Jump to content

Knukket tenningsnøkkel


Xtian

Recommended Posts

Hei, klarte å knekke tenningsnøkkelen inne i tenningslåsen. Finnes det noen lur måte å få ut få ut den delen av nøkkelen som ble sittende i låsen slik at vi kan bruke reservenøkkelen i steden, eller er ny tenningslås eneste løsningen?

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Det er bare å gå på med tynne nåler og godt mot og pirke ut nøkkelstubben. Kan du få fjernet noen deksler rundt, eller demontert låsen, kan du kanskje komme til fra side eller bak også. Har gjort dette med hell på bil. Men vær forsiktig, låsen min ble litt slakk etter litt for harhendt behandling, men hvis man lirker litt med nøkkelen, så funker den da :wink:

 

Mvh Emil

Redigert av emilskj (see edit history)

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket undersiden av låsen ?

 

Er kansje et hull her/nøkkelprofilen går helt igjennom sylinderen. Da er det bare noe som passer og dytte opp.....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

I de fleste tilfeller er det som bmo skriver et hull på undersiden for å dytte ut

nøkkelbiten, hullet trenger ikke være større enn at en stoppenål går inn. Du sier ikke

noe om type tenningslås , så det er mulig du må demontere noe på låsen for å komme til.

Hvis det er umulig å få ut biten ,så trøst deg med at dette er et av de "billigste" havarier

du garantert vil komme ut for i løpet av et forhåpentligvis laaaangt båtliv. :cheers:

Link to post
Share on other sites

så trøst deg med at dette er et av de "billigste" havarier

du garantert vil komme ut for i løpet av et forhåpentligvis laaaangt båtliv. :cheers:

 

:yesnod::yesnod::yesnod:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Med en knekket tenningsnøkkel ville jeg forsøkt å sette bitene sammen med lynlim, for deretter å forsøke å dra nøkkelen ut når limet har herdet.

Tricket med lynlim fungerte glimrende det, tusen takk. :yesnod: Enig i at man bør være forsiktig så man ikke limer igjen hele låsen, og brukte kun en liiiten dråpe.

 

[...]

Hvis det er umulig å få ut biten ,så trøst deg med at dette er et av de "billigste" havarier

du garantert vil komme ut for i løpet av et forhåpentligvis laaaangt båtliv. :cheers:

Røk fokkefallet for tre uker siden, og de hakkene som finnes fra før i baugen (ikke mine alle sammen :rolleyes: ) får nok selskap av flere tenker jeg. Nytt fall gikk greit å tre i grunnet et annet tips jeg fant her forresten. :wink:

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...