Jump to content

Tomgangsturtalljustering Mariner 60hk 4takt


Arne Lian

Recommended Posts

Jeg har problemer med tomgangsturtallet, og det er ikke noe greit når man skal legge til o.l. Motoren er en ca 2001 modell 60hk 4takter med 4 forgassere.

 

Har ennå ikke prøvd og justere noe selv da jeg ikke er sikker på "hva gjør hva". Jeg inbiller meg at alle 4 forgassere bør/kan justeres opp felles på 1 stilleskrue, istedet for alle hver for seg. Det nærmeste jeg kommer dette er en justerbar bolt som igjen er festet til en messingfarget belgaktig sak, se pil på bildet. I den ene enden av "belgen" er bolten som kan justeres, og i andre enden er det ett stempel som beveges inn og ut etter speedsetting. Er denne "belgen" ei slags bensinpumpe??

Noen som har tips???

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

obs!!!!!

så plutselig at det idiotisk nok er en på hver av de 3 øverste gasserne = HOLD DEG LANGT UNNA.

 

det bør være en "masterskrue" på veien mellom det du har satt pilen og armen som synker gasserene.

se om du kan lokalisere den.

 

opprinnelig post:

kjenner ikke motoren men delen du har markert er nok en "demper" for at ikke motoren skal bli for "rå" når du slår av gassen - les: du setter tenna i rattet.

 

det set ut som det er en stillskrue øverst i forbindelse armen som synker forgasserene markert på bildet under.

hvis du får noen til å "gasse" for deg og ser at gassen stopper på denne skruen i tomgangsstilling er det nok den.

merk deg posisjonen før du stiller på den og sjekk også om termostaten fungerer slik at ikke motoren går for kald.

da kan du få samme problem

Bilde

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for svar fra begge. Må nok bruke øynene bedre, kanskje jeg både finner og skjønner da :rolleyes:

 

The Scrutinizer: Tror du peker på den ene av 4 individuelle stilleskruer. Prøver med ett innzoomet bilde. Er det så du mener jeg kan stille på skruen jeg beskrev i første innlegg??

 

classic fiberglass: Finner jeg ikke ut av det så får vi prates på holmen.....

 

Bilde

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Hei, Skruen i første innlegg er forsinker. ikke rør. Skruen på stagg mellom gasserne(innl 2) er synkroniseringen som vær gasser har. Ikke rør. Det må finnes en skrue som justerer alle gassere på en gang. Se etter stagg som tar med seg alle gassere. Se etter gassvaier og festingen til den.

Skal være et pungt som skruen går mot. Lykke til. Ta gjerne bilder og vis meg,så hjelper jeg deg så gjerne. Hilsen Båtnissen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...