Jump to content

Simringer i pakkboks - hvilken vei?


bjoris

Recommended Posts

Da er båten på land og synderen funnet. (det kom noe sjøvann via pakkboksen). Det var ikke kritisk, men greasen forsvant relativt raskt uten at det kom noe grease via akslingen så dermed var det ikke så overraskende å se at bakre simring i pakkboksen var gåen...

 

Det er nok flere årsaker til at dette har skjedd på den relativt nye båten, men slangen gikk tett uten at jeg oppdaget dette, i tillegg hadde jeg ute akslingen og kappet denne så simringen fikk muligens banesåret når vi dyttet akslingen inn igjen (nei, vi tok dessverre ikke pakkboksen av, men innser at vi skulle ha gjort det)... Lærer etter hvert

 

Den fremre ser ok ut, men vi bytter selvsagt begge når vi har det løs.

 

Spørsmålet er hvilken vei disse simringene skal stå, tetningssiden på simringen står logisk nok frem mot gearet i fremkant. Bak står det dog med tetningen mot greasen, kanskje logisk nok det også, men da vil jo fjøren stå i sjøvann og fort bli ødelagt. For ordensskyld, med "tetningssiden" mener jeg motsatt side av der fjøren står...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Fjæren skal vel stå mot den siden det er trykk og fare for lekkasje fra, så sånn sett høres dette helt rett ut. Husk bare på å få med rustfrie fjærer, særlig til den bakerste. Disse leveres ofte i løs vekt slik at du må skifte selv. Den fjæren som står på er skjelden rustfri.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dette har vært diskutert tidligere. Kanskje en telefon til Sleipner er det eneste riktige da meningene er mange...

 

Min mening: Begge skal tette mot sjøvannet, altså fjærsiden mot sjøvannet (og fjæren SKAL vare rustfri/syrefast). Hovedhensikten med pakkboksen er å hindre sjøvannet å komme inn i båten og dermen oppnås en dobbelt sikkerhet om begge står samme veien. En annen ting som taler i samme retning er at om en presser i for mye grease slipper det ut bakover og gjør ingen skade. Settes simmerringene med fjærsiden mot hverandre vil den ene sprenges om greasetrykket blir for høyt.

 

Smøring av simmerringpakkbokser er ganske så minimal, 1/4-1/2 tørn på fettkoppen en gang eller to i sesongen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke nødvendig å ta en telefon til Sleipner. SveinHa har rett. Simmerringer skal monteres slik at fjæren står mot trykket. En væske kan strømme forholdsvis fritt gjennom kileformen som leppe og aksel danner mellom seg, men ikke motsatt vei. Jo større trykk, jo større press mellom ring og aksel. Fjærens oppgave er bare å holde leppen inntil akselen. Det er trykkforskjellen mellom mediene på de to sidene av leppen som skaper press, og klemmer leppen mot akselen.

Link to post
Share on other sites

Ok, det ville jo også vært rart om de stod feil i utg.pkt. Jeg har kjøpt nye simringer/segerringer fra Bosvik så jeg kan ikke tro noe annet enn at de er rustfrie? Dette går vel ann å sjekke med en magnet har jeg hørt??? To stk segerringer (som var helt unødvendige å kjøpe samt to simringer kom på kr. 378,- så hvis det ikke er rustfritt da....)...

 

Takk for god informasjon

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...