Jump to content

Sjøvannskretsen til kjølinga av MerCruiser 4,2l


jma001

Recommended Posts

Jeg har montert en egen sløyfe på sjøvannskretsen av kjølinga til mine to 4,2l MerCruiser-motorer, og har satt på en T som er tilpasset for påkobling til "hageslange"-kobling for gjennom spyling med ferskvann.

Sp1: Er dette lurt?

 

Jeg mener/tror at kjølevannet i sjøvannsdelen på denne motoren ikke bare beveger seg gjennom varmeveksleren/oljekjøleren, men også gjennom bl.a. intercolleren

i mange tynne kanaler - for kjøling av motorens ladeluft.

Sp2: Er dette riktig?

 

 

I tilfelle dette er riktig, tenker jeg å benytte den samme påmonterte sløyfa for å pumpe SYSTEMRENS eller en annen høvelig syrebasert veske i sløyfe gjennom sjøvannskretsen for å løse opp evt. kalkdannelse og forstoppelse og annen dritt som måtte sitte i bl.a. intercoolerens kanaler.

Dette tror jeg vil sikre/forbedre bl.a. kjølinga av ladelufta og derved sikre optimalt dieselforbruk.

Sp3: Er jeg inne på riktige veier,

eller?

 

Sp4: Tåler slangene at utblandet 35% saltsyre pumpes gjennom sjøvannskretsen på kjølinga,

eller anbefalse et annet stoff - som f.eks. systemrens??

 

Er takknemlig for tilbakemelding fra de med erfaring om dette og kunnskap om 4,2l MerCruiser.

:flag:

Redigert av jma001 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal ikke påstå at jeg er kompetent, men har selv tenkt på det du har gjordt flere ganger.

 

Jeg har montert en egen sløyfe på sjøvannskretsen av kjølinga til mine to 4,2l MerCruiser-motorer, og har satt på en T som er tilpasset for påkobling til "hageslange"-kobling for gjennom spyling med ferskvann.

Sp1: Er dette lurt?

Imo. uten tvil veldig lurt :flag: Varmeveksler, oljekjøler og intercooler har utvilsomt godt av å bli gjenomskylt av ferskvann når man ikke skal bruke båten på noen dager. Bare pass på at at T-stykket du har satt på han minimum like stor innerdiameter som som slangen du monterte den på slik at T-stykket ikke blir som en restriktor og gir redusert vanngjennomstrømning.

 

Jeg mener/tror at kjølevannet i sjøvannsdelen på denne motoren ikke bare beveger seg gjennom varmeveksleren/oljekjøleren, men også gjennom bl.a. intercolleren

i mange tynne kanaler - for kjøling av motorens ladeluft.

Sp2: Er dette riktig?

 

Uten å kjenne merc sin 4,2 liter, så er vel det vanligst at sjøvannet kjøler olje, intercooler og gir ved akseldrift samt å kjøle ned frostvesken i varmeveksler som i sin tur kjøler blokk, topp og evt. turbo.

 

I tilfelle dette er riktig, tenker jeg å benytte den samme påmonterte sløyfa for å pumpe SYSTEMRENS eller en annen høvelig syrebasert veske i sløyfe gjennom sjøvannskretsen for å løse opp evt. kalkdannelse og forstoppelse og annen dritt som måtte sitte i bl.a. intercoolerens kanaler.

Dette tror jeg vil sikre/forbedre bl.a. kjølinga av ladelufta og derved sikre optimalt dieselforbruk.

Sp3: Er jeg inne på riktige veier,

eller?

Tenker akkurrat det samme som deg og ser ikke noe problem ved å mate systemrens etc. i samme slange.

 

Sp4: Tåler slangene at utblandet 35% saltsyre pumpes gjennom sjøvannskretsen på kjølinga,

eller anbefalse et annet stoff - som f.eks. systemrens??

Aner ikke, men ville ikke turt å prøve uten å vite sikkert at det ikke skadet slanger, pakninger og andre ting i kjølesystemet.

 

Lykke til, og gi gjerne en rapport om hvordan du synes at det virker over litt tid.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Sp4: Tåler slangene at utblandet 35% saltsyre pumpes gjennom sjøvannskretsen på kjølinga,

eller anbefalse et annet stoff - som f.eks. systemrens??

 

Er takknemlig for tilbakemelding fra de med erfaring om dette og kunnskap om 4,2l MerCruiser.

:flag:

Tror ikke det er lurt å bruke for mye saltsyre.. Sliter vel mer på veksler og manifolder enn sjøvann gjør.

 

Americanerene har jo "Fresh water " spyling systemer i noen båter slik at en kan koble på ferskvann og kjøre igjennom systemet for rens/fjerning av saltvann når båten skal ligge en stund.

 

Søk på nett så kanskje du finner tegninger på hvordan dette lar seg gjøre...

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...