Jump to content

kløner på fjorden


ducky454

Recommended Posts

leste båtlivs leder angående kløner på fjorden, jeg tror at jeg kanskje er en av dem, unskyld meg alle gammle sjøulker, men jeg skulle legge til for og fylle bensin på marinaen innerst i sandefjord i dag og vinden var ikke på min side, jeg endte med og ligge på andre siden pinn mot bryggen en planlagt, heldigvis så var det ikke så mange folk på resturanten på siden der. men temaet mitt her er uansett, det må jo vere noen flere her som er ferske med båt en meg, og ja jeg tar hensyn både til hekkbølger og ankringsplasser når jeg legger til, prøver det jeg kan for og vere hyggelig og påpassende når jeg legger til i uthavner.

hva jeg prøver og si her er at ikke alle ferskinger på sjøen er av den kverulante typen, men det er som sagt bare en måte og lære på. og det er og prøve og feile :)

 

fortstt god sommer til alle og ver overberende med oss ferskinger :sailing:

Link to post
Share on other sites

Velkomen til baatplassen.

Prøve og feile er vel den eneste måten å lære på. Det å beregne vind/avdrift ved tillegging kommer med erfaring.

Garantert ingen her på baaatplassen som ikke har feilberegnet dette en eller flere ganger opp gjenom årene.

 

Helt riktig som du skriver at alle ferskinger ikke er Kverulerende R...høl med for mye penger.

Men dessverre så er endel av disse så fremtredende, at det er dem det blir fokusert på.

 

Ha en fin båtsommer

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jo, da. Det er flere kløner her. Første sesong med båt, og det er mye som skal læres. Spesielt når det gjelder beregning av vind og avdrift.

 

Min erfaring er at hvis jeg som grønn kløne tar hensyn til meg selv, og er bevisst mine begrensninger går det som regel bra. Likevel så vel det vel mest ut som jeg prøvde å voldta en Skipsplast da jeg la til en dag her, men det gikk bra det også!!

Link to post
Share on other sites

Jeg er nybegynner på snart 10'de året nå :blush:

 

Men trøst deg, det blir litt bedre etter hvert, men utlært tror jeg ingen kan si at de er, og så er det slik at etter som man mestrer det enkle, søker man større utfordringer etterhvert, slik at det alltid er noe nytt bryne seg på (er ikke det litt av sjarmen det da ?) :

:cool:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Alle kløner litt innimellom, selv om man har kjørt båt siden man gikk med bleier. Det viktigste tror jeg er å vite at man er fersk, slik at man er forsiktig og tar hensyn. Alt for mange kjøper store og/eller raske båter de ikke kan håndtere. MEN! Det er viktig å ikke være FOR forsiktig. Man trenger styrefart i vind og strøm, og da må man bruke litt motorkraft!

Pappa, jeg vil sove i båten!

Link to post
Share on other sites

leste båtlivs leder angående kløner på fjorden

Det var ingen pen karakteristikk. Har ikke lest artikkelen men ...

hva jeg prøver og si her er at ikke alle ferskinger på sjøen er av den kverulante typen

Selvsagt ikke, og jeg håper ikke det er slik det framstilles i artikkelen. I såfall er det skikkelig skivebom.

, men det er som sagt bare en måte og lære på. og det er og prøve og feile :)

Helt enig, og det som gjør båtlivet spennende er at man aldri blir helt utlært. Det er alltid nye ting å lære. Men ikke vær redd for å spørre andre om om hjelp, hvis du har en vrien tillegging foran deg. Det er mye bedre enn å dunke inn i en annen båt, og få en gretten båteier på nakken:wink:

fortstt god sommer til alle og ver overberende med oss ferskinger :sailing:

God sommer, lykke til med læringen og husk at vi andre er der for å hjelpe deg hvis det trengs.

:sailing:

Link to post
Share on other sites

God sommer alle sammen

Endelig er det ferie og nye opplevelser på fjorden kommer. Som det sto tidliger er det viktigste å tørre å spørre om hjelp, og om det går litt galt, så ta det med ett smil :smiley: men det kan jo være en fordel å sette seg inn i noen praktiske ting før man legge ut på tur. En liten historie fra i fjor sommer.

Jeg med familien og mange andre lå å sløvet på svaberget helt ute i havgapet, ble oppmerksom på hoiing og skriking, kikket opp å så en helt strøken, eldre Selco. Mannen stod ved spakene og kommanderte kona til å ta imot. De var vel rundt 40 m fra svaberget. Kona opp på det lille dekk og tok imot etter beste evne, men båten smalt i fjellet. Hun hoppet i land men glemte å ta med seg tauet, mannen ble enda mer sinna, og kastet tauet men rakk ikke land, da kona skulle prøve å ta det skled hun selvfølgelig på det glatte fjellet å ramlet i vannet. Men tauet fikk hun tak i. Fikk så ordre om å dra båt inntil, med følge av ett nytt dunk i fjellet. Da fortet mannen seg og slapp en 2 kg paraplydregg ned bak hekken på båten før han rimlig rød i panna hoppet i land og strakte ett 25m langt tau over svaberget som han festet i beinet.

Båten ble liggende å dunke mot fjellet og da ville han prøve på nytt. Kveilet opp fortøyning og hoppet ombord men fikk ikke startet. Det var godt med strøm og han drev raskt utover. Da heiv jeg meg i vannet og svømte ut til ham. Han var så fortvilet at han bare satt der å så "tomt" utover åpent hav som han hadde kursen. Jeg tok ham greit igjen og kom meg ombord.

Hele feilen var at han hadde nappet ut bensinslangen å glemt å koble den til igjen. Jeg spurte om jeg skulle legge til for ham og det ville han gjerne. Jeg kjørte mot fjellet og ba han hive dreggen 4-5meter før vi kom til land, han heiv ut, og dregg og tau gikk i vannet, alt tauet, for enden var ikke festet og dette var ikke mer enn 10m langt.

Jeg tilbød ham å legge seg inntil snekka mi, men nå var det vist nok. Han ropte på kona som hoppet ombord og avgårde forsvant de. Har ikke sett noen til dem senere heller. Kanskje de solgte båten?

 

Gismo

Redigert av Gismo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ny båt, ny kjøreteknikk, alle er ferske med ny båt...Bare ta alt med et :smiley: så går det så fint...Og inrøm feilene dine...da kan du være så fersk du bare vil!

Støtter den! Ikke alltid så greit, selvom man i utgangspunktet er vant med båt. Jeg har to båter nå; en Viksund Goldfish 31 som jeg har hatt et par år, og en Draco 2000DC som jeg har hatt siden mai. Viksunden kan jeg stort sett lirke inn hvor jeg vil. Får også til å bakke inn i trang bås, hvis ikke forholdene er helt ekstreme. En 7 tonns Viksund med dobbelt rigg og fast aksling tar det litt tid og tålmodighet å få "feelingen" med.

 

Da skulle man kanskje tro at det å gå fra Viksunden til en 20 fots daycruiser med drev ikke fører til de helt store utfordringene. Men dengang ei... Føler meg som en skikkelig idiot i Dracoen til tider. Gir fort for lite/mye gass ved tillegging, klarer ikke å beregne riktig for vind-/størm fordi båten er uvant lett etc. I det hele tatt har jeg ikke noe særlig feeling ennå, selvom jeg er vant med større båt. Men det kommer vel med litt øvelse.

 

Edit; skriveleif

Redigert av FredrikW (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...