områder, også i Usa.

Du vil oppleve at de faktisk ikke selger til enkelte amerikanske stater.

 

Dette omgår du enkelt og elegant ved å bruke Jetcarrier.no, du får da en New Jersey mailbox som oppgis. Registrer deg og se hvor enkelt det er.

 

Manifolden kan f.eks bestilles på www.marinedieseldirect.com

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Regner med at du har sjekket at det ikke lekker fra frostplugger o.l. ? 3QM30 er jo i utgangspunktet saltvannskjølt, og dermed kan det også lekke fra termostathuset som står i front av manifold dersom evt. pakning er dårlig. Sjekk også der Bypass slangen kommer inn (foran termostat).

Svein H

Link to post
Share on other sites

Regner med at du har sjekket at det ikke lekker fra frostplugger o.l. ? 3QM30 er jo i utgangspunktet saltvannskjølt, og dermed kan det også lekke fra termostathuset som står i front av manifold dersom evt. pakning er dårlig. Sjekk også der Bypass slangen kommer inn (foran termostat).

Har denne motoren (3QM30H). Var en tur ombord i kveld for å se at alt sto bra til i båten, og fant ut at jeg skulle kjenne der hvor Knopkalle mente det var fuktighet på hans manifold. Og jommen var det litt fuktig på min også. Under manifolden. Ikke så mye at jeg ble våt på fingeren, men kjente fuktigheten. Motoren har stått siden søndag, så det kan nok ha vært fuktigere kort etter jeg stoppet den søndag.

 

Oppdaget at det var satt inn en KOPKE Portvinskork!!! i et hull med diameter ca 15 mm midt på undersiden av manifolden. Ikke tappekrana, den sitter i bakkant. Kan ikke se at dette "hullet" står omtalt eller tegnet inn i de servicemanualene jeg har. Kan det være en "ikke-omtalt" frostplugg? Eller ?

 

Uansett hva hullet er til, så var det i alle fall fra det hullet fuktigheten kom. Portvinskorken var både tørr og brent og nedsota, så det skulle bare mangle at det ikke kom litt der.....

 

Knopkalle - kanskje du skulle sjekke om du har et sånt hull med en utett plugg ?

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Hej

Kan det inte vara kondens?

MVH Odd

Jo,............ for så vidt kan det jo være det. Det er en del rust på "sprederhuset" som sitter under manifolden. Ser derfor for meg at det er sjøvann som har sivet ut. Tviler på om det hadde rustet hvis det var kondens, som jeg regner med er "søtvann".

 

Skal ta en test neste gang jeg er ute med båten. Om 1 1/2 uke. Tenkte jeg da skulle følge med på hva som skjer under gange og etter stopp. Noen lekkasje av betydning er det ikke uansett, har ikke pumpet vann fra motorrommet siden jeg satte ut ca 1. mai.

 

Tenkte også å svinge innom et Yanmar verksted å høre hva "hullet" er for noe siden det ikke står noe om det i Service Manual.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

At fuktigheten kjennes når motoren er kald og ikke varm kan vel tyde på kondens?

Har sett litt nærmere på min egen manifold og har observert følgende: Manifolden ser ikke bra ut i bakkant, dvs. der hvor ekssosslangen er montert - her er den rusten. (skal se om jeg kan få lagt ut noen bilder senere) Det er mulig lekkasjen min kommer fra tappekranen - peilepinnen for oljen ligger omtrent rett under tappekranen, og denne var rustet fast, det er tydelig at det har rent en del fuktighet ned her. Dette har sikkert skjedd i løpet av vinteren da jeg ca. 1 gang i uken kjørte motoren 10-15 min.

 

At motoren går som den skal tyder vel på at det ikke er kommet vann inn i motoren?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Oppdatering om "den fuktige manifold".

 

Har byttet Kopke Portvinskork med en italiensk rødvinskork. Med litt ekstra pakningspasta rundt. Er tett nå. Og jeg har med reservekorker på tur. Rett nok sitter de fast i flaskene når turen starter, men i nødsfall får en vel åpne og tømme i seg for å få tilgang til korken.

 

Har også hatt en prat med det lokale Yanmar verkstedet. De kjenner ikke til at 3QM30 manifold har vært levert med noen form for hull/plugg der jeg nå har italiensk rødvinskork. Mysterium.... Jeg tar av manifolden ved høstopplaget og tar den med til verkstedet for å finne ut av hva dette er og for å få en permanent plugg.

 

Fikk ellers vite at prisen på ny manifold er 2.750,- inkl mva. Ikke 10.000 som var nevnt i innlegget som starta tråden.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...