Jump to content

Autopilot til påhengsmotor uten rattstyring?


froesak

Recommended Posts

Må bare stille ett spørsmål som kanskje er litt dumt. Men jeg tar sjansen alikevell. Sånn autopilot som gjør att båten holder den kursen rett frem som båten har når den slås på. Kan det monteres eller kan man få kjøpt noe sånn og sette på en båt uten ratt/styrekonsoll. Altså med en utenbordsmotor som styres med håndtaket på motoren?

Link to post
Share on other sites

Dersom du fysisk har plass så skulle vel en "tillerpilot" kunne fungere, men du må nok regne med litt kreativ mekking for å få montert festene (m eventuelle braketter). Det er nøye spesifisert hvor lang arm autopiloten krever, dessuten må den stå på tvers i båten, og tar endel plass.

Link to post
Share on other sites

nått jag tenkte på er att en utombordare (iallafall tvåtakt) stör ju radiomottagare veldi mye

när dom er i närheten....vad som hender med en 'elektronisk' kompass som sitter 30-40cm

ifrån vet jag ikke....kansje ikke stör alls.....

du kansje skulle pröva o låna en innan du investerer....... :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Ikke NMEA betyr antakelig at den ikke kan kobles sammen med andre instrumenter for datautveksling. NMEA er en datautvekslingsstandard. I praksis betyr vel det at du ikke kan koble autopiloten til en plotter/gps å få den til følge en rute eller styre mot et waipoint

Link to post
Share on other sites

OK ... hvor stor båt / motor snakker vi om ....

 

Hvis du ikke har lading, så må du nok regne med at batteriet utlades ganske fort.... hvor lange strekk kommer du til å gå?

 

... har du lader hjemme slik at du kan ladde dette opp igjen ... skal du dra på batteriet + tillerpilot opp og ned hver gang du skal up på fjorden ??

 

Deretter må du tenke deg om ... kontrollenhet med enten innebygget eller eksternt kompass ... hvor skal du plassere den enheten... deretter kommer tillerpiloten ... som må festes en plass ...

 

Neste praktiske delen er hvordan du skal håndtere gass pådraget ... disse er jo vanligvis fjærbelastete, og må "fikses" på hvis du ikke ønsker å holde i håndtaket...

 

Deretter så bør en tenke på sikkerhet ... hvorfor gjør jeg dette? ... høres ut som en "liten" båt, og da har man selvsagt dødmannsknapp montert ... gjør jeg dette for at jeg kan bevege meg rundt i båten underveis ... og hva da med dødmannsknappen ?? lang tau, og feste til meg ... hvordan øker risikoen for snubling??

 

er gevinsten verdt investeringen ??

 

skal tie stille nå da jeg heller vil på ferie..... god seilas alle !! :flag::flag_sw::sailing:

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Skal prøve og svare på det du spør etter bak vært spørsmål.

OK ... hvor stor båt / motor snakker vi om ?.... Det er en 14 fot med en 5 hk motor.

Hvis du ikke har lading, så må du nok regne med at batteriet utlades ganske fort.... hvor lange strekk kommer du til å gå? Det er stort sett når jeg setter ut dreggevindene og når det kjøres fisk denne skal brukes Det er veldig fort gjort att båten dreier i vinden når man driver og setter ut/tar inn og da krysser linene seg og det blir bare tull derfor hadde noe sånt vært ypperlig.... har du lader hjemme slik at du kan ladde dette opp igjen ... skal du dra på batteriet + tillerpilot opp og ned hver gang du skal up på fjorden ?? Båten fraktes frem og tilbake på henger vær gang så ladinga kan jeg gjøre hjemme.

Deretter må du tenke deg om ... kontrollenhet med enten innebygget eller eksternt kompass ... hvor skal du plassere den enheten... deretter kommer tillerpiloten ... som må festes en plass ... Tror jeg har plass bak der jeg sitter til dette. Men er ikke alt innebygget i en enhet da?

Neste praktiske delen er hvordan du skal håndtere gass pådraget ... disse er jo vanligvis fjærbelastete, og må "fikses" på hvis du ikke ønsker å holde i håndtaket... Gassen er ikke noe problem den kan stilles på det jeg ønsker og låses der, da behøver ikke den røres før man evnt snur og kjører motvinds eller omvendt. Dreggingen foregår i ca 2-2,8 knops fart så det er ikke behov for og sitte og justere gass.

Deretter så bør en tenke på sikkerhet ... hvorfor gjør jeg dette? ... høres ut som en "liten" båt, og da har man selvsagt dødmannsknapp montert ... gjør jeg dette for at jeg kan bevege meg rundt i båten underveis ... og hva da med dødmannsknappen ?? lang tau, og feste til meg ... hvordan øker risikoen for snubling?? Dødmannsknappen har jeg aldrig brukt så den utgjør ikke noe problem. Har hatt en gammel utenbordsmotor i mange år og den var det ikke noe sånt på i det hele tatt.er gevinsten verdt investeringen ?? Tja hvis jeg kan drive med hobbyen min og ha det mest mulig komfortabelt så er det da det synes jeg. Det er veldig vondt og kjøre fisk når man vært 10 sekund må bak og korigere så båten ikke snur seg. Vi bruker 4-5 stenger samtidig så det blir fort litt tull hvis man får kjørt disse inn i hverandre.

skal tie stille nå da jeg heller vil på ferie..... god seilas alle !! :flag::flag_sw::sailing:

Og da må jeg bare få ønske deg en riktig god ferie. Redigert av froesak (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Basert på det du beskriver her - hvorfor ikke en øyeskrue i hver side av båten og en tau i mellom? Dobbelt halvstikk rundt styrepinnen på motoren. Verdens enkleste "styre rett frem autopilot". Brukt på seilbåter i 100 år

Men hvis det blåser litt eller man beveger seg fra side til side så båten gynger litt vil vell båten snu seg alikevell eller? blir ikke virkningen av dette det samme som når man drar til skruen på stammen så ikke motoren vrir seg da? eller har jeg misforstått det du mente. Er takknemmlig for alle råd og tips. Takker..

Link to post
Share on other sites

Ok jeg får sjekke litt rundt og høre om det er noen forhandlere som kan svare på om det fysisk lar seg gjøre og montere en sånn. Noen som vet om den fungerer sånn att når den ikke er slått på så kan jeg styre som før slik att den bare følger med ut og inn eller om den må kobles av for og manuelt få styrt. Det er vell en magnetspole i motoren så det er mulig denne vil forstyrre kompasset så da må det sikkert monteres ett eksternt kompass lenger unna motoren. Noen som vet noe om dette???

Redigert av froesak (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...