Jump to content

Gummislange som tetting i steden for sikaflex ?


Helge

Recommended Posts

Hei, jeg har ved flere anledninger brukt Sikaflex som tetting rundt en rustfri bolt jeg bruker til "nugle" bunnplugg nederst på akterenden av min gamle speedbåt (bolt gjennom fra innisden og mutter med skive under på utsiden). Når pluggen tas ut 2 til 3 ganger i året blir dette imidlertid litt upraktisk synes jeg. Jeg lurer derfor på om det i steden kan være en ide med en gummislange som har utvendig diameter slik at den passer akkurat inn i hullet i båten og innvendig diameter slik at den passer akkurat utenpå bolten. Dersom slangen kappes i en slik lengde at man klemmer den noe sammen i lengderetningen når man skrur til bolten - vil ikke dette kunne fungere som en god tetting da?

Link to post
Share on other sites

Da må du nok bruke en type gummi som beholder mykheten i kaldt sjøvann, eller blir dette tvilsomt......

 

Hva med denne fra Biltema? Art.Nr.: 25-340 til 19,90 ?

Bilde

 

"Ekspansjonspropp

For hull med Ø 23–25 mm."

 

Ellers så har jo Maritim diverse messing-lenseplugger til å skru opp, til akkurat dette formål.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Da må du nok bruke en type gummi som beholder mykheten i kaldt sjøvann, eller blir dette tvilsomt......

Om det risikerer å bli "tvilsomt" avhenger vel i alle fall litt av dimensjonene her, eller rettere sagt diameter på hullet? I mitt tilfelle er dette bare ca 12 mm

 

Hva med denne fra Biltema? Art.Nr.: 25-340 til 19,90 ?

Bilde

"Ekspansjonspropp

For hull med Ø 23–25 mm."

 

Ellers så har jo Maritim diverse messing-lenseplugger til å skru opp, til akkurat dette formål.

Biltemaløsningen hadde kanskje vært ok om det fantes for halve diameteren? Men jeg må tydeligvis ta en titt hos Maritim også.

 

Takk for tips :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...