Jump to content

Fluxgate kompass, hva kan påvirke det?


froesak

Recommended Posts

Tviler på at ekkolodd/svinger påvirker kompasset ditt, om ikke ledningene til og fra går tett ved. Leser du bruksanvisningen på kompasset kan det hende at det står noe om hvor langt fra magnetiske metaller den bør stå, mitt kompass skal helst stå 2 meter fra store ting som motor og kjøl. Enkelte autopiloter skal kjøres gjennom et testprogram som lager en elektronisk deviasjonstabell og vil kompensere for noen magnetfelt i nærheten, andre autopiloter er ikke så avanserte.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville nok vært litt skeptisk. Du kan sjekke ved å plassere et vanlig kompass omtrent der kompasset på tillerpiloten er, men husk at en fluxgate er langt mer følsomt for bevegelse og raske endringer i magnetfeltet. Hvordan det liker konstant risting ved direkte montering på en påhengsmotor er jeg usikker på. Det er mulig å få kjøpt tillerpilot med eksternt kompass, men da øker prisen såpass at autopiloten koster mer enn en 5 hk påhenger.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser du poster fra Oppland.

 

Jeg vet ikke hvor du skal ferdes med båten,

 

men hovedproblemet ditt blir nok at du er så pass langt nord at fluxegatekompasset i seg selv ikke er effektivt nok. Det vil ikke undre meg om du må tenke på andre kompasstyper, ekselpelvis med to antenner. Jeg mener at Pronav forhandler slike.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser du poster fra Oppland.

 

Jeg vet ikke hvor du skal ferdes med båten,

 

men hovedproblemet ditt blir nok at du er så pass langt nord at fluxegatekompasset i seg selv ikke er effektivt nok. Det vil ikke undre meg om du må tenke på andre kompasstyper, ekselpelvis med to antenner. Jeg mener at Pronav forhandler slike.

Blir hovedsaklig mjøsa dette skal brukes. Litt avik er greit bare jeg kunne fått båten til og gått sånn nogenlunde rett slik att snørene som henger etter når jeg dorger ikke krysser hverandre om jeg slipper roret litt og beveger meg så båten gynger.

Link to post
Share on other sites

men hovedproblemet ditt blir nok at du er så pass langt nord at fluxegatekompasset i seg selv ikke er effektivt nok.

Høyere breddegrader betyr at fluxgaten blir mer følsom for bevegelser, men jeg tviler litt på at bølgehøyden i Mjøsa kan bli så stor at dette er et problem (eller om froesak har tenkt seg ut på vannet når det skvulper som verst).
Link to post
Share on other sites

Høyere breddegrader betyr at fluxgaten blir mer følsom for bevegelser, men jeg tviler litt på at bølgehøyden i Mjøsa kan bli så stor at dette er et problem (eller om froesak har tenkt seg ut på vannet når det skvulper som verst).

Nei blåser det for mye så er jeg hjemme. Men kan det kanskje bli litt tull hvis det blir en del bevegelser fra motoren. Litt vibrasjoner blir det jo.

Link to post
Share on other sites

At fluxgatekompasset ikke vil virke, skal du ikke bekymre deg for. Det er gjort digre innsamlingsjobber i Barentshavet med fluxgatekompass.

Hvis mulig, skal det monteres i senterlinjen i den roligste del av båten, vanligvis under dørken ca. 2/3 fra baugen.

Enig med hensyn til monteringen, borrsett fra at i min håndbok stor det "i høyde med vannlinjen" og ikke under dørken. For en tillerpilot krever dette usansett eksternt kompass. Et eksternt fluxgatekompass med rategyro koster gjerne noen tusen, og legger du til prisen for en tillerpilot blir nok dette dyrere enn en 5 hk påhenger. :wink:

 

Dersom båten er stor og stabil vil en fluxgate være brukbar på høyere bredegrader enn om kompasset er montert i en mindre båt. En annen ting er at mange kaller det fremdeles en fluxgate selv om kompasset har rategyro som kompenserer for bevegelsene.

Link to post
Share on other sites

Enig med hensyn til monteringen, borrsett fra at i min håndbok stor det "i høyde med vannlinjen" og ikke under dørken. For en tillerpilot krever dette usansett eksternt kompass. Et eksternt fluxgatekompass med rategyro koster gjerne noen tusen, og legger du til prisen for en tillerpilot blir nok dette dyrere enn en 5 hk påhenger. :wink:

 

Dersom båten er stor og stabil vil en fluxgate være brukbar på høyere bredegrader enn om kompasset er montert i en mindre båt. En annen ting er at mange kaller det fremdeles en fluxgate selv om kompasset har rategyro som kompenserer for bevegelsene.

Er det ikke innebygd kompass i en sånn tillerpilot da slik at jeg ikke behøver og koble til ett eksternt?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...