Jump to content

Raymarine C-120 - Logg og tripfunksjon?


sap_2000

Recommended Posts

Hei :flag:

 

Jeg får ikke logg og triptelleren til å virke på en C-120. Dvs at jeg har fått opp rubrikken med trip og logg i datafeltet over kartet, men den teller ikke distansen og viser 0,0000 nm konstant.

Har bladd timesvis i menyene og til og med pløyet gjennom manualen to ganger (bibeltykkelse) uten å bli noe klokere :headbang:

 

Funderer også på et par andre ting:

Vanntempmåleren viser ~120-130 grader C på plotteren. Når jeg henter opp tempmåleren via displayet på autopiloten viser den typisk mellom 40 og 50 grader C.

 

Den andre tingen gjelder kompasset på autopiloten. Magnetkursen kan variere opp til 40-50 grader i forhold til GPS kursen (COG) avhengig av himmelretning. Har kalibrert kompasset flere ganger etter COG på forskjellige kurser, men magnetkursen blir da feil på endel andre retninger (ikke nevverdig vind eller strøm). Svinges det tilbake på kursen som ble brukt under siste kalibrering, viser den alltid riktig. Står i boka at magnetkursen kan avvike 2-3 grader, men her er det jo langt mer...

Har kjørt ''learning process'' hvor man bl.a kjører 2 store sirkler som skal ta 2-3 min hver. og fått en deviasjonsverdi på 6. Verdien skal ligge mellom 0 (best) og 15.

 

Noen som her som har en Ray C-80 eller 120 som kan opplyse meg litt? :crazy:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

1) Jeg tror at den skal hente log/trip data fra loggen (dvs ikke GPS data). har du koblet den sammen med loggen ?

 

2) Monter gyro-kompass først som sist..

Hei og takk for svar!

 

1) Det er ikke montert noe tradisjonell logg med skovelhjul i båten. Synes i så fall det er litt synd hvis det er slik at den ikke har mulighet for å logge utseilt distanse basert på GPS-data :nonod: Tilmed min 5 år gamle GPS til 1,500,- har jo loggfunksjon :lol:

 

2) Det er montert gyrokompass :smiley: Uansett skulle vel ikke det det gi opptil 50 grader feil kurs i forhold til COG på hvisse kurser når man kjører en rett linje på flatt vann??

Eksempel: Du styrer 180 grader og kalibrerer kompasset så både COG på plotteren og magnetkursen på autopiloten viser 180 grader.

Så snur man båten rundt og følger samme spor tilbake i motsatt retning. COG viser nå 000 grader, mens autopiloten kan vise f.eks 045 grader.

 

Kjørte en ny "learning process" i dag på vindstille flatt vann. Fikk nå en deviasjonsverdi på 9. Nå ser det ut som feilvisningen "bare" er ca 20 grader på det værste. Skal prøve meg videre, men frykter at autopilotkompasset blir påvirket av ett eller annet magnetisk ombord.... Ideelt sett skulle hvisst deviasjonsverdien være 5 eller lavere.

 

 

dersom plotteren leser kompasskursen via nmea-inngangen må du inn i menyen på plotteren og "merke av" dette.

Hei!

 

Plotteren leser kompasskursen fra autopiloten helt fint. på plotteren har jeg nå plassert magnetkursen fra autopiloten og GPS-kursen (COG) ved siden av hverandre på skjermen. Problemet er at kompasskursen fra autopiloten og GPS-kursen på plotteren varierer fra og vise tilnærmet likt på hvisse kurser, men opptil 50 grader forskjellig på andre kurser.

 

Flere innspill mottas med takk :diving:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Da er oppgraderingen gjordt :yesnod:

Lastet ned softvare v. 3.18 fra Raymarine sine sider. Var veldig enkelt å oppgradere. Nedlastet fil ble lagt på en gammel CF brikke jeg hadde liggende. Stappet den inn i plotteren og valgte oppgraderingen fra en meny, og vips så kunne den nå vise GPS-trip og Logg :flag:

V. 3.18 inneholdt også noen flere nyheter. Bl.a AIS, NAVTEX støtte, motordata displaymulighet og noe forbedrede radargreier.

 

Denne oppgraderingen virker på C-70, C-80 og C-120 om det er noen flere som vil ha siste SW versjon.

 

Tusen takk for kjempebra tips, MPP!

 

Bilde

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...