Jump to content

Mercruiser 1,7 TDI / Askeladden 645 Beetle 2002 mod.


Trommis

Recommended Posts

Kjøpte båten brukt i April 2005. Den hadde da gått 162 timer. Service er utført på merkeverksted her i Ålesund, og alt har fungert greit. Helt til sist Fredag........ Kjørte tur i Hjørundfjorden, og like utenfor Trandal "døde" motoren. Fra marsjfart ca. 23 knop/3600 rpm. datt båten rett ned til 5 knop.

Ingen ulyder, intet forvarsel. -Ingen alarmer (temp/oljetrykk). Max turtall etter dette var ca. 1700 rpm. (frikoblet ruset den opp tilnærmet som normalt). Motorservice for sesongen var utført hos merkeverksted for ca. 14 dager siden, og motoren har nå gått 293 timer. Den har aldri vært kjørt hardt, og vi har alltid passet på å la den gå seg varm før større belastning. Den har heller ikke blitt stoppet før den har fått gå på tomgang en stund. Bare det å få slep hjem til Ålesund ble en langtekkelig og innfløkt historie som jeg ikke skal kommentere nærmere her (Hjørundfjorden kan være ganske tøff når det blåser opp, og du ligger i drift). Var flere ganger i kontakt med merkeverksted (mobil), men der var lite og ingen hjelp å få. Kom til havn en halv time før stengetid, men der var ingen mekaniker til å se på elendigheten hverken Fredag eller Lørdag. Avventer nå hva som skjer over helgen...... Har lite greie på dieselmotorer, men jeg har likevel en stygg anelse om at dette kan være turboen som takket for seg. Kjøpte diesel p.g.a. driftssikkerhet og langsiktig økonomi, men dette ser ikke videre økonomisk ut. En slik motor må da vel kunne gå mer enn knappe 300 timer før den bryter sammen???? Noen som har tips/erfaringer å komme med?

:headbang:

Link to post

Vet ikke hvordan det stiller seg med garantier i slike tilfelle...... Det må vel i så fall bli etter "5 års reklamasjonsrett-regelen"? En slik motor skal da gå mer enn 300 timer!!! Merkeverksted her i Ålesund er en annen enn de som selger Askeladden. (Begge er tilknyttet "Wave" kjeden) Forstå det den som kan...... Og som du sier: Synd nå i ferietiden.

:headbang:

Link to post

Du er ikke den første med turbo havari på denne motoren! - kjenner til flere tilfeller av turbo havari på denne motor typen! - jeg har derfor advart om denne motoren i flere innlegg på dette forum! - i tillegg til hyppige havari skaper denne motoren masse støy, vibrasjoner og sotrøyk. Eneste positive er lavt forbruk slik at du kanskje sparer en tusenlapp i året på drivstoff! Nei! (hvor mange % blir dette av de totale kostnadene ved båtholdet? - helt ubetydelig spør du meg! - bytt ut dyret med en herlig V6 som går på topp fuel (bensin) og kos deg på vannet med kattemyk gange og herlig spenst og akselrasjon.

2015 Mazda

2016 US Ford

 

Link to post

Blir vel litt drastisk å bytte motor i en såpass ny båt? Det måtte i så fall bli til en Mercruiser 225 Hk. bensin som sitter som standardinstallasjon i en del Askeladden Beetle. Denne koster jo en god del penger, og har et bensinforbruk på 60-70 liter i timen. Synes for øvrig ikke at 1,7 TDI rister og ryker på langt nær så mye som du mener, men det er klart at en bensinmotor er både stillere og smidigere. Må likevel si at jeg etter hvert begynner å bli skremt over ryktet denne motoren har opparbeidet seg. Merkeverksted har sett på motoren i dag, men har ikke kommet til noen endelig konklusjon om hva som er galt. -Tar gjerne imot andre kommentarer/erfaringer vedr. denne motoren.

 

Ha en fortsatt fin sommer...

Link to post

Ser ut til å bli værre enn jeg trodde dette: Merkeverksted kan i dag fortelle at minst et stempel er brent, og at det i værste fall kan bli aktuelt med ny motor. Har sett på forum her og i utlandet at det har vært kvalitetsproblemer med nettopp stemplene på tidlige utgaver av denne motoren. Nå får vi en gang for alle se hvor seriøs produsent/importør for Mecruiser er. -Ny motor i en båt etter knappe 300 timer????? Sommerferien er i alle fall spolert!

:headbang::headbang::headbang:

Link to post

Er ikke dette samme maskinen som brukes i bl.a. Opel Vectra 1,7TDI..?

Vet ikke om jeg husker riktig, men manglet denne underspyling av stemplene?

 

Det kan jo i så fall føre til at det brenner hull i stemplene ved så tung belastning som en båtmotor blir utsatt for. Men da skal jo trykket i sylinderen blåse trykket rett ned i bunnpanna og det skal blåse godt ut av oljepåfylling, peilepinnehull.

 

Men det er jo synd at slikt skal skje nå... :nonod:

Redigert av Brutus (see edit history)
Link to post
  • 3 år senere...

Litt sent å svare nå, men en liten redegjørelse er vel på sin plass:

Etter slippsetting og uttak av motor, ble diagnosen: null i ett stempel. Hva som har forårsaket dette, er ikke 100% fastsatt.

Forhandler prøvde å få ny motor fra importør, men fikk beskjed om at det nå var kommet "ordre fra høyeste hold" (Mercruiser Europa), om at motoren skulle repareres. De hadde gitt nye motorer til akt for mange allerede......

Full overhaling ble foretatt, og foringer/stempler/dyser m.m. ble skiftet. Hele reparasjonen tok 3 mndr, og sesongen var spolert.

Fikk ingen erstatning utover dette, men motoren har gått fint siden. (Rundet 500t. i sommer). Takker alle her for innspill/støtte i saken.

Link to post

Ble gjort oppmerksom på dette da jeg kjøpte båten. Waste-gate har alltid vært sjekket ved service, og også i løpet av sesongen. Denne var ikke årsak til dette havariet. Det ble nevnt at stemplene på de første modellene hadde en svakhet. Disse ble endret på senere modeller, og samme type er nå montert i min motor.

Link to post

Dette er mildt sagt for lang tid! :nonod: Jeg registrerer at det tar uforholdsmessig lang tid for enkelte eiere av Volvo Penta også, om det er noen trøst. Her er et eksempel hvor det tok nesten to og en halv måned(70 dager) før ny motor var på plass :sad: :

 

D6-Lars har endelig båt igjen

Volvo Penta-eier Lars Skagen er i dag en glad mann. Etter nesten 70 dagers ventetid på en jobb som skulle gjøres «med en gang» kunne han i dag gå om bord i grombåten - som nå har fått sin tredje VP-motor på tre år.

Link to post

Att en brenner hull i stempelet kan forekomme når dysene ikke fungerer optimalt og ikke forstøver dieselen skikkelig, men"drypper ned på stemplene med meget høy temperatur og hull i stempelet som resultat.

Jeg Kjører alltid med iblandet totaktsolje i dieselen for å ha skikkelig smøring med tanke på diesel pumpe og dyser. Diesel kvaliteten i dag er ikke det den engang var med tanke på smørre egenskaper.Har en i tillegg bunkret litt dårlig fuel med litt vann iblandet så har en enda større grunn til bekymring.

Redigert av kjellsea (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...