Jump to content

Hvor uansvarlig er jeg egentlig?


Anonym

Recommended Posts

I morgen har jeg tenkt meg på tur.

 

Har papirkart over deler av ruta, men disse er uansett eldgamle..

Så, planen min er å basere meg på PC under hele turen, som eneste navigasjonsmetode.

 

Jeg har forøvrig 2 separate maskiner som kan brukes, begge tilkoblet GPS.

 

Er jeg veldig uansvarlig? eller er det egentlig helt greit?

 

Selv ser jeg på det som helt greit, posisjonen i kartet er nå en ting, kartet i seg selv er jo uansett like riktig som papirkartet..

Link to post
Share on other sites

Sikkert delte meninger om dette. Men Båtmagasinets spørsmål/svar spalte har det siste året et eller to eksempler om avkorting i forsikring med bruk av elektroniske kart som eneste hjelpemiddel i ukjent farvann ved grunnstøting (farten var vel også en del av saken).

Link to post
Share on other sites

Jeg har akkurat gått Bergen-Tønsberg. Brukte PC, og hadde med inverter for å drive denne. Jeg hadde også lånt karter for vestlandet da jeg manglet disse. Gjett om jeg roste meg selv for god planlegging når PC'en plutselig ble svart (p.g.a Inverter som tok kvelden) på vei ut Bømlofjorden :yesnod:

 

Shit can indeed happen.......

Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen....

Link to post
Share on other sites

Sjansen for at begge maskinene skal dø ut er sikkert mindre enn at du skal miste papirkartene på sjøen. Synes ikke det er uforsvarlig i det hele tatt. Skal en ta høyde for at absolutt alt kan gå galt kan en like gjerne holde seg på land, eller i sengen for den saks skyld....

 

Du sier ikke noe om hvor du skal?

Link to post
Share on other sites

Heisann

Selv tok jeg turen fra Haugesund og til Svenskekysten i fjord, med kun PC, som hjelpemiddel. Som deg, hadde jeg to seperate PC'er med meg, med to seperate GPS'er.

Mandag, legger vi ut på ny tur, denne gangen gjennom Limfjorden, for så å gå oppover Svenskekysten. Denne turen går også med to seperate PC'er.

Føler ikke at dette er uansvarlig i det heletatt. I min hjemmehavn, ligger det yrkesbåter, med kun en PC som hjelpemiddel, samt ingen papirkart. Har skjekket litt med disse båtene, vedrørende de påstander som er framsatt om dette er gyldige navigasjons hjelpemiddler. Svaret er helt klart, JA.

Riktignok, bruker disse minst 15" skjermer og som kartpogram, nyttes Telchart. ( noe jeg selv benytter meg av )

Dette er programm, beregnet på yrkesflåten, men de bruker jo stort set de samme kartdata ( C-map )

 

Som tidligere nevnt i tråden, en kan aldri garantere seg 100%, men 98 %, burde jo holde i massevis. Tross alt er det som sitter mellom ørene, som teller... :wink:

Link to post
Share on other sites

Så, planen min er å basere meg på PC under hele turen, som eneste navigasjonsmetode.

Jeg har forøvrig 2 separate maskiner som kan brukes, begge tilkoblet GPS.

Er jeg veldig uansvarlig? eller er det egentlig helt greit?

Kanskje ikke veldig, men like fullt uansvarlig. Dersom strømforsyningen går har du antagelig begrenset tid med batteri. Lynnedslag tar helt sikkert begge maskinene og vel så det. Det er mulig å liste opp mange hendelser hvor elektronikken kan svikte. de elektroniske kartene, dersom de er oppdaterte, er sikkert gode nok. Usikkerheten er all teknologien som skal til for at de elektroniske kartene er leselige.
Link to post
Share on other sites

Selv ser jeg på det som helt greit..........

Som jeg ser det har du både stilt spørsmålet og selv kommet med svaret! Aner jeg et snev av usikkerhet, allikevel? :rolleyes:

 

Jeg går ikke noe sted uten papirkart, selv om jeg for det meste bruker plotteren!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det går sikkert greit. Men er du i nye og/eller ukjente farvann, så tipper jeg at du fra tid til annen kunne ønske deg at skjermen var like stor som papirkarene...

Du har tydelig ikke brukt plotter eller PC med kart. Du kan zoome inn på kartet, så alle detaljer, som skvalpeskjær etc blir rimlig store. Dette er da små prikker i kartet. :smash:

 

Selv bruker jeg som før nevnt, innzoomet plotter + papirkart for oversikt. :cool:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Du har tydelig ikke brukt plotter eller PC med kart.

Klart jeg har. 4 plottere samt PC med kart. Fra 11,4" til 17" WS.

 

Poenget mitt var at papirkartet er godt å ha for bedre oversikt - hvilket du også poengterer. Man kan zoome inn og ut til fingeren blir blå - men det erstatter ikke papirkartet når det gjelder å få en større oversikt. Min mening.

Redigert av Akult (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Selv om pc'ene streiker, papirkartene tar fyr og kompasset havner i sjøen så er det vel ingen krise!? Man kommer seg frem uansett ved å se på merker og kanskje følge andre båter på strekk der man er usikker. I verste fall setter man kona som kikkut i baugen og roer farten litt. :yesnod:

 

Tror ikke jeg rørte hverken kart eller kompass de første 10 årene jeg hadde båt. Det gikk bra det å! :cheers:

Link to post
Share on other sites

Dette er en risiko du må vurdere opp mot det farvannet du har tenkt å frekventere.

 

Hvis du i tillegg medbringer eks.v kone å barn på turen og farvannet i tillegg er ukjent, burde du absolutt medbringe kompass, papirkart ,passer og øvrig utstyr for sikker navigering. Forutsatt du vet hvordan det skal brukes???

 

Det er du som er skipperen og har annsvaret for ditt eget og evnt. andres liv ombord hos deg!

(hva med småbåt?)

 

Uansett hvordan en velger å snu å vri på dette er plotteren kun ett supplement!

 

Det er kun landkrabber som hevder det motsatte! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...