ok67 Startet 2.Juli.2006 Del på Facebook Startet 2.Juli.2006 Som nevnt på "min tråd" trenger jeg en mindre propell for å få optimalt turtall på motoren, som er en 40hk Suzuki DT4. Den jeg har i dag er 14" og gir meg 20kn ved 5300 o/min. Motoren skal normalt ha maks turtall på 5600 til 6200. Slippen er ca 25%. Når jeg fikk motoren fulgte det ved en feil med en 9" propell, da fikk jeg ca 18kn ved 6500 o/min, slipp ca 15%. Trolig er 11" eller 12" riktig propell. Er det noen vesens forkskjell på en original Suzuki propell kontra f.eks. en Turning Point fra Hustler? Reklamen er jo, som vanlig, ganske så forhærligende. Stålpropell regner jeg med blir overkill på en såpass liten motor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjordrafting Svart 2.Juli.2006 Del på Facebook Svart 2.Juli.2006 Hei Proppel er ikke så enkelt å få rett, men ut i fra det du skriver angående turtall og stigning. Så kan en 12" være fornuftig. Men prøv også å sammenligne med en i stål. Da disse har tynnere blader enn alu proppene. Dette medfører mindre motstand på proppelen samt bedre grep, slik at slipp prosenten vil synke noe. Og hvor høyt har du montert motoren? det har endel og si for valget av proppel. Sitér dette innlegget Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 2.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2006 Motoren er montert akkurat så høyt at den ikke bør høyere Når jeg tilter den en del ut så begynner den å kavitere, dermed kan nok det stille noe strengere krav til proppellen slik at en standard propell kansje ikke er det optimale valget. Ser jo av reklamen at Hustler reklamerer med at de har aluminiums propell med stål kvalitet, men til alu. pris. Høres jo forlokkende ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 2.Juli.2006 Del på Facebook Svart 2.Juli.2006 Har fundert litt på det samme selv, har lyst på stål men ser også at Hustler propellene kommer godt ut. Etter min mening er det begrenset hvor stor gevinst man har med stålpropell i fart under 25-30 knop. En prop med mindre stigning vil oftest også ha litt større diam., sånn at slipp prosenten vil gå litt ned. Enig i at en 12" burde passe, og gi rundt 57-5800. Ser også at du tenker på å justere på steglistene du har lagd, disse vil jo også påvirke turtall/fart osv. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 16.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2006 Satte på en 12" Hustler i går. Raskt levert fra boatfix Med den forige propellen som var 14" hadde jeg ca 5300 i maks turtall, med den nye 12" fikk jeg 6400, som er for mye synes jeg ettersom den bør ha 5600-6200 som maks. Etter litt grubling så er det hele selvsagt opplagt at 2" endring av propelle gir ca 1000 omdreininger endring i turtallet, jeg "glemte" å ta hensyn til girutvekslingen. Så om propellturtallet endrer seg ca 200 o/min pr tomme endring av propellen, så vil det med en gearutveksling på 1:2,27 gi ca 450 o/min endring på motorturtallet. Konklusjonen er i hvertfall at jeg trenger en 13" propell, da bør maks turtall havne på ca 5800-5900, som er midt i det anbefalte området. Må vel sende enda en bestilling til boatfix. Tror sandelig jeg kjøper meg en ny GPS også, det er jo ca halv pris av i Norge, nå kommer jo frakt og moms opp da, men alikevell. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 16.Juli.2006 Del på Facebook Svart 16.Juli.2006 Tommelfingerregelen på 2-300rpm pr tomme tar hensyn til utvekslingen. Rart da at du fikk 1100 omdreininger mer med 12" Hva slags diameter er det på propellene da,det vil også påvirke turtallet. Og hva slags fart fikk du med husltleren da? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 16.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2006 Diameteren er 10 3/4", den gamle tror jeg var 10 3/8". Farten er som før ca 19-20 kn. Men jeg leste et sted her på baatplassen at man også må ta hensyn til gearutvekslingen, og det er nok riktig. F.eks. la oss si at jeg har en "saktegående" motor uten gear som gir meg 3000 o/min ved en gitt propell. Jeg går opp 2" da vil denne få ca 2600 o/min. Om jeg i den samme båten istedenfor benytter en turtallsmaskin med 1:2 gear og de samme propellene så vil den ved den første propellen ha 300 o/min på propellakslingen og 6000 o/min på motoren. Om jeg da endrer propell som beskrevet vil propellakslingen gå med 2600 o/min, mens motoren vil gå med 5200 o/min. Når man tenker seg om så er det helt opplagt at det må være slik. Og praktisk prøve viser jo også at slik er det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Keiko Svart 19.Juli.2006 Del på Facebook Svart 19.Juli.2006 Hei Min erfaring er at propeller med samme diameter og stigning i fra forskjellige lavrandører ikke nødvendigvis gir samme turtall og fart.. Propeller er et kompromiss mellom fart, kavitasjon, bladareal og slipp mm.. Finner du den perfekte propellen, så kan du ta deg f.. på at den blir for tung når du får svigermora di med Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 14.August.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2006 Har omsider fått satt på en 13" propell, Nå er maks turtall 5800, som ligger midt i det anbefalt området. En tomme endring i stigning gir altså dermed ca 500 o/min endring av turtallet. Med gearutveksling på 1:2,27 blir dette altså ca 220 o/min endring av propellturtallet ved 1" endring av propellstigning. For toppfarten sin del har det svært liten innvirkning hvilken propell jeg bruker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rago63 Svart 14.August.2006 Del på Facebook Svart 14.August.2006 Hmmm... - Dette med propell er faderullan meg veldig individuelt.. Har 50 2-T med 13" original alu og fikk 33knop/5800 o/min (Skal maks ha 5500) Satte på 15" Ballistic og trodde med det at det var det optimale men fikk like forbanna 5800 o/min og såvidt 34 knop... - Så jeg går nå og lurer på å teste en 17" original alu. Ballistic´en sitter bedre i vannet med maks uttrim, men originalen er jaggu ikke dårlig den heller selv om den ikke er cuppet og har noe særlig rake.. Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.