froesak Startet 29.Juni.2006 Del på Facebook Startet 29.Juni.2006 Må bare stille ett spørsmål som kanskje er litt dumt. Men jeg tar sjansen alikevell. Sånn autopilot som gjør att båten holder den kursen rett frem som båten har når den slås på. Kan det monteres eller kan man få kjøpt noe sånn og sette på en båt uten ratt/styrekonsoll. Altså med en utenbordsmotor som styres med håndtaket på motoren? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Hansen Svart 29.Juni.2006 Del på Facebook Svart 29.Juni.2006 Jeg vil tro du kanskje kan bruke en slik som seilbåter bruker, som går rett på rorkulten? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 29.Juni.2006 Del på Facebook Svart 29.Juni.2006 Dette blir en såkalt tiller-pilot, den har en elektrisk sylinder som flytter håndtaket (tiller) på motoren. Og det er igrunn den eneste forskjellen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hymer Svart 29.Juni.2006 Del på Facebook Svart 29.Juni.2006 Dersom du fysisk har plass så skulle vel en "tillerpilot" kunne fungere, men du må nok regne med litt kreativ mekking for å få montert festene (m eventuelle braketter). Det er nøye spesifisert hvor lang arm autopiloten krever, dessuten må den stå på tvers i båten, og tar endel plass. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
froesak Svart 29.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2006 Takk for svar. Noen som vet hvor man kan få tak i en sånn? Pris og nettsteder med bilder? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hebbe Svart 29.Juni.2006 Del på Facebook Svart 29.Juni.2006 Noen som vet hvor man kan få tak i en sånn? Pris og nettsteder med bilder? Malfix har slike..... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post Share on other sites More sharing options...
froesak Svart 29.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2006 Vil man kunne styre båten manuelt med håndtaket når denne er utkoblet? Hvor mye strøm bruker en sånn? vil det holde ei stund med ett stort fritidsbatteri hvis man ikke har ladning på motoren? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 29.Juni.2006 Del på Facebook Svart 29.Juni.2006 Blocket.se Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 29.Juni.2006 Del på Facebook Svart 29.Juni.2006 nått jag tenkte på er att en utombordare (iallafall tvåtakt) stör ju radiomottagare veldi mye när dom er i närheten....vad som hender med en 'elektronisk' kompass som sitter 30-40cm ifrån vet jag ikke....kansje ikke stör alls..... du kansje skulle pröva o låna en innan du investerer....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
froesak Svart 30.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2006 Takker for svar. Det med forstyrrelser er jo en viktig ting og tenke på ja. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
froesak Svart 30.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2006 Simrad har en type som heter st 10 men det står: ikke Nmea hva betyr det??? er bilde på denne siden: http://www.malfix.no/autopilot.pdf Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 30.Juni.2006 Del på Facebook Svart 30.Juni.2006 Ikke NMEA betyr antakelig at den ikke kan kobles sammen med andre instrumenter for datautveksling. NMEA er en datautvekslingsstandard. I praksis betyr vel det at du ikke kan koble autopiloten til en plotter/gps å få den til følge en rute eller styre mot et waipoint Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Divemaster Svart 30.Juni.2006 Del på Facebook Svart 30.Juni.2006 OK ... hvor stor båt / motor snakker vi om .... Hvis du ikke har lading, så må du nok regne med at batteriet utlades ganske fort.... hvor lange strekk kommer du til å gå? ... har du lader hjemme slik at du kan ladde dette opp igjen ... skal du dra på batteriet + tillerpilot opp og ned hver gang du skal up på fjorden ?? Deretter må du tenke deg om ... kontrollenhet med enten innebygget eller eksternt kompass ... hvor skal du plassere den enheten... deretter kommer tillerpiloten ... som må festes en plass ... Neste praktiske delen er hvordan du skal håndtere gass pådraget ... disse er jo vanligvis fjærbelastete, og må "fikses" på hvis du ikke ønsker å holde i håndtaket... Deretter så bør en tenke på sikkerhet ... hvorfor gjør jeg dette? ... høres ut som en "liten" båt, og da har man selvsagt dødmannsknapp montert ... gjør jeg dette for at jeg kan bevege meg rundt i båten underveis ... og hva da med dødmannsknappen ?? lang tau, og feste til meg ... hvordan øker risikoen for snubling?? er gevinsten verdt investeringen ?? skal tie stille nå da jeg heller vil på ferie..... god seilas alle !! Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post Share on other sites More sharing options...
froesak Svart 30.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2006 (redigert) Skal prøve og svare på det du spør etter bak vært spørsmål. OK ... hvor stor båt / motor snakker vi om ?.... Det er en 14 fot med en 5 hk motor. Hvis du ikke har lading, så må du nok regne med at batteriet utlades ganske fort.... hvor lange strekk kommer du til å gå? Det er stort sett når jeg setter ut dreggevindene og når det kjøres fisk denne skal brukes Det er veldig fort gjort att båten dreier i vinden når man driver og setter ut/tar inn og da krysser linene seg og det blir bare tull derfor hadde noe sånt vært ypperlig.... har du lader hjemme slik at du kan ladde dette opp igjen ... skal du dra på batteriet + tillerpilot opp og ned hver gang du skal up på fjorden ?? Båten fraktes frem og tilbake på henger vær gang så ladinga kan jeg gjøre hjemme. Deretter må du tenke deg om ... kontrollenhet med enten innebygget eller eksternt kompass ... hvor skal du plassere den enheten... deretter kommer tillerpiloten ... som må festes en plass ... Tror jeg har plass bak der jeg sitter til dette. Men er ikke alt innebygget i en enhet da? Neste praktiske delen er hvordan du skal håndtere gass pådraget ... disse er jo vanligvis fjærbelastete, og må "fikses" på hvis du ikke ønsker å holde i håndtaket... Gassen er ikke noe problem den kan stilles på det jeg ønsker og låses der, da behøver ikke den røres før man evnt snur og kjører motvinds eller omvendt. Dreggingen foregår i ca 2-2,8 knops fart så det er ikke behov for og sitte og justere gass. Deretter så bør en tenke på sikkerhet ... hvorfor gjør jeg dette? ... høres ut som en "liten" båt, og da har man selvsagt dødmannsknapp montert ... gjør jeg dette for at jeg kan bevege meg rundt i båten underveis ... og hva da med dødmannsknappen ?? lang tau, og feste til meg ... hvordan øker risikoen for snubling?? Dødmannsknappen har jeg aldrig brukt så den utgjør ikke noe problem. Har hatt en gammel utenbordsmotor i mange år og den var det ikke noe sånt på i det hele tatt.er gevinsten verdt investeringen ?? Tja hvis jeg kan drive med hobbyen min og ha det mest mulig komfortabelt så er det da det synes jeg. Det er veldig vondt og kjøre fisk når man vært 10 sekund må bak og korigere så båten ikke snur seg. Vi bruker 4-5 stenger samtidig så det blir fort litt tull hvis man får kjørt disse inn i hverandre. skal tie stille nå da jeg heller vil på ferie..... god seilas alle !! Og da må jeg bare få ønske deg en riktig god ferie. Redigert 30.Juni.2006 av froesak (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 30.Juni.2006 Del på Facebook Svart 30.Juni.2006 Basert på det du beskriver her - hvorfor ikke en øyeskrue i hver side av båten og en tau i mellom? Dobbelt halvstikk rundt styrepinnen på motoren. Verdens enkleste "styre rett frem autopilot". Brukt på seilbåter i 100 år Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
froesak Svart 30.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2006 Basert på det du beskriver her - hvorfor ikke en øyeskrue i hver side av båten og en tau i mellom? Dobbelt halvstikk rundt styrepinnen på motoren. Verdens enkleste "styre rett frem autopilot". Brukt på seilbåter i 100 år Men hvis det blåser litt eller man beveger seg fra side til side så båten gynger litt vil vell båten snu seg alikevell eller? blir ikke virkningen av dette det samme som når man drar til skruen på stammen så ikke motoren vrir seg da? eller har jeg misforstått det du mente. Er takknemmlig for alle råd og tips. Takker.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 30.Juni.2006 Del på Facebook Svart 30.Juni.2006 det blir det samme som om du strammer skruen på stammen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
froesak Svart 30.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2006 (redigert) Ok jeg får sjekke litt rundt og høre om det er noen forhandlere som kan svare på om det fysisk lar seg gjøre og montere en sånn. Noen som vet om den fungerer sånn att når den ikke er slått på så kan jeg styre som før slik att den bare følger med ut og inn eller om den må kobles av for og manuelt få styrt. Det er vell en magnetspole i motoren så det er mulig denne vil forstyrre kompasset så da må det sikkert monteres ett eksternt kompass lenger unna motoren. Noen som vet noe om dette??? Redigert 1.Juli.2006 av froesak (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.