Trommis Startet 2.Juli.2006 Del på Facebook Startet 2.Juli.2006 Kjøpte båten brukt i April 2005. Den hadde da gått 162 timer. Service er utført på merkeverksted her i Ålesund, og alt har fungert greit. Helt til sist Fredag........ Kjørte tur i Hjørundfjorden, og like utenfor Trandal "døde" motoren. Fra marsjfart ca. 23 knop/3600 rpm. datt båten rett ned til 5 knop. Ingen ulyder, intet forvarsel. -Ingen alarmer (temp/oljetrykk). Max turtall etter dette var ca. 1700 rpm. (frikoblet ruset den opp tilnærmet som normalt). Motorservice for sesongen var utført hos merkeverksted for ca. 14 dager siden, og motoren har nå gått 293 timer. Den har aldri vært kjørt hardt, og vi har alltid passet på å la den gå seg varm før større belastning. Den har heller ikke blitt stoppet før den har fått gå på tomgang en stund. Bare det å få slep hjem til Ålesund ble en langtekkelig og innfløkt historie som jeg ikke skal kommentere nærmere her (Hjørundfjorden kan være ganske tøff når det blåser opp, og du ligger i drift). Var flere ganger i kontakt med merkeverksted (mobil), men der var lite og ingen hjelp å få. Kom til havn en halv time før stengetid, men der var ingen mekaniker til å se på elendigheten hverken Fredag eller Lørdag. Avventer nå hva som skjer over helgen...... Har lite greie på dieselmotorer, men jeg har likevel en stygg anelse om at dette kan være turboen som takket for seg. Kjøpte diesel p.g.a. driftssikkerhet og langsiktig økonomi, men dette ser ikke videre økonomisk ut. En slik motor må da vel kunne gå mer enn knappe 300 timer før den bryter sammen???? Noen som har tips/erfaringer å komme med? Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 2.Juli.2006 Del på Facebook Svart 2.Juli.2006 Du har vel garanti så du slipper økonomiske tap, men sånt er veldig kjedelig nå rett før ferie. Håper det ordner seg! Sitér dette innlegget Link to post
Trommis Svart 2.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2006 Vet ikke hvordan det stiller seg med garantier i slike tilfelle...... Det må vel i så fall bli etter "5 års reklamasjonsrett-regelen"? En slik motor skal da gå mer enn 300 timer!!! Merkeverksted her i Ålesund er en annen enn de som selger Askeladden. (Begge er tilknyttet "Wave" kjeden) Forstå det den som kan...... Og som du sier: Synd nå i ferietiden. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 2.Juli.2006 Del på Facebook Svart 2.Juli.2006 En motor skal jo vare mer enn 5 år, så lenge den er blitt brukt og vedlikeholdt slik den skal, så her gjelder 5-års regelen... Sitér dette innlegget Link to post
ADNOH Svart 2.Juli.2006 Del på Facebook Svart 2.Juli.2006 Du er ikke den første med turbo havari på denne motoren! - kjenner til flere tilfeller av turbo havari på denne motor typen! - jeg har derfor advart om denne motoren i flere innlegg på dette forum! - i tillegg til hyppige havari skaper denne motoren masse støy, vibrasjoner og sotrøyk. Eneste positive er lavt forbruk slik at du kanskje sparer en tusenlapp i året på drivstoff! Nei! (hvor mange % blir dette av de totale kostnadene ved båtholdet? - helt ubetydelig spør du meg! - bytt ut dyret med en herlig V6 som går på topp fuel (bensin) og kos deg på vannet med kattemyk gange og herlig spenst og akselrasjon. Sitér dette innlegget 2015 Mazda 2016 US Ford Link to post
Trommis Svart 3.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2006 Blir vel litt drastisk å bytte motor i en såpass ny båt? Det måtte i så fall bli til en Mercruiser 225 Hk. bensin som sitter som standardinstallasjon i en del Askeladden Beetle. Denne koster jo en god del penger, og har et bensinforbruk på 60-70 liter i timen. Synes for øvrig ikke at 1,7 TDI rister og ryker på langt nær så mye som du mener, men det er klart at en bensinmotor er både stillere og smidigere. Må likevel si at jeg etter hvert begynner å bli skremt over ryktet denne motoren har opparbeidet seg. Merkeverksted har sett på motoren i dag, men har ikke kommet til noen endelig konklusjon om hva som er galt. -Tar gjerne imot andre kommentarer/erfaringer vedr. denne motoren. Ha en fortsatt fin sommer... Sitér dette innlegget Link to post
Trommis Svart 4.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2006 Ser ut til å bli værre enn jeg trodde dette: Merkeverksted kan i dag fortelle at minst et stempel er brent, og at det i værste fall kan bli aktuelt med ny motor. Har sett på forum her og i utlandet at det har vært kvalitetsproblemer med nettopp stemplene på tidlige utgaver av denne motoren. Nå får vi en gang for alle se hvor seriøs produsent/importør for Mecruiser er. -Ny motor i en båt etter knappe 300 timer????? Sommerferien er i alle fall spolert! Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 4.Juli.2006 Del på Facebook Svart 4.Juli.2006 (redigert) Er ikke dette samme maskinen som brukes i bl.a. Opel Vectra 1,7TDI..? Vet ikke om jeg husker riktig, men manglet denne underspyling av stemplene? Det kan jo i så fall føre til at det brenner hull i stemplene ved så tung belastning som en båtmotor blir utsatt for. Men da skal jo trykket i sylinderen blåse trykket rett ned i bunnpanna og det skal blåse godt ut av oljepåfylling, peilepinnehull. Men det er jo synd at slikt skal skje nå... Redigert 4.Juli.2006 av Brutus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
askeladden78 Svart 10.Desember.2009 Del på Facebook Svart 10.Desember.2009 hva skjedde videre i denne saken egentlig? Sitér dette innlegget Link to post
Trommis Svart 10.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2009 Litt sent å svare nå, men en liten redegjørelse er vel på sin plass: Etter slippsetting og uttak av motor, ble diagnosen: null i ett stempel. Hva som har forårsaket dette, er ikke 100% fastsatt. Forhandler prøvde å få ny motor fra importør, men fikk beskjed om at det nå var kommet "ordre fra høyeste hold" (Mercruiser Europa), om at motoren skulle repareres. De hadde gitt nye motorer til akt for mange allerede...... Full overhaling ble foretatt, og foringer/stempler/dyser m.m. ble skiftet. Hele reparasjonen tok 3 mndr, og sesongen var spolert. Fikk ingen erstatning utover dette, men motoren har gått fint siden. (Rundet 500t. i sommer). Takker alle her for innspill/støtte i saken. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Desember.2009 Del på Facebook Svart 10.Desember.2009 følg nøye med på turbotrykket på denne motoren. har vært mange eksempler på waste gater som har rustet fast - det gir for høy effekt og det brenner hull i stemplet. Sitér dette innlegget Link to post
Trommis Svart 10.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2009 Ble gjort oppmerksom på dette da jeg kjøpte båten. Waste-gate har alltid vært sjekket ved service, og også i løpet av sesongen. Denne var ikke årsak til dette havariet. Det ble nevnt at stemplene på de første modellene hadde en svakhet. Disse ble endret på senere modeller, og samme type er nå montert i min motor. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 10.Desember.2009 Del på Facebook Svart 10.Desember.2009 3 mndr. på å overhale en motor...TRAGISK! Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Trommis Svart 10.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2009 Tragisk er bare fornavnet.... Skyldte på ferieavvikling, krangel med Mercruiser om garantier og "generelt rot i systemet". Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 10.Desember.2009 Del på Facebook Svart 10.Desember.2009 Dette er mildt sagt for lang tid! Jeg registrerer at det tar uforholdsmessig lang tid for enkelte eiere av Volvo Penta også, om det er noen trøst. Her er et eksempel hvor det tok nesten to og en halv måned(70 dager) før ny motor var på plass : D6-Lars har endelig båt igjen Volvo Penta-eier Lars Skagen er i dag en glad mann. Etter nesten 70 dagers ventetid på en jobb som skulle gjøres «med en gang» kunne han i dag gå om bord i grombåten - som nå har fått sin tredje VP-motor på tre år. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 11.Desember.2009 Del på Facebook Svart 11.Desember.2009 At slikt kan skje visst ikke alt er optimalt og motor blir kjørt hardt er jo en ting, men her virker det jo som om at motor ikke har blitt kjørt hardt, og iallefall ikke da det skjedde Men what ever, saken er jo nå løst og fortid Sitér dette innlegget Link to post
kjellsea Svart 18.Desember.2009 Del på Facebook Svart 18.Desember.2009 (redigert) Att en brenner hull i stempelet kan forekomme når dysene ikke fungerer optimalt og ikke forstøver dieselen skikkelig, men"drypper ned på stemplene med meget høy temperatur og hull i stempelet som resultat. Jeg Kjører alltid med iblandet totaktsolje i dieselen for å ha skikkelig smøring med tanke på diesel pumpe og dyser. Diesel kvaliteten i dag er ikke det den engang var med tanke på smørre egenskaper.Har en i tillegg bunkret litt dårlig fuel med litt vann iblandet så har en enda større grunn til bekymring. Redigert 18.Desember.2009 av kjellsea (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.