Jump to content

Gjøreliste Saga 20


Taucher

Recommended Posts

Hei! Jeg har planer on å pusse opp min nyinnkjøpte(!) saga 20, den er litt blass i gelcoaten men ellers meget pen..Jeg tenkte at jeg skulle skrive hva jeg skulle gjøre med denne, slik at dere kunne komme med innvendinger og komentarer. Her er gjørelista:

 

 

1: Legge isopor (?) i veggene i et av rommene under bekene for å sette inn en kjøleskapmotor

2: Sette inn et gassbluss

3: Skrape av alt bunnnstoff, for å påføre nytt, hardt sort type hempel

4: Vaske med Hempel Gelcoat Cleaner

5: Rubbe skrog og overbygg

6: Ta ut alt treverk for å få laget nytt hos Øvrebø Snekkerverksted

7: Nytt dashbord

8: Vaske og inprignere kalesje samt få nytt vindu bak

9: Rengjøre motorrom fullstendig

10: Ny isolasjon i motorrom

 

Har jeg glemt noe nå, evt gode tips til gjøremåte.

 

Mvh Selleri

Redigert av Selleri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Angående punkt 3: Hvis du først skal skrape den helt ren, ville jeg ha behandlet den med epoxyprimer, 3-5 lag (f.eks Jotun Antipest) med det samme. Så trenger du ikke å bekymre deg om plastpest etterpå. Deretter ville jeg ha lagt to strøk selvpolerende bunnstoff, med forskjellig farge. Da ser du på fargen når det er på tide med ett nytt strøk. Hardt bunnstoff er for seilbåter og hurtiggående (40 knop pluss), så dette er nok ikke det rette for deg. Selvpolerende er tingen, det virker så lenge det er stoff igjen på båten.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Vedr punkt 4:

 

Dersom båten også er litt "nikotingul" ved vannlinja ville jeg brukt Hempel Gelcoat rens før jeg brukte hempel cleaner. Les bruksanvisningen på cleaneren for best mulig resultat.

 

Generelt: Du legger ned mye arbeid i dette - spesielt det med "ta ut alt treverk" men ingenting om motor/gear/tanker osv.

Link to post
Share on other sites

På ei snekke treng du ikkje noko meir "avansert" botnstoff enn koparstoff...

Du "trenger" vel strengt tatt ikke noe som helst, men jeg fortrekker helt klart selvpolerende. Det gror betydelig mindre, stoffet er effektivt så lenge det er stoff igjen og du slipper å skrape vekk gammelt stoff for at det ikke skal bygge seg opp tykke lag. Jeg for min del har problemer med å forstå hvorfor det fremdeles er så mange som benytter kopperstoff, så lenge de selvpolerende er så mye bedre og greiere å ha med å gjøre. Og jeg har også snekke, men i plast...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Husk å ikkje lag for mykje arbeid om gongen til deg sjølv! Ville tatt dei viktigaste tingene som motor og klargjering av skrog, SÅ begynt inni, litt etter litt. Men ikkje lag deg ei "liste", ta heller ting som det kjem =) Då er det behagelig å arbeide, og du lagar ikkje hastverksarbeid. Lagar du liste, så har det ein tendens til å bli planlegging av neste ting mens du er i gong med ein anna, og då blir den tingen du eigentleg var i gong med hastverksarbeid.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...