Jump to content

Meninger om Fairline 37?


Furuno

Recommended Posts

Personlig er det en grunn til at jeg ikke ville vurdert denne båten - det er motorene. Antar det sitter KAMD42 motorer i den, som jo i seg selv kan være en risiko. Men selv om disse er modifisert er 2X230 hk alt for lite til en båt av denne størrelse.

 

Toppfart på 23 knop tilsier at du må presse motorene kraftig for å få båten opp i hastighet, så med mindre du er fornøyd med å tøffe rundt i 10-12 knop, ville jeg heller sett på båt med større motorer.

 

Merker det med min egen båt som veier omtrent tilsvarende og har 2X 318hk. Båten akselererer veldig bra og motorene jobber uanstrengt over hele registeret.

 

Utover det er det en flott båt, men personlig ville jeg valgt en utgave med baugpropell, skikkelige davitter (ikke snap) og gjerne en generator. Ellers er det vel ingen tvil om at Fairline er kvalitet.

Link to post
Share on other sites

2X230 hk alt for lite til en båt av denne størrelse

:yesnod: Denne installasjonen gir kort og godt ingen mening. Det er for lite hk og for lite dreiemoment. Skroget har potensialet for 30+ og de påståtte 23 på max er antakelig vel optimistisk. "Riktig" VP-installasjon i denne båten er 2 X TAMD 63 L; med P-versjonen på 370 hk blir den en racer.

 

Båten er det ingenting å si på, pen båt med fine linjer og kvaliteten er selvsagt udiskutabel, men det var motorene da. Styr unna. Eller få prisen et godt stykke nedover slik at der er litt å gå på om et år eller to når du setter inn større maskiner.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Gikk båten litt etter i sømmene, rent teoretisk da... med de to motorene gir denne en toppfart på 23,2 knop, den slurper da i seg 27 us gallon i timen.. som vel er nærmere 100 liter...

 

MAX PERFORMANCE

Available Power: 446.2 SAE hp ( 332.7 kW) @ 3900 RPM

Max Speed: 23.2 kts

Fuel: 27 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 308 SAE hp ( 229.7 kW) @ 3400 RPM

Cruising Speed: 19.3 kts

Fuel: 18 US Gall/Hr (typical)

 

Om den hadde vært litt kraftigere motorisert.... og gjorde 23 i marsj fart.. krever da 330 gamp pr. maskin.....

 

MAX PERFORMANCE

Available Power: 640.2 SAE hp ( 477.4 kW) @ 3900 RPM

Max Speed: 27.8 kts

Fuel: 39 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 442 SAE hp ( 329.6 kW) @ 3400 RPM

Cruising Speed: 23.1 kts

Fuel: 26 US Gall/Hr (typical)

 

 

Men jeg er ikke like negativ som mine venner her... du kan fint marsje med denne båten rett under 20 knop med et akseptabelt turtall og forbruk.... eneste ankepunket er vel om det er 42 maskin og ikke 43 i denne båten...

 

Jeg hadde nok kikket nærmere på denne om jeg var deg.... prisen er vel krafitg, men Lagunen båt er vel kun en formidler (Hallik)... gi dem et bud..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Men jeg er ikke like negativ som mine venner her... du kan fint marsje med denne båten rett under 20 knop med et akseptabelt turtall og forbruk.... eneste ankepunket er vel om det er 42 maskin og ikke 43 i denne båten...

Vil sterkt anbefale Furuno å ta en prøvetur for å sjekke hvordan båten eventuelt greier seg på cruising speed rett under 20. Jeg er temmelig sikker på at den da ligger ubehagelig nær max rpm og grøvler hekken ned i sjøen med påfølgende høyt forbruk. Har selv hatt undermotorisert Fairline av generasjonen før denne og kan skrive under på at oppgitt marsjfart var både estetisk og økonomisk stygt. 37 Phantom er etter det jeg vet ikke et "nytt" skrog men en modifisert utgave av forrige generasjon. Som alle A-klasse båter går den med høy baugføring og med for lite maskinkraft blir dette i tillegg forsterket. Jeg endte opp med å cruise på 10 knop med en maskin mesteparten av tida, det er selvfølgelig et alternativ.

 

Forøvrig er kvaliteten og sjøegenskapene i velkjent Fairlinestil. Synd at første eieren sparte penger på motorene.

 

Når det gjelder VP, hva er forskjellen på 42 og 43 maskinene og hvorfor skulle den ene være et bedre valg enn den andre?

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Hvis det er KAD 42 A eller B versonen i denne båten så kan det være litt problemer med olje undekjølings dyser,går tette og motoren kan skjære seg.Er det "P"versonen så er det ingen problem,meget bra motor.

Mange av disse båtene på den størrelsen blir levert med KAD 42/43 uten at den er under motorisert.

Meget flott båt av høyeste kvalitet.Om prisen er riktig får du avgjøre selv

Redigert av joda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som alle A-klasse båter går den med høy baugføring og med for lite maskinkraft blir dette i tillegg forsterket

Den er jo ganske bred i forhold til skroglengden, så med korrekt motorisering vil den vel ha relativt lav nesefaktor, ikke?

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Den er jo ganske bred i forhold til skroglengden, så med korrekt motorisering vil den vel ha relativt lav nesefaktor, ikke?

Med de motorene som står i vil ikke denne bli en medlem av hekkbølgeklubben ????????????

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Den er jo ganske bred i forhold til skroglengden, så med korrekt motorisering vil den vel ha relativt lav nesefaktor, ikke?

A-klasse "rir" sjøen og ligger alltid med en viss nesefaktor, for lite maskinkraft forsterker dette fordi båten ikke kommer så langt opp i plan som de er konstruert for.

B-klasse, som f.eks de fleste norskproduserte båter ligger helt oppe i plan med de fordeler og ulemper det medfører. Rent estetisk går en B-båt mye "penere" i sjøen, men når the going get's tough er det A-klasse som gjelder.

Princess, Fairline og de fleste andre engelskproduserte båter er A-klasse. Det er en selvfølgelig konsekvens av gudegitt kyststripe, det finnes ikke innaskjærs farvann, bortsett fra kanalene da.

I våre farvann kan vi bruke en mannsalder i båt uten å nærme oss åpent hav.

 

Kan ikke huske å ha sett en engelsk båt med noe annet enn relativt høy nesefaktor.

Her grøvler de rett forbi brovingen, les terassen, og vi plukker ut engelske luksusbåter på mange mils avstand hele året.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke uenig, men tenkte kanske muligens mer relativt. F. eks. er detikke mye som overgår Princess 38 iå sette nesen i sky. Min tanke var at lengde/bredde forholdet for F 37 P er slik atden har rikelig

bæring i hekken (som også min F 36 T har det) slik at den med god kraft legger seg flatere når den er ordentlig i plan.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Dette er jo rene kunnskapsdatabasen:-) Drar å ser på båten til uken, med alle ytringer og fakta i bakhodet:-) Båten skal visstnok være en A-klasse, marsjer med rundt 18-mil ved 3500 omdr. Flapsen skal visst trykken nesen bra mye ned. Blir spennende å teste den

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er greit at en belyser de fallgruber en kan støte på om en velger en 42 motor, det er heller ikke som har vært like lenge på forumet og som husker hva som har vært debattert tidligere..

 

Nå er nok ikke havari av 42 motorer noe engangstilfelle om en leser litt på amerkianske sider som boatdiesel.com eller andre..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Synes igrunnen at Ingar har dratt frem tråden om 42-havari vel mange ganger. Dette var et engangstilfelle, og er bare med å underbygger noen myter om 42-motoren. 42-motoren har hatt en kontinuerlig oppgradering, og P versjonen er en meget god motor.

Det hjelper jo ikke noe om man ikke har denne P versjonen. Og når det først er denne som er bra så må man passe på at man får siste versjon av motorene.
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Omtalte problem gjelder heller ikke bare KAD42, men hele 3x/4x serien.

Det er kun KAD44 hvor alle motorer er blitt levert med forbedret oljedistribusjon.

Se denne postingen fra ajokl.

Ingar: I tråden du henviser til skriver du i en posting at alle 4x-motorer ble oppgradert ifm. lansering av KAD44 i 1997. Det vil vel si at post-1997-AD41/KAD43/KAD44 er OK, eller? (sikkert også KAD300).
Link to post
Share on other sites

Båtkjøpet er av forskjellige årsaker satt på vent. Båten virket å være veldig godt vedlikeholdt. Mye utstyr ombord. Ble litt overasket over at den marsjet med 18-19 mil ved 3200 omdr. Gikk mye finere i sjøen enn jeg hadde fryktet på forhånd, lå veldig fint i plan. Diskuterte motor med eier, og han innrømte at de gjerne kunne vært større. Han hadde av denne grunn gitt de varsom behandling mht bruk og vedlikehold/service. Ordner ting seg er det ikke usannsynling at jeg slår til på denne dersom ikke den selges i mellomtiden.

Link to post
Share on other sites

Lykke til med evt båtkjøp, og jeg kan som eier av en 37 phantom fra 96 absolutt anbefale båttypen. Men som de fleste anmerker så har denne motorer som er i minste laget. Vil tro at du vil bli bedre fornøyd med TAMD63L (318hk) som jeg har eller større. Jeg har ca 25kn ved 2400 RPM og en toppfart på over 30kn (max 2800). Ved 2400/2500 RPM bruker den under 3 liter pr NM. Er det ellers noe du lurer på så er det bare å ta kontakt.

 

MVH

 

Kito

Link to post
Share on other sites

Ser at A- og B-klassebåter er et begrep som brukes her. Kan noen gi en enkel definisjon på disse typene? Ser ikke ut til å ha noe med alder å gjøre, mer ulik designfilosofi?

 

Noe annet jeg lurer på også: Ser at flybridge ofte omtales som CBC-dekk. Undrer fælt på hva forkortelsen står for. Har tenkt på følgende: Command Bridge and Cognac, evt .... and Cigar eller kanskje Cognac, Bordeaux, Cigar?

 

Ovenstående må ikke oppfattes som annet enn ren misunnelse, drømmer om en F36T selv jeg...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...