Jump to content

Ripe i plexiglass vindskjerm


joda

Recommended Posts

Hadde mye lakkstøv og noen fine riper i min vindskjerm. Brukte vanlig rubbing og poleringsmaskin (vinkelsipertypen med lav omdreining) og resultatet ble som nytt! Vet ikke hvor dype riper man kan fikse på denne måten, men du klarer iallfall å runde kantene på de en god del så de ikke blir så tydlige.

Link to post
Share on other sites

Flyr seilfly på fritiden, og cockpitglassene her er som regel laget av plexiglass. Her er vanlig prosedyre å polere for hånd med "Autosol" når de har samlet opp for mange riper. Dette må gjøres for hånd da de er dobbeltkrumme med ganske stor krumning, og får å unngå varmgang. For å få Autsolen til å bli litt lettere å jobbe med kan man dyppe polergarnet i litt vann. Husk å polere til Autosolen er blitt helt finkornet og mistet slipeeffekten pluss litt til. Til slutt polerer man med vanlig polish. Det er en drøy jobb, men cockpitglasset blir da helt som nytt. Vil anta at samme prosedyre lar seg anvende også på vindskjermer og andre ting av plexiglass.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har også noen riper i rutene på båten min, men rutene er tonet (grønne). Er denne "toningen" tvers igjennom, eller er det bare en "coating" som da vil bli ødelagt dersom jeg polerer med "Autosol"? Eventuelt hvorledes kan jeg finne ut om rutene er gjennomfarget eller ikke uten å måtte ripe i de?

Hvor får jeg kjøpt "Autosol"?

Link to post
Share on other sites

Jeg har plexigass i store deler av overbygget og i dekksluker. En kan bruke Autosol eller annen plastpolish med en del slipemiddel. Det hjelper noe, mener krakkeleringen kommet langt med dyper striper er det bare utskifting som duger. Nå er plexiglass et bra materiale å arbeide med så utskifting er ikke særlig komplisert. Det kan lønne seg å beskytte plexiglassflater mot sterkt sollys- det er nokså vanlig i middelhavslandene. Få sydd et trekk som legges over luker og vinduer og som også holder varme og solys ute.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...