Jump to content

Sabb G 10hk går bare på ca halv gass


tomazooo

Recommended Posts

Noen som kan hjelpe meg?

 

kjøpte en plastbåt med en sabb G 10hk for en uke siden.

 

Den må ha startsigaretter for å starte og starter da bare på halv gass.

 

Hvis jeg under kjøring gir mere enn halv gass så kommer det bare svart eksos ut. den gir ikke mere turtall men bare virker som den slår litt tyngre. Opp til halv gass virker den som om den går som den skal.

 

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

er det vribar propell på den?

feilen kan være feiljustering av maks vridning på propellen.

dette kan justeres.

at den trenger startsigaretter kan tyde på problemer med innsprøytning - sjekket filtret?

eller dårlig kompresjon.

skal normalt startes på full gass men en "sunn" motor starter like bra på tomgang om sommeren.

Link to post
Share on other sites

Som sagt over, kan være at den drar på seg for mye vinger. Og det kan være pga at noe i propellanlegget har forskjøvet seg - eller at seve motoren har forskjøvet seg på fundamentet.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

akslen skal være sikret i kuplingen med en gjennomgående splint som er splittet i ene siden slik at den ikke skal kunne gli.

 

har du mulighet til å finne "nøytralpunket" det båtn står helt stille?

normalt skal da hendlen for vridningen stå 90° på akslen.

 

hvis du starter i fri og øker gass og vridning gradvis til båten når sin høyeste fart uten at du får sort eksos er du nær målet.

 

du kan laste ned manualen et sted på denne siten.

noen som vet hvor?

der står fremgangsmåten nøye beskrevet.

 

 

[uPDATE]

manualen finnes ikke i dokumentarkivet her men du kan laste den ned her: litt eldre versjon men det skulle ikke spille noen rolle:

http://www.museumsnett.no/hfs/verft/motormuseum/SABBTYPEG/

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På stb. side er der en anslagsskrue for propellstigningen. Justere denne slik at du kan kjøre med full gass uten at der kommer sot i eksosen. Gå ned på tomgang og koble ut før du skrur litt ad gangen og prøve deg frem. Ved full belastning lar skruen seg vanskelig "rikke"

 

Dersom du må bruke startsigarett sommerstid kan det tyde på dårlig komp, utette ventiler, dårlig dyse osv. Prøv med noen støt olje i senterrøret i oljekoppen og full gass.

Link to post
Share on other sites

Det einaste filteret som er på heile motoren er vel igrunn dieselfilteret. Startsigarettar til start er heilt normalt. Visst du går til din lokale sabbforhandlar får du ein glødeplugg du kan bruke istaden for til 300,-.

 

Nyaste manualen finn du her: http://www.sabb.no/CDA/ZonePg.aspx?parentzone=4&zone=19

 

Det du kan bruke istaden for startsigarettar/glødepluggar er 2-3 pump frå ei lita oljekanne i samme holet som du har startsigaretten/glødepluggen.

Link to post
Share on other sites

På stb. side er der en anslagsskrue for propellstigningen. Justere denne slik at du kan kjøre med full gass uten at der kommer sot i eksosen. Gå ned på tomgang og koble ut før du skrur litt ad gangen og prøve deg frem. Ved full belastning lar skruen seg vanskelig "rikke"

 

Dersom du må bruke startsigarett sommerstid kan det tyde på dårlig komp, utette ventiler, dårlig dyse osv. Prøv med noen støt olje i senterrøret i oljekoppen og full gass.

Tillegg til tipsene fra TMe.

Dersom du ikke har hørt en Sabb gå med riktig turtall, kan det være vanskelig å bedømme når turtallet er riktig. De flest vil da gå med et mye for lavt turtall. Prøv å få låne en måler for å sjekke turtallet på full fart. Du må ha en medhjelper til dette. Biltema seller slike målere, det kan være nyttig å ha.

 

Vanligvis vil ikke motoren starte uten olje i oljekoppen, la oljen renne ned før du starter. Prøver du å starte for tidlig og den ikke starter, må du ha mer olje i oljekoppen og vente litt lenger før startforsøk.

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Takk for alle svar. Rettet litt på propellstigningen og den går mye renere, med riktig eksos.

 

Når det gjelder gassen trekker den ikke noe særlig bedre fra halv gass til full gass.

 

Kontrollerte dysen, og den har en fin dusj på full gass. tror den kanskje får for mye diesel. Tenkte å ta en kompresjonstest på den. noen som vet hva trykket skal være?

Link to post
Share on other sites

Takk for alle svar. Rettet litt på propellstigningen og den går mye renere, med riktig eksos.

 

Når det gjelder gassen trekker den ikke noe særlig bedre fra halv gass til full gass.

 

Kontrollerte dysen, og den har en fin dusj på full gass. tror den kanskje får for mye diesel. Tenkte å ta en kompresjonstest på den. noen som vet hva trykket skal være?

Det er bra at den ikke ryker mer. Når det gjelder at den ikke trekker mer på full gass enn halv gass, hvordan måler du det? Er det farten som ikke øker? Er spent på hvilket turtall du kjører på. For å få full fart er det en forutsetning at turtallet er riktig.

 

Ved kontroll av dysen, var denne tett og ikke dryppet? I tilfelle den drypper etter "dusjen" kan det gi utslag i dårlig start.

 

Hvordan er starten nå, gikk det bedre med olje i oljekoppen før start?

 

Før du tar kompresjonstest bør du kontrollere åpningen på ventilene. Spør Sabb motor hva som er normal kompresjon på kald og varm motor. Ellers så står det jo mye i bruksanvisningen som du har fått link til i innlegg #10.

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder at den ikke trekker mer på full gass enn halv gass, hvordan måler du det? Er det farten som ikke øker? Er spent på hvilket turtall du kjører på. For å få full fart er det en forutsetning at turtallet er riktig.

Og å drive en slik båt i moderat fart krever ikke mye , når man kommer opp mot skrogfarten så øker motstanden drastisk. Ikke sikkert farten hadde blitt noe særlig høyere om det var dobbelt så stor motor ombord.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Kontrollerte dysen, og den har en fin dusj på full gass.

Det gjorde jeg også da jeg hadde en 2H, og det så helt fint ut etter mitt øye. Men da jeg leverte dem inn sammen med pumpa for sjekk viste det seg at åpningstrykket var helt feil, samt at noen hadde satt in feil dyser en gang i tiden! Endte opp med nye dyser samt full overhaling av pumpa...

 

Ble kvitt problemene, som hos meg bestod av at motoren ikke ville gå over ca halv gass. Men ellers så var regulatoren mye lik din, at man ikke merket veldig stor forskjell mellom hav og full arm på regulatoren. En liten økning i turtall riktignok, men ikke slik at halv arm på regulatoren er lik halvt turtall. Tror rett og slett at det skal være slik...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...