Jump to content

Tømme septiken, hvordan skal slange og pumpe være koplet ?


Haba

Recommended Posts

:headbang::headbang:

Hei.

Har problem med å få tømt septikktanken. Min NB750 ble kjøpt brukt og jeg har etterhvert fått en mistanke om at septikkslanger og tømmepumpa er montert feil. Skiftet nylig tømmepumpa (manuell) da jeg trodde problemet lå der, men nei. Har som regel klart å få tømt tanken, men sist nå jeg var ute fikk jeg store problemer med å bli kvitt skitten.

Avløpet er montert slik: fra utløpet av septikktanken går slangen opp i en høy svanehals før den går noe ned og inn i pumpa som er montert på akterspeilet. Fra pumpa går slangen videre nokså vannrett til utløpsventilen.

Synes dette virker som noen har montert slangene motsatt av det som jeg tror må være riktig: Altså fra sept.tanken tilnærmet vannrett til pumpa og fra pumpa i stor svanehals til utløpsventilen. Jeg antar at problemet må skyldes at på grunn av den store svanhalsen som nå går fra tanken til pumpa får jeg mye luft og ikke nok sug for å få skitten over i pumpa.

 

Trenger råd ! :flag:

 

hilsen

Haba

Link to post
Share on other sites

Har nesten samme dritthus opplegget som deg med den forskjellen at pumpa siiter på toppen av svanehalsen. Ut fra tanken i akterkant så opp til pumpa-fra pumpa går slangen nedover igjen og så rett overbord. Innløpet på pumpa sitter litt lavere enn toppen av tanken og toppen av pumpa er ørlite høyere enn toppen av tanken.

Etter som tanken fylles fylles også stigerøret til pumpa og når nivået hat steget opp til pumpa er det på tide å tømme den. Men det er ikke no problem å få sug selv med kun et par kaffikopper på tanken heller,det tar bare litt tid før det kommer. Aldri noe problemer med opplegget ombord som er orginal opplegget fra Skilsø anno 1986.

Link to post
Share on other sites

:crazy:

Takk Thor.

Jeg har helst lyst å bli kvitt all dritten før jeg kommer til lands, kanskje blir jeg liggende en tid og da er god lagerplass bra å ha i septiktanken. Jeg må prøve å få gjort noe med dette for selv om det er gode slanger blir det en odør som ikke er så behagelig, jo mer i tanken dess verre.

 

Flere som har meninger om dritt og måter å bli kvitt den ?

 

hilsen

Haba :puke:

Link to post
Share on other sites

Har litt dårlig erfaring med dritthustanken og manuell pumpe. Stod en manuell pumpe i en Saga 25T vi hadde,og etter noen år svettet den litt . Mildt sagt lukta det dritt lang vei ved tømming. Urk så Ørnhild,og da ble det elektrisk pumpe istedet. Det er det på Skilsøen også.

Link to post
Share on other sites

kjenner ikke de forskjellige løsningene så godt men på baylineren går slangen korteste vei fra bunnen av tanken opp til pumpa på toppen uten svanehals eller noe - ut av pumpa til skroggjennomføringen er det en svanehals.

 

svanehals er det også fra toalettet (manuel pump-pump) til septiken - den går da inn i bunnen på tanken.

Link to post
Share on other sites

Svanehalsen bør helt klart sitte ETTER pumpa. Om du trenger den i det hele tatt kommer an på høydeforskjellen mellom tank og vannlinja (også hvis båten heller) Hvis bunn av tanken er lavere enn vannlinja bør du ha en svanehals, eventuelt stenge skrogjennomføringen etter hver tømming.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...