Kjetil_t Startet 1.Juli.2006 Del på Facebook Startet 1.Juli.2006 Jeg er (veldig) nybakt (2 dager) eier av en Furuholmen med en AQ 130 (B20) hvor jeg tror jeg har problemer med kjøling. Etter nærmere inspeksjon og tips fra kjente kan det se ut til at det ikke sitter oljekjøler på den - skal etter sigende sitte mellom blokka og oljefilteret. Har den så stor effekt som det sies? Er den strengt tatt nødvendig? Jeg kommer fra snekke med en FM 12-16 og er ikke vant med såpass komplekse motorer i båt. Hvis dette høres dumt ut - bær over med meg..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marna Svart 1.Juli.2006 Del på Facebook Svart 1.Juli.2006 Tro meg, B-20 er ikke mer kompleks enn din gamle FM. Har du drev eller aksel? mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil_t Svart 1.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2006 Jeg har aksel Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marna Svart 1.Juli.2006 Del på Facebook Svart 1.Juli.2006 (redigert) OK. Da har du ingen AQ motor, men en BB et eller annet, sannsynligvis en BB 115. Disse motorer hadde rundt 95 HK. Er båten din rundt 28 fot, er det godt å ha litt ekstra. Manglende oljekjøler har nok ikke så mye å si på motortempen, selv om den er kjekk å ha selvsagt. Dårlig kjøling kan skyldes mange ting: Tett\dårlig vanninntak, dårlig impellerpumpe, tett manifold, tette kjølekanaler. Det er bare å begynne forfra :-) Siden motoren ikke har oljekjøler kan dette bety at den er fjernet av en eller annen grunn, eller at det ikke er en original BB motor du har, høyst sannsynlig er det ikke det. Som regel tar man en bilmotor fra huggeren når den gamle er utslitt, flytter over mariniseringsdeler og tror alt er i orden. Det er det ikke. Bil har en 87 graders termostat, BB skal ha 60. Vet man ikke dette, vil motoren lett gå varm i båt. Toppen skal også bygges om, noe av det viktigste er å sørge for at den bakerste sylinderen får nok kjøling. Dette gjøres ved å bore et hull i bakkant av kjølerøret inne i toppen. Hvis dette ikke gjøres vil den bakerste sylinderen være varmere enn de andre, og det er også her tempgiveren sitter. Hvilken betyr at hvis dette ikke er i orden, vil det se ut som at motoren er varmere enn den i virkeligheten er, bortsett fra bakerst på toppen. Hvis du kan holde hånden på toppen i et sekund eller to, er den ikke for varm. Hvis du hører susing eller bobling etter at motor er stanset, er den for varm. Da er det baqre å sjekke ut ting i tur og orden. Lykke til. mvh M. Redigert 1.Juli.2006 av Marna (see edit history) Sitér dette innlegget Marna Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.