Jump to content

Ledningtversnitt ved bruk av inverter


Yankee

Recommended Posts

Det er om å gjort å ha inverteren nærmest mulig batteriet. Det er anbefalt å ha kortest mulig ledninger på 12-voltsdelen mellom batteri og inverter, mens på 220 voltsdelen kan du har lengre strekk. Jeg har plassert min inverter kun. 30 cm. fra batteriene og har ca. 5 meter skjøteledning frem til lugaren.

Link to post
Share on other sites

Avstand fra batteri til inverter har ingen betydning, bare tverrsnittet på kabelen er dimensjonert i forhold.

Jeg viser bare til bruksanvisningen på min inverter. Der fulgte det med kabler som skulle festes på batteripolene.

 

Hvorfor kjøpe og installere tykke kabler mellom batteri og inverter hvis dette kan unngås med å plassere inverteren nærmest mulig batteriet?

Link to post
Share on other sites

Det er viktig at inverteren står i en tørr del av båten. For å hindre effekttap fra 12 voltssiden (batteri) til 220 voltssiden (inverter) bør kablene fra batteri til invereter overdimensjoneres kraftig. Selv om du ikke har mer enn 300 W inverter ville jeg anbefale 16 kvmm kabel, Dersom du har mer enn 4 - 5 m kabelstrekk (samlet tur-retur) ville jeg ha benyttet 25 kvmm.

 

Forøvrig er det lurt å kontrollere med et shunt-amperemeter hvor mye strøm som belastes fra batteriene ombord i forhold til hva du får ut av 220 volt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...