Jump to content

Bytte båt, til hva. Forslag?


Soningen

Recommended Posts

Har en liten overbygd med påhenger. Ønsker å kvitte meg med denne og tenker meg en bruktbåt som kan passe til 2 voksene, også til bruk vinterstid. Muligheter for overnatting.

 

Tenker meg følgende:

18-22 fot

Selvlensende

Innenbords m. diesel

Ikke hekkaggregat

Overbygd kabin/lugar (ikke presenning)

normal gangfart min. 12 knop

Maks 150'

Er ikke særlig bevandret i båttyper. Vil være svært takknemlig for forslag.

 

Soningen

Redigert av Soningen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Seilbåt vil jeg si. Selv om du mest sannsynlig virker som du er ute etter motorbåt/snekke.

 

Seilbåt gjør opplevelsen på sjøen til noe helt annet. Og helt klart til det bedre. Egenskapene til seilbåter gjør også at du tåler mye mer vær, og er mye mer stabil i grov sjø og vind. For å ikke glemme at du knapt bruker bensin/diesel. Det å forflytte seg på havet, kun ved hjelp av naturkrefter er ganske spesielt. Man blir ganske ydmyk etterhvert av hele opplevelsen , og jo mer man lærer om vær, vind og strømmer desto bedre klarer man å jobbe med det hele. Seilinga blir med erfaringen man lærer mer og mer spesiell. Det er ikke bare å kjøre fra A til Å, navigasjon, og se etter landmerker. Vinden blir din venn, som du underveis samarbeider med alle ombord for optimal framdrift. Man får i min mening en større naturopplevelse, på en utrolig avstressende måte. Litt vanskelig å sette ord på det, men det er det som gjør deg ydmyk, rolig og glad. Ettersom man stadig har progresjon med å lære seiling, så får man også stadig positive opplevsler i form av den framgangen.

 

Seilmiljøet er også litt spesielt, og veldig inkluderende. Medseilere vinker nesten alltid ute på fjorden, og ellers på brygga el. snakkes og diskuteres det alltid. Det er endeløst av temaer, og ellers mange fine røverhistorier. Denne "samhørigheten" syns jeg sier mye om hvor stort seiling blir for en.. Generasjon har heller ingenting å si, som jeg syns er ganske positivt også!

 

Men beste av alt?.. Det er når seilene er heist opp, og at du endelig kan skru av den bråkete motorn... Da blir det helt utrolig deilig å leve :wink:

Link to post
Share on other sites

Hei folkens.

Takker for gode forslag. Er nok noe med motor jeg er ute etter ja. Kan godt være av eldre årgang. Noen av forslagene var på båter som langt overgikk hva jeg hadde tenkt meg å legge i det. Var kanskje litt uklar med prisantydningen. Mente 150 000 kr. Har funnet en selv som er noe i genren jeg tenker meg. Den såkalte Vi Menn båten, Mørebas 7200. Er nok flere varianter skjønner jeg. Har sett en med fast overbygg. Finnes det andre merker med tilsvarende løsninger?

 

Soningen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...