Jump to content

Må jeg gi opp starteren?


R.Pedersen

Recommended Posts

Hei

Etter først å ha plukket ut den gamle starteren fra båten og kjøpt identisk brukt fungerende starter, fikk jeg min første overraskelse. Den passet ikke! Tannkransen nådde ikke frem. Vet ikke hvordan dette har skjedd, men skjønner ikke helt hvordan selgeren kunne påstå at han hadde kjørt motoren, men hadde problem med starteren.

 

Nå har jeg fått tak i en Bosch 12 volt. Den ser ut til å passe. Har renset den etter alle kunstens regler. Børster og alt virker ok.

Men når jeg tester den med batteri viser det seg at det er kortslutning. Innslagsreleet slår inn, men tannkransen går ikke rundt. Det sitter ikke fast, det nytter ikke å slå på den. :headbang:

 

Har noen vært borti samme problemet?

Eller er det noen som har en rimelig starter til salgs? Kan gjerne bytte med starteren som ikke passer.

 

Motoren som sitter i båten er en Mercedes 180 61/62 modell Diesel. Også kalt OMC636 eller VP MD4

 

Orginalnummer som jeg har fått oppgitt fra Bosch (som skal være preget inn på starteren)

Bosch 0001354095 eller 0001366025

 

Håper på tips og råd

Link to post
Share on other sites

Har du prøvd å kortslutte den med et skrujern mellom de to kraftige polene på innslaget? Hvis den går rundt da så er det relekontaktene i innslaget som er synderen. Innslaget består jo av to funksjoner, den ene er å dra tannhjulet frem til inngrep og det andre å sørge for elektrisk kontakt mellom disse to punktene. Hvis ikke dette hjelper, så er det nok best å oppsøke et bilelektrisk verksted som kan teste og feilsøke...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det står og "hakker".

Da kan den være i orden. Om du under testen har tynne ledninger eller dårlig kontakt med batteriet kan det gjøre at den hakker. Når den starter trekker den MYE strøm og det kan være du da mister så mye spenning at den stopper igjen...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Jeg vil først benytte anledningen til å takke for et fint forum.

 

Når det gjelder den starteren du har fått tak i så regner jeg med at den kommer i fra en bilmotor, hvis så er så må du være klar over at den starteren antageligvis har gjort mange flere starter enn den gamle du tok ut av båten din. Jeg sikk i fjor problemer ned starteren min på Bukh'en fikk tak i en gammel bilstarter som jeg byttet over rele'et fra.

 

Det virket hele forrige sesong, men når våren kom og motoren skulle startes lille ikke bendiksdrevet gå helt inn i svinghjulet.

Tok den da opp igjen og smurte den, monterte men ingen bedring.

Endte til sist opp med å ringe mekonomen for bestilling av ny starter.

Etter at denne ble montert så har motoren tent på første slag hver eneste gang.

 

Jeg fant fort ut at den komponenten gadd jeg ikke å tulle med mere.

 

 

Tille

Link to post
Share on other sites

Hei igjen :smiley:

 

Takk for alle gode råd!

Og takk for all god informasjon her på Båtplassen. Hadde det ikke vært for det så hadde jeg aldri hørt om Fredrikstad Vikleverksted.

Som dere skjønner så var det flere problemer ute og gikk. Det første ser jo ut til å være at den starteren som sto i, ikke kunne være riktig. Og så var det nummeret jeg hadde fått oppgitt, som skulle passe motoren min. Ingen av de jeghadde ringt tidligere kunne hjelpe meg med det.

 

Men det var før jeg ringte Fredrikstad. Stresset og mye å gjøre hadde de, men tok seg allikevel tid til å undersøke for meg. Å joda, starteren jeg senere hadde fått, tilsvarte samme nummer, bare eldre modell. Og det var bare å sende den avgårde med Norgespost så skulle han se på den, å ringe tilbake. Det ville ikke ta lang tid og det var veldig mye man kunne gjøre for 1000 1500 kroner.

 

Nå vet jeg jo ikke hvordan det går, men servicen reddet dagen min.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...