Jump to content

Tilkobling av Delco-Remy dynamo


Fjord24

Recommended Posts

Hadde ingen lading så jeg kjøpte en overhalt Delco-Remy dynamo med innebygget regulator. Den har 3 tilkoblinger, BAT, 1R og 2F (pluss jord). BAT er grei den kjører jeg til batteriet + pol, men så var det en kort ledning mellom BAT og enten 1R eller 2F men husker ikke hvilken det var på den gammle, den andre er vel til ladelampe (som jeg ikke har). Alså hvem av de (1R eller F2) skal jeg koble til BAT og hva skal jeg tilkoble på den andre siden av (ny) ladelampe pluss eller minus?

Link to post
Share on other sites

Regner med at du har denne:

 

Bilde

 

"Oppe" på terminalen: Rød går til B+, blå går til ladelampe.Tykk sort med rød tape går til hovedbryter- til batteri pluss.

 

Den røde som "tyter" rett ut av dynamohuset går til turteller. Den sorte helt i bunn av bildet er dynamo jord som går til el. felles jord og deretter via hovedbryter til batteri minus.

 

Dette var vel rask service?

Link to post
Share on other sites

Dette er en Delco Remy, garantert, fra USA, garantert. Det er terminalene R1 og F2 du ser i bakgrunnen.

 

Skulle du bytte om på disse, i hvert fall på min Delco, skjer det ingen katastrofe. Det er bare å bytte om så lader det. Hvis du ikke kopler leder fra F2 til ladelampe til positiv pol på f.eks. tenningen vil ingen lading skje. Det er denne lederen som gir strøm til feltviklingene.

Link to post
Share on other sites

Men Hulda, den lasken du har lagt til B+ bør vel heller gå til batteri pluss. Dette er jo sense for regulatoren.

Ingen sense her, flat regulator på 14,7 volt. Dessuten er det 1/2 meter 30 kvadrat leder bort til batteriet og 1 meter av samme i retur. Spenningsfallet er fragmentarisk.

 

Dette er gammeldags rampelading.

Link to post
Share on other sites

Alt dette hadde jeg helt klart for meg den gangen jeg knakk en diodebo i uka når jeg glemte å kople fra ved sveising i skroget. Nå har jeg imidlertid vært flink gutt et par år, og har glemt hvordan tingene fungerer. Det er mulig at du kan ha rett m.h.p. sense. Hvorom alt, dynamoen lader så det spruter, batteriet er alltid på topp. Mener å huske at det var Aarnes as eller de som leverte diodeboer til meg som fortalte hvordan det var enklest å kople dette.

 

På bil er det (ofte) koplet som du antyder. På min motor bruker jeg ikke dette punktet. Distribusjonspunktet er vel bare en forlengelse av tenningslåsens strømdistribusjon med unntak av ACC.

Link to post
Share on other sites

Klart at det er enklest å koble slik, men da mister man den fordelen som disse dynamoen har mhp kompensasjon for spenningstap.

I ditt tilfelle vil det som du sier ikke bety noe særlig, men generellt er det best å koble den kabelen direkte til plusspolen på batteriet.

Link to post
Share on other sites

Søren også! Jeg er hobbyperfeksjonist! Det blir nok en ledninssnutt til frem til batteriet. Det betyr at strømmen vil få en bakvei slik at jeg vil begynne å knekke diodebroer igjen. Tror jeg lar det være som det er. Nå er skroget totalt adskilt fra strømmen ombord når jeg skrur av hovedbryterene. Nei, lar det være som det er.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...