Jump to content

Noe "vi" kan gjøre for å hjelpe "klønene"?


slettet

Recommended Posts

først vil jeg bare påeke at jeg ikke bedømmer mangel på erfaring som "klønethet".

 

da jeg i dag var en tur utpå la jeg til ei relativt bred strand med kulestein og kurant dybde for de fleste båter.

 

det blåste antagelig litt mye som sammen med usikkerhet mht dybdeforhold gjorde at jeg nok kunne fått med meg 2 timer med videofilm av mislykkede "landingsforsøk" og "aborted" sådanne og "bare passerte for den saks skyld.

 

det var egentlig ikke så vrient inne ved land men de kunne vel ikke se det da.

 

i tillegg hadde det lagt seg en pinnebåt på svai nær land on inkl en slepejolle og en bøye i et tau 6m bak den blokkerte den plassen for minst 6 ordentlige båter.

den lå jo langs med stranda selvfølgelig.

så ut til å være en bætvant fyr mrn kanskje ikke?

bevares det var jo plass likevel men det endte med 2 båter der: pinnebåten og eg.

 

fikk lyst til å lage et skilt som: dropp dreggen, heis drevet om mulig og legg til her - jeg tar imot!

 

klok av erfaring gjorde jeg ikke det:

1) han blir flau!

2) jeg blir flau

3) sist jeg tilbød min assistanse gikk det så blodet fløt, det var ikke mitt blod eller min feil.

bare det at: tilbød en fyr å hjelpe han med et stort batteri over baugen inn i båtwn - liggende ved bryggeplass.

neida dette går så....

bommet på bryggekanten, rev av tåneglen på pulleren så blodet sprutet og klinte batteriet i dekket, iden da.

 

noterte meg en båt som holdt på i en time og etter x antall forsøk ga han opp og dro igjen.

det er helt sikkert at alle forsøk hadde blitt kronet med hell om han hadde gått helt inn etter å ha kastet dreggen.

båt med kjøl - liten avdrift.

 

 

så, er det enerne på dette forumet og andre forum pluss "smørebladene" som har gjort fallhøyden for stor?

 

hvordan kan "vi" hjelpe til på best måte da?

 

si at det er ikke flaut å bomme?

det er ikke flaut å gå om igjen?

was?

 

vorschlag?

 

 

en liten update:

synes det blir flere og flere som beslaglegger/blokkerer voldsomt ved strender hvor det er mulig å legge til.

ved vanskelige vind/strømforhold er dette enda mer åpenbart.

flere som har lagt merke til dette?

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke problemet. Hva som er flaut og hva som ikke er flaut overlater jeg til 14-årige jenter.

Jeg er nybegynner, og gjør så godt som jeg kan, må jeg etter noen forsøk gi meg, mens andre står og ser på, gjør det meg ingenting. Men de som trekker på smilebåndet, og rister på sitt bedreviterske hode, i stedet for å hjelpe, de synker i alle fall i min aktelse.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke problemet. Hva som er flaut og hva som ikke er flaut overlater jeg til 14-årige jenter.

Jeg er nybegynner, og gjør så godt som jeg kan, må jeg etter noen forsøk gi meg, mens andre står og ser på, gjør det meg ingenting. Men de som trekker på smilebåndet, og rister på sitt bedreviterske hode, i stedet for å hjelpe, de synker i alle fall i min aktelse.

Godt poeng Oddgeir :cheers:

 

Jeg har det også slik, bare det at jeg ikke kan kalle meg nybegynner. Har hatt egen båt og vært mye på sjøen i drøyt et par tiår. Har funnet ut at enkelte ting, og båter, er vanskelig. Min første båt var en 38 foter med 2.4 meter dypgående. Enkleste båten jeg har håndtert, hadde (nesten) aldri noen spesielle problemer å snakke om. Isoporklossen jeg har nå er nesten umulig i litt sidevind. Med 4 propeller bak og ingen kjøl er det det jeg har å hjelpe meg med. I litt sidevind er det slett ikke enkelt å få båten til å lystre slik jeg vil. Prøver så godt jeg kan og de store katastrofene har uteblitt så langt... Prøver så godt jeg kan å hjelpe meg selv da jeg vet at jeg ikke alltid kan få hjelp fra land. Stort sett går det greit og om folk får seg en latter på min bekostning så får det være greit nok.

 

Men å hjelpe klønene, tja, det må være å vise at en har til hensikt å hjelpe og ikke bare snu ryggen til...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det hører etter mitt skjønn til godt sjømannskap å hjelpe båtfolk hvor man ser at de har vansker og hvor slik hjelp ikke innebærer urimelig arbeid for en selv.

 

Uten noe vitenskapelig belegg for påstanden, mener jeg å ha observert at seilere er flinkere til å hjelpe till enn motorbåtfolk. Andre har sikkert andre erfaringer. Er motorbåtmann selv.

Link to post
Share on other sites

Vi kan gjøre dette veeeldig enkelt. Vi kan ganske enkelt pålegge oss selv å hjelpe de som trenger det, uansett hva omstendighetene er, om det er uerfarenhet eller annet. Det er bare en liten gruppe som fortjener "fritak" fra plikten. Det er de kuer, som ikke selv har vært kalver. :yesnod: Very very simple.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg er muligens tungenem men jeg må si at jeg ikke skjønner så veldig mye av "The Scrutinizer" sitt inlegg. Er han sint pga at "Pinnebåten" var på "hans" strand, eller fordi en bøye var opptatt eller er han ganske enkelt sint på allt????? Er det muligens andre årsaker til at inlegget er usammenhengende og komplett uforstålig??

Link to post
Share on other sites

Om du eller noen andre vil hjelpe hadde jeg virkelig satt pris på at det ble signalisert tydelig. Litt bevegelse og litt vinking hadde nok gjort nytten for meg og gitt meg mot nok til å gjøre et forsøk.

Men du er jo tj, du!! Hadde alle vært som deg på sjøen, hadde det vært bedre enn perfekt!!

 

:flag::flag::flag:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...